Diskriminering - en samhällsförlust

Att homosexuella har svårare att få jobb, och blir diskriminerade på arbetsmarknaden, är väl kanske ingen nyhet för oss som lever i eller väldigt nära sådana händelser, men för många andra verkar det vara det. På något sätt är det ändå bra att det blev bekräftat genom forskning, just för att göra samhället mer uppmärksammat på detta. Det stödjer också mina argument i jämställdhetsuppsatsen jag nyligen publicerade. 



Det finns många olika sätt att bli diskriminerad på, och det finns många olika anledningar till att man blir diskriminerad, men det är aldrig okej. Det bästa man kan göra för att få bort diskrimineringen är att utbilda folk. Härom dagen satt jag och tittade på Vem Vet Mest då en kille fick frågan när den könsneutrala äktenskapslagstiftningen kom. Alternativen var 1989, 1999 och 2009. Han svarade 1989 (rätt svar är 2009) vilket jag tycker är ett tydligt bevis på hur lite folk vet om ämnet. Det är dags att lära folk hur verkligheten ser ut!



Här är en jättebra ledare, publicerad i gårdagens GD, på ämnet;
http://gd.se/ledare/1.4201199-diskriminering-en-samhallsforlust

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0