Föräldraförsäkringen

Föräldraförsäkringen är ju väldigt hett just nu, inte minst i mitt eget parti. Jag kan ju börja med att säga att jag är starkt EMOT kvoterad försäkring. Hela debatten som är uppe är sjukt hetronormativ, och det märks att när man tar ner debatten till ungdomsförbundet, till oss unga, naiva och moderna, låter det helt annorlunda. CUF vill ta bort föräldraförsäkringen, och göra om den till en barnförsäkring som kan delas helt och fullt mellan alla föräldrar (många barn idag har fler föräldrar än två) eller annan person, t.ex. släkting, nanny or whatever. Detta för att vi VET att individerna, varje enskild familj och förälder, vet bäst, mycket bättre än staten!, vad som funkar bäst för deras familj, och deras barn!



Debatten i ungdomsförbundet handlar mer om regnbågsfamiljer, icke-hetronorma familjer och människor, istället för jämställdhet. Debatten finns där, men ur ett helt annat perspektiv. Detta är en debatt, och en åsikt, som jag står starkt bakom. En barnförsäkring skulle lösa många familjers problem när det gäller föräldraförsäkring. Människan vet alltid bäst - inte staten!

Lyssna gärna på debatten i Radio1 som var tidigare idag. Ni hittar den här.
Något som jag tycker är intressant är att Anders Wallner är för sitt partis förslag gällande tredelad föräldraförsäkring, han som själv lever i en familj med fyra föräldrar. Detta innebär ju att två föräldrar får mer tid med ungen, än två andra. Är inte det jätteunderligt? Eller ska bara de biologiska föräldrarna ta ut föräldraförsäkring? Nej, jag fattar verkligen inte vilka argument han kan sitta på där....



Jag hoppas verkligen att C tar sitt förnuft till fånga, för det här är verkligen inte vettigt. Här kan ni läsa mer om saken;
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article13491451.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article13474345.ab

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0