Gårdagen

Tänkte jag skulle berätta vad jag gjorde igår, som en förklaring till mitt dåliga bloggande. Åkte in med tjugo i elva bussen, gick direkt till hunden. Vi var ute och gick i typ en timma, i det vackra snöbelagda landskapet. Beautiful! Tog lite bilder, ni får se dem sen =)

Vid omkring halv ett gick jag därifrån och då gick jag till farmor och farfar för att hälsa på dem. De har varit bortresta några veckor så det var kul att träffa dem. Pappa kom och hämtade mig där så åkte vi för att äta lunch. Efter det gick jag till bibblan för att jobba lite på samhällsprojektet samt se om det kanske var något roligt som hände där. Jag lånade lite böcker och så därefter satte jag mig vid ett bord där föreläsningarna var. Dock missade jag typ allt, men jag fick i alla fall se den sista som var Kvinnojouren Blåklockan som berättade om sin verksamhet. Jag slog upp mina böcker och lyssnade lite samtidigt som jag jobbade. Detta var kring klockan två.

Ganska snabbt insåg jag att jag var tvungen att börja om med arbetet och göra om allt från början, jag skulle inte komma vidare så som jag hade gjort nu. Med papper och penna och lite böcker som inspiration sätter jag mig och börjar skissa. Pratar lite med en mycket trevlig gubbe som sitter vid bordet bredvid som berättar om sin son som numera jobbar på Korsnäs tydligen.

Satt där i drygt en timme, och då började jag inse hur mycket jobb det var. Vid omkring halv fyra bestämmer jag mig för att sitta kvar och arbeta samt titta på föreläsningen på kvällen, och istället skippa ridningen, så jag ringer stallet och för första gången säger jag ifrån ridlektionen på grund av plugg. Det kändes dock skönt.

Jag satt där med mina böcker, enda pausen jag fick var när jag gick för att hämta en ny bok. Helt plötsligt inser jag att klockan är tio i sju! Jag har inte ätit, jag har inte varit på toa, och föreläsningen börjar om tio minuter! Dessutom har jag suttit och jobbat i nästan fem timmar i sträck! Nöjd är jag, men långt ifrån klar när föreläsningen drar igång.



Tasso Stafilidis tar den handfull besökare som samlats på en resa bortom allt annat. Man slits mellan skratt och förtvivlan och sånginslagen som kommer med jämna mellanrum är bekväma eftersom man då får ett par minuter på sig att fundera på vad man nyss hört. Pennan går flitigt under den timmeslånga föreläsningen och efteråt går jag fram för att höra hans funderingar till hatbrott, eftersom det är det jag arbetar med. Det är en mycket trevlig man jag möter (trots att han är (fd)vänsterpartist), och han ställer mer än gärna upp på att diskutera hatbrottsfrågan litegrann. Full av tankar och känslor, hungrigare och kissnödigare än jag någonsin varit med en smärre magkatarr, springer jag till bussen. Hela bussresan hem fyller jag i luckor i mina anteckningar och när jag kommer hem slänger jag i mig mat samt gör ett toalettbesök innan jag vid niotiden återigen sitter framför datorn.

Knappt två timmar till sitter jag för att skriva ihop det jag varit med om under dagen till arbetet, innan jag stupar i säng. Ikväll ska jag förbi RFSL och intervjua lite folk, samt att jag har fått tag i numret till en kvinna som jobbar som polis på BIG och som tidigare har föreläst om just hatbrott i skolor. Jag ska även hinna med att göra tyskaläxan, ha tyskalektion samt utvecklingssamtal under dagen, fullspäckat med andra ord.

Om tio minuter börjar svenskan igen, så nu ska jag springa på toa och förhoppningsvis hinna göra lite tyska. Hörs!

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0