Eurovision Song Contest 2011

Eftersom jag är en schlagerbög i storlek med Christer Björkman så har jag nu suttit och lyssnat igenom samtliga bidrag till årets ESC. Då menar jag alla som i alla. Jag tänker dock inte sitta här och prata om 43 bidrag utan istället rabblar jag upp alla poäng jag givit dem här nedan, och de jag fetmarkerat diskuterar jag vidare längre ned i inlägget för de är värda att nämnas lite extra. Har precis som i "Inför Eurovision" som går på SVT graderat alla låtarna från 0 till 5 där 0 är värdelöst och 5 är superbra!




Har använt BBC's spellista för att lyssna på alla låtar. Först skriver jag startnummer, sedan land, låtnamn, artist och till sist poäng i kursivt. Då kör vi vänner, håll i er!


Semifinal 1

1. Polen "Jestem" - Magdalena Tul  3

2. Norge "Haba Haba" - Stella Mwangi  3

3. Albanien "Feel The Passion" - Aurela Gace  1

4. Armenien "Boom Boom" - Emmy  2

5. Turkiet "Live It Up" - Yüksek Sadakat  1

6. Serbien "Caroban (Magical)" - Nina  2

7. Ryssland "Get You" - Alexey Vorobyov  1

8. Schweiz "In Love For Awhile" - Anna Rossinelli  3

9. Georgien "One More Day" - Eldrine  2

10. Finland "Da Da Dam" - Paradise Oskar  3

11. Malta "One Life" - Glen Vella  5

12. San Marino "Stand By - Senit  2

13. Kroatien "Celebrate" - Daria Kinzer  3

14. Island "Coming Home" - Sigurjori's Friends  2

15. Ungern "What About My Dreams" - Kati Wolf"  5

16. Portugal "A Luta e Alegria (The Struggle is Joy)" - Homens Daluta 
0

17. Litauen "It's My Life" - Evelina Sasenko  1

18. Azerbanjan "Running Scared" - Ell/Nikki  3

19. Grekland "Watch My Dance" - Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike  1


Seminfinal 2

1. BosnienHerzegovina "Love in Rewind" - Dino Merlin  1

2. Österriket "The Secret Is Love" - Nadine Beiler  4

3. Nederländerna "Never Alone" - 3JS  2

4. Belgien "With Love Baby" - Witloof Bay  1

5. Slovakien "I'm Still Alive" - TWiiNS  4

6. Ukraina "Angel" - Mika Newton  4

7. Moldavien "So Lucky" - Zdob si Zdub  0

8. Sverige "Popular" - Eric Saade  3

9. Cypern "I Loved You Like An Angel" - Christos Mylordos  2

10. Bulgarien "Na Inat (For Spite)" - Poli Genova  1

11. Makedonien "Ruskina (Russian Girl)" - Vlatko Ilievski  1

12. Israel "Ding Dong" - Dana International  1

13. Slovenien "No One" - Maja Keuc  3

14. Rumänien "Change" - Hotel FM3  4

15. Estland "Rockefeller Street" - Getter Jazni  4

16. Vitryssland "I Love Belarus" - Anastasia Vinnikova  1

17. Lettland "Angel in Disguise" - Musiqq  2

18. Danmark "New Tomorrow" - A Friend In London  4

19. Irland "Lipstick" - Jedward  3



Final

11. Frankrike "Sognu (Dream)" - Amaury Vassili  2

12. Italien "Madness of Love" - Raphael Gualazzi  2

14. Storbritannien "I Can" - Blue  4

16. Tyskland "Taken By A Stranger" - Lena 
2

22. Spanien "Que Me Quiten Io Bailao" - Lucia Perez 
2

____________________________________________________________________________________________________




Norge skickar i år ett afrika-inspirerat bidrag som är härligt, catchigt och svängigt. Ganska mysig låt faktiskt! OM det inte hade varit så att refrängerna låter precis som Lady Gaga's Born This Way. Jag tänker inte försöka blanda mig i vilken låt som skrevs först, Gaga's släpptes först, detta blir en kopia och poängen dras ner...




Ryssland ställer upp i år med en låt av den svenska låtskrivaren och producenten RedOne som i och för sig gör ganska bra låtar, men den här är ett riktigt bottennapp...




Paradise Oskar, eller Axel Ehnstöm som han egentligen heter, är 19 år gammal och studerar på Pop & Jazz-konservatoriet i Helsingfors. Han tyckte låtarna i den Finska melodifestivalen var så kassa så han skrev och producerade en egen låt och skickade in. Han kom med, tog sig till final och med nästan hälften av rösterna vann han alltihopa och är den som kommer få representera Finland i Düsseldorf. Finlandssvensken har tagit sitt artistnamn från Astrid Lindgrens bok Rasmus på Luffen. Låten är helt okej, men tyvärr inte så bra som jag hade hoppats på.




Glen Vella har flera gånger försökt ta sig till Eurovision, senast förra året då han kom tvåa i den nationella uttagningen i Malta. I år tog han sig dock hela vägen till Düsseldorf och jag hoppas innerligt att han tar sig till final och får en topplacering. I mina ögon får han mer än gärna vinna hela skiten, tyvärr tror jag det är lite för gayigt för många europeiska länder. Men catchig låt, härligt message och bra röst! Den här spelas redan på repeat i mitt hus :)




Sigurjon ‘Sjonni’ Brink skrev låten Coming Home och skickade den till den isländska uttagningen till Eurovision utan att någon trodde att han skulle vinna. Yoanna, tjejen som fick en topplacering i Euorvision för två år sedan med den pampiga balladen Is It True, skulle nämligen vara med och tävlingen var avgjord innan den ens började, trodde man. Allting tog en oväntad vändning när Sjonni oväntat avled den 17 januari i år. Hans fru och vänner beslutade sig för att behålla låten i tävlingen, det var vad han skulle ha viljat. Sex av Sjonni's närmaste vänner klädde sig i svart, sjöng låten och vann hela skiten. Det är en jättefin story som ger mig både rysningar och tårar, och jag önskar verkligen att jag tyckte om låten, men nej, tyvärr. Ingen topplacering för Island i år, tyvärr....




Ungern är min andra favorit i årets Eurovision. Kati Wolf är en vacker 37-årig sångerska och låten är pampig, dansbar och har en helt underbar text! Tummen upp!




Portugal har i år skickat en kisspaus till Eurovision. Värdelöst, kasst, uruselt! Inte ens värt att lyssna på...




Ukraina har i år skickat Mika Newton som är slående lik våran svenska Anna Sahlene. Låten är riktigt, riktigt bra, liksom hennes röst, och det är verkligen en stark fyra jag givit henne. Kan utan tvekan slå om till en femma om hon gör ett bra framträdande!




Kommer han vinna? Kommer han gå till final? Är det här kanske våran livs chans? Efter att ha studerat alla låtarna så tror jag absolut att chansen att komma till final är stor för Eric Saade och Sverige. Han är definitivt unik och sticker ut från de andra låtarna, men han är nog för amerikansk för att ha en riktig chans. Det är synd att vi svenskar blivit så rädd för schlagern, för de låtar som vi vunnit med har varit just tvättäkta schlager, det är våran grej! Tydligen ska numret bli ännu coolare, glasburen ännu häftigare, och nog har den söta killen "det", så vi får väl se, men nej, personligen tror jag inte på en seger...




Change the world, make your dreams come true. Texten till denna härliga låt är jättefin, och låten är väl mysig så, rösten är väl trevlig. Tyvärr har varken artisten eller låten "det" som kommer ge Rumänien en vinst i år. Men absolut värd att lyssna på och gunga med till!




Danmarks låtar brukar aldrig vara några hitar, men den här är riktigt, riktigt bra! Tyvärr låter den, precis som förra årets låt, som ett plagiat. Kan bara inte komma på vilken låt? Men inledningen känns i alla fall jävligt bekant. Kan någon komma på?




Har en kompis som är helt förälskad i tvillingparet Jedward och deras låtar så förväntningarna på årets bidrag från Irland var stort, tyvärr blev jag ganska besviken. Låten blir bättre och bättre för varje lyssning, men blir aldrig riktigt bra. Dessutom så har man bara en chans i Düsseldorf!




Storbritannien skickar i år ett pojkband, typ mini-Westlife. Jag som ääääälskar pojkband tycker naturligtvis att detta är GREAT och killarna i Blue är både snygga och duktiga! Tyvärr håller inte låten riktigt hela vägen, men jag hoppas verkligen att vi får höra mer av dessa grabbar i framtiden! Och Storbritannien som tidigare skickat riktigt urusla låtar till Eurovision har i år betydligt större chans att vinna än vad de haft de senaste tio åren.




När jag för många månader fick höra att Tyskland även i år skulle representeras av Lena misstänkte jag att det kunde bli en "two in a row" för landet, tyvärr är jag sjukt besviken. Jag älskade Satellite och tyckte verkligen att det var en värdig vinnare, men årets låt är tråkig, och.... tråkig. Jag vill ha tillbaka oskuldsfulla, glada, lekfulla Lena!




Årets låt från Spanien är sådär härligt catchig som bara spanska låtar kan vara! Tyvärr fattar jag inte ett ord av vad hon sjunger och dessutom skrämmer clownerna livet ur mig! Usch...

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ja, det där var alla årets låtar, poänsatta och bedömda! What do u think? Håller ni med? Kommentera i MASSOR, jag har spenderat tre dygn till att skapa det här inlägget! Stort lycka till till alla deltagare och må bäste man vinna! Vem jag tror vinner? Hmmm.... Jag vet faktiskt inte, det är svårt! Finland har nog en riktigt bra chans på att ta hem segern i år igen, även Norge. Om jag ska säga en...... Jag får nog säga Norge bara för att stilen är otroligt inne just nu!

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: Emma

Danmarks låt är väldigt lik Andreas Johnson's Sing for me.

2011-05-01 @ 16:23:14
Postat av: Anonym

Gagas Born this Way är det ju inte den låter som.. Utan det är väl ändå Shakiras Waka Waka? :S Jag tycker inte den låter som born this way.. :S

2011-05-05 @ 22:35:56
URL: http://karolinagaspar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0