Apropå Eurovision

För er som inte känner mig så kan jag avslöja att jag är ett STORT fan av melodifestivalen och även om Anna tyvärr inte fick vara med i finalen så satt jag naturligtvis och tittade på Eurovision igår ändå!


Jag får börja med att gratulera Tyskland till segern! Det var de absolut värda och även om låten inte var min favorit så var Lena jätteduktig och låten är en modern poplåt som verkligen stack ut bland alla vackra ballader. Tänk dig gå på en audition helt okänd och sedan fyra månader senare stå som Eurovisionvinnare! Coolt!


Dock var det lite trist att mina favoriter liksom försvann. Israel, vart tog han vägen liksom? Han var grym! Och Norge, även om det var en "You Raise Me Up"-kopia så var den grymt bra! För att inte tala om Cypern och Irland! Eller Vitryssland! Var det bara jag som tyckte att den låten var grymt vacker? Danmark låg också ganska högt upp på min lista, liksom Belgien, men de fick ju vara med och fajtas där i toppen också. Tyckte dock inte alls om Turkiets låt så det var lite trist att den fick den hedersfulla andra platsen...

Men sedan måste jag också säga att även om det fanns många grymma låtar i årets Eurovision så kändes det nästan mer som en modelltävling. Shit va snygga alla människor var! Harel Skaat till exempel, som tävlade för Israel. Mums....


För att inte tala om den danska sångaren Didrik...


Och glöm heller inte bort vinnaren, Lena från Tyskland, som inte bara sjunger bra utan är grymt vacker också, och hon verkar vara en härlig människa med en stor släng humor!


Men för all del, glöm inte heller bort våran kära svenska tjej, som tyvärr inte tog sig till finalen, men hon är också grymt snygg och även hon verkar vara en jätterolig människa!


Jag skulle kunna fortsätta ännu längre, för det fanns ännu fler! Gruppen 3+2 till exempel, som tävlade för Vitryssland, alla fem såg ut som barbiedockor! Eller tjejen från Azerbadjan, eller Georgien! Men låt oss lämna detta ämne och gå över i lite allvarligare toner...

För det första, det var nog den bästa Eurovisionfinalen jag någonsin sett! Norge hade gjort ett grymt jobb, och mellanakten, så grymt cool! Men vakterna verkade ha jädrigt jobbigt. Först så sprang ett fan upp på scenen under Spaniens låt (hur han nu i hela friden lyckades med det?), och sedan såg man under mellanakten hur vakterna fick kämpa så in i norden. Det verkade vara väldigt jobbig publik! Lite trist tycker jag...

Och för det andra. Sverige var innan detta år det enda landet som inte är direktkvalificerat till finalen som trots det varit med i finalen vartenda år de ställt upp. Någon gång måste ju det tråkiga hända och i år hände det. Sverige missade finalen med 5 poäng. Jättetrist, jag vet, men Annas ballad försvann helt enkelt i mängden. Men ska man bara därför lägga ner skiten, eller göra om hela saken?? Det går ju inte! Man måste även acceptera nederlag och det gör (förhoppningsvis) att vi till nästa år skärper oss lite och skickar en låt som sticker ut lite mer, anstränger oss lite mer när vi röstar. Det var absolut inget fel på Annas låt! Det var bara ingen Eurovisionvinnare helt enkelt! Acceptera det.

Nu har jag tjatat klart om melodifestivalen och ska gå upp och fira min mor på mors dag. Ska in en sväng till stallet kring lunchtid och därefter ska vi med farmor och farfar och äta vilket vi alltid gör på mors dag. Mycket mysigt! Fira era mammor ordentligt nu så hörs vi senare!

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0