"I'm a 34-year-old NBA center. I'm black. And I'm gay."

Så har det då hänt. USA's första öppet homosexuella spelare i en av de fyra stora ligorna (baseball, basket, hockey och amerikansk fotboll) har kommit ut. Namnet är Jason Collins, basketspelare. Inte helt oväntat rann tårarna på mig när jag läste hans text på Sports Illustrateds hemsida, men inte så mycket för att han kommer ut. Tårarna rann för sättet han skrev. Sakerna han sa. Hur han sa det. Collins bevisade att han inte bara är skicklig med bollen - han är också skicklig med pennan. Och, såklart, vill jag hylla honom för vad han gör. Förhoppningsvis kommer fler följa (sa samma sak när Anton Hysén kom ut i det betydligt mer öppna Sverige, 2 år senare väntar vi fortfarande....), men oavsett vad så kommer Collins ha en spännande, och svår, tid framför sig. Reaktionerna jag sett hittills har bara varit positiva, föga förvånande (det här är trots allt något man väntat länge på), men de elaka kommentarerna kommer att komma. Och de kommer att göra ont. Vilket påminner mig om att jag borde länka till filmen som min kompis visade mig här om dan. Se den. Och läs artikeln. Varning för tårar.
 
 
http://sportsillustrated.cnn.com/magazine/news/20130429/jason-collins-gay-nba-player/?mobile=no#all
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: Henrik

Vad är det att hylla?

För egen del tycker jag att
sexualitet skall vara en privatsak.
Kanske kände sig denna man tvingad att berätta?

Svar: Om jag för en sekund gör antagandet att du är heterosexuell så måste jag fråga: Pratar inte du öppet om att du har/inte har flickvän? Gömmer du din sexualitet för omvärlden? Håller du din sexualitet hemlig?
Lina Lilja

2013-04-30 @ 14:32:46
Postat av: Henrik

1. Nej. Inte numera.
2. Jag pratar inte alls om den.
3. Jag pratar inte alls om den.


Svar: Det låter som ett väldigt tråkigt liv tycker jag. Personligen behöver jag älta med mina vänner när jag blivit kär i någon, eller någon blivit kär i mig. På samma sätt delar jag gärna med mig av mitt liv, inkluderande en eventuell partner. Har jag en flickvän kommer världen definitivt få veta hur mycket jag tycker om henne, varför, och jag kommer knappast gömma henne för omvärlden!
Lina Lilja

2013-04-30 @ 17:45:58
Postat av: Henrik

Trist att du skall recensera mitt liv...
Du vet ju inget om det.

http://www.nydailynews.com/sports/basketball/jason-collins-girlfriend-clue-gay-article-1.1331903
Märkligt att han var förlovad med en tjej som han var tillsammans med i 8 år.

Svar: Om du tycker jag recenserade ditt liv så ber jag om ursäkt, det var inget jag menade att göra. Du har rätt, jag vet ingenting om dig och jag ska absolut inte döma dig. Men jag tycker att det LÅTER som ett tråkigt liv, that's it.
Att han var förlovad med en tjej är inte alls konstigt, tvärtom väldigt vanligt. På samma sätt höll Robbie Rogers på att skryta om hur han stötte på tjejer innan han kom ut. I rädsla för att vara den man är försöker man gömma det genom att vara "över heterosexuell" och leva det liv som förväntas av en. I've been there.

Jag fortsätter och utvecklar gärna den här diskussionen, om du är öppen för det, via email. Du når mig på [email protected] - feel free att mejla mig any time.
Lina Lilja

2013-05-02 @ 23:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0