Nätmobbing

På Nyhetsmorgon diskuterar de idag nätmobbing och näthat. De är oroade eftersom att näthatet har ökat och nu slår organisationen Friends bakut. Det jag slås av när jag ser det här är att vuxna har ingen aning om hur världen ser ut bland de unga idag. En ökning av näthatet har jag svårt att tro på, den har nog legat på den här nivån i många år, men helt plötsligt upptäcker de vuxna det och blir livrädda. Den här världen lever vi unga i, varje dag, på och utanför internet. Men trots det sitter det vuxna "experter" vid Nyhetsmorgons bord och ska diskutera frågan. Jag är ledsen om er värld nu rasar men ni vet inte. Världen för oss unga idag är en variant av Hitlers nazi-Tyskland. En grupp människor, som anses homogen, utpekas som svag - sen ska de förgöras. Och precis som i Hitlers Tyskland handlar det inte om vem som egentligen tillhör den gruppen, utan den som ser ut att tillhöra den gruppen, skulle kunna tillhöra den gruppen. Nu drar jag det grovt, men det är grovt. Det här är ingenting nytt, det är så här det ser ut. Och nu ska jag rasera er värld lite till; Det finns ingenting ni kan göra åt det. Så länge det inte går riktigt jävla käpprätt åt helvete, eller en unge kommer till er och ber om hjälp (då ska ni naturligtvis hjälpa!!), får ni helt enkelt stå och titta på. Försök inte ge er in i deras värld på internet, det kommer bara förvärra situationen. Ring inte rektorn och ställ er inte upp på föräldramötet. För det här är livet, och ni kan inte leva erat barns liv åt denne - hur gärna ni än skulle vilja. Det är en grym värld, men det är upp till barnen, ungdomarna, att förändra. Och det gör de. Jag ser mig omkring på alla fina människor i min generation, från Blondinbella till min gamla klasskamrat, ser hur de går från mobbade till att förändra världen och människors synsätt i grunden.

Vill ni trots allt försöka förstå er på ungdomarna så rekommenderar jag er till att läsa "Sex, Sprit och Ätstörningar - Tonåringarnas Handbok Till Föräldrarna" så kanske ni förstår lite bättre.
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0