Hen i Kvällsöppet

Har nu sett Kvällsöppet från igår och tänkte att jag skulle kommentera det lite snabbt, men sen tycker jag att vi kan lämna ämnet, eller hur? Har ni inte sett programmet kan det vara bra att se det först, så förstår ni lite mer vad jag pratar om i det här inlägget.


Sanningen är att jag tycker samtliga av debattörerna säger bra saker, samtidigt som jag inte håller med någon av dem. Det Cissi säger i slutet, om att det finns "två läger", tycker inte jag stämmer, i alla fall så kan inte jag placera mig i något av lägrerna. I min värld finns ordet hen till för de människor som känner sig som en hen. I min värld är det inte nödvändigtvis ett könsneutralt ord, utan snarare ytterliggare ett kön. Jag vill absolut inte ta bort könen, och de som vill kalla sig han och hon ska få göra det hur mycket som helst, men de som vill kalla sig hen ska få göra det också. Jag är väldigt mycket emot MP's förslag om att alla förskolor ska ha minst en genuspedagog, då man tvingar in alla till samma uppfostran. Däremot så anser jag att möjligheten till en genuspedagogisk förskola ska finnas, och man ska ha rätt att välja det lika mycket som man ska ha rätt att välja en "vanlig" förskola.

I min värld är inte grejen att det ska bli ett mer jämställt samhälle, eller att könet ska spela mindre roll. I min värld handlar det om att barnen själv ska få välja vilket könsuttryck och vilken könsidentitet de vill ha, de ska helt enkelt själv få välja sitt sociala kön. Visst, biologiskt är vi olika som män och kvinnnor, våra hjärnor ser annorlunda ut, det är faktum och det är ingenting jag säger emot.

Inslaget som visas om föräldern som väljer att inte kalla sina barn vid kön tycker jag är väldigt bra, och jag gillar hans tänk. Att kalla det för barnmisshandel är verkligen att gå över gränsen anser jag. Barnen vet antagligen vilket biologiskt kön det har, det är inget konstigt, det är återigen det sociala könet vi talar om, och detta är viktigt att skilja på.

Sist men inte minst vill jag pointera det som Federley sa. INGEN ska lägga sig i någon annans barnuppfostran, framför allt inte staten! Vad du vill göra med dina barn är upp till dig.

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: Louise

Förstår din tanke. Själv tycker jag bara att samma lön för samma jobb är det som samhället ska hjälpa till med. Om en kille jobbar i vården och är starkare än en kvinna så är hon bättre på nåt annat och de sakerna tillsammans gör att de ska ha samma grundlön och sedan får de förhandla bäst de vill för att få bästa möjliga lön för sitt arbete.



Om en tjej när hon är liten leker med en docka så är det helt ok absolut inget fel, om man även har en kille så kan man bara uppmuntra att även han leker med en docka! Och göra likadant med till exempel plastbilar, men möjligtvis att det blir tvärtom utgångsläge!



Problemet med genuspedagogik är väl att de ska ta bort de typisk "tjejiga" och "pojkaktiga" leksakerna, det säger ju istället att det är väldigt fel att för en individ att leka med den leksak den vill leka med och det tycker jag är mer fel.



Har inte sett programmet för jag anser att ämnet är befängt! Normalt är vi antingen kille eller tjej och istället för att ta bort vad vi är. Så ska man hellre förstärka det bra med det vi föds som, inte förneka oss vår identitet!

2012-02-21 @ 15:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0