Genus/Jämställdhet

Tror ni jag suckade högt när min samhällslärare skrev upp det där på tavlan eller? Ni som känner mig lite bättre vet hur mycket jag AVSKYR att diskutera kön, könsskillnader, diskriminering, löneskillnader, osv., osv. Jag ser det inte längre som ett större problem, ja det var ett problem men kvinnor har inte längre sämre förutsättningar än män (i Sverige). Kan vi inte sluta tjata om detta liksom!? Men eftersom jag älskar att debattera så tyckte jag att det blev en ganska rolig lektion ändå. Nu fick vi en text att läsa igenom och några frågor att ta ställning till, vi behövde inte skriva ner svaren eller så, utan mest göra det i huvudet, men för att ha något att göra medan jag väntar på att tyskan ska börja så tänkte jag prata om dessa frågor här.



Detta är frågorna vi fick;

Varför tror du att flickor i allmänhet presterar bättre än pojkar i skolan?
Vad anser du om könsuppdelad undervisning? För/nackdelar?
Varför värderas många kvinnodominerade yrken lägre än mansdominerade?
(Tog bort sista frågan, den var inte så rolig)

Så, fråga ett; Varför presterar flickor i allmänhet bättre än pojkar i skolan?
Jag tror det beror lite på "duktiga flickan" - syndromet. Pojkar får vara pojkar, springa runt lite, stöka lite, medans flickor ska vara snälla, duktiga, plugga, osv. Sedan tror jag också kort och gott att flickor blir favoriserade av lärarna, och att de därav får bättre betyg, inte krångligare än så!

Fråga två; Könsuppdelad undervisning, för/nackdelar?
Jag ser absolut inga fördelar med könsuppdelad undervisning. Kan någon förklara för mig vad det skulle finnas för fördelar? Istället kan jag rabla upp massa nackdelar. Dels blir det mer tydliga skillnader mellan kvinnor och män, det är precis som att sätta en grupp människor i ett rum och säga "Ni ska vara såhär" och en annan grupp i ett annat rum och säga "Och ni såhär!". Kvinnor och män har rent genetiskt bara biologiska skillnader, inga skillnader i form av egenskaper osv., mer än de som samhället ger dem och som förstärks med könsuppdelad undervisning. Dessutom så finns det många som inte passar in i sin könsroll, och då kan det bli fruktansvärt fel! Jag ser självmordsstatistiken rasa i höjden bara... Usch, mardrömmar!

Fråga tre; Varför värderas många kvinnodominerande yrken lägre än mansdominerade?
Det gör de inte. Helt ärligt så tror jag inte att det är så egentligen, det är bara det socialdemokratiska samhället som vill säga att vissa jobb är bättre än andra. Anledningarna till att "kvinnoyrken" har sämre betalt än "mansyrken" tror jag är dels att det är något som hänger med från den tiden då kvinnor faktiskt blev nedvärderade i samhället, men också för att jag tror kvinnor överlag är dåliga på att löneförhandla, helt enkelt för att de "inte får ta plats".



Överlag så tycker jag jämställdhetsfrågor är så jävligt töntiga (då anser jag jämställdhet man/kvinna). Jag anser inte att det är något problem längre, det enda problemet är att kvinnor (typ FI) gillar att sitta och klaga, tycka synd om sig själv, och säga att vi kvinnor inte klarar oss själva (män har ingen egen dag, männen har inget eget parti, skärp er!). Kvinnor bara gnäller!

Det här är vad jag tycker och tror, kom gärna med invändningar!

Puss o Kram
Lina Lilja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0