Oroväckande nyheter!

Nej, jag tänker inte prata oljeläckan. Jag tänker heller inte prata Bankok eller Island. Det jag ska ta upp är mycket mer lokalt, och i mina ögon en mycket värre nyhet, än så. Sätter mig ner för att äta lunch, i lugn och ro, intet anande, och slår upp den lokala dagstidningen. Detta är synen jag möter;


WHAT!?!?!?
Det är fruktansvärt! Det här hände alltså i somras I MIN EGEN STAD! Nog för att det händer titt som tätt här och var, för något år sedan kunde vi läsa om ett bögpar som misshandlades i Stockholm på väg hem från Stockholm Pride, men det är inget som borde få hända! Det är inte mer accepterat idag än för några år sedan, homosexualitet är något som fortfarande spottas på, pratas illa om, och nedvärderas. What for?

Man har rätten att få vara den man är, och älska den man älskar, oavsett kön eller ras eller ålder eller vad det nu kan vara för något. Visst, man har också rätten att få ha sina åsikter - så länge det inte skadar någon annan. Den här gravida 20-åringen ska alltså ha slagit, sparkat, nedvärderat, m.m. detta unga kärlekspar pga deras läggning, det är fruktansvärt!

Och vad gör samhället för att vi ska motverka sådant här? De påstår att Pridefestivalen ska bort, för den behövs inte längre. HBT-personer är så accepterade i samhället idag att det inte är något konstigt. Ursäkta, men när senast läste ni en nyhetstidning? Eller gick runt och diskuterade frågan med folk på stan? Eller frågade en homosexuell tjej/kille hur vida hon/han kände sig accepterad i samhället? Ni skulle antagligen få ett annat svar än det ni vill ha...

Snälla, låt människor få vara den de är! Och ta för fasiken INTE bort Pridefestivalen! Jag har själv ännu aldrig varit där, men planerar att åka dit i sommar och uppleva festivalen alla pratar om själv. Sluta aldrig arbeta för ett samhälle som accepterar alla människor, oavsett kön, ras eller sexuell läggning. Alla är vi lika mycket värda!

Artikeln går att läsa i sin helhet här;
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2039012-gravid-misshandlade-lesbiskt-par

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0