How To Stay Motivated - And Healthy!

Jag får dagligen meddelanden från vänner och familj med frågan hur jag håller mig motiverad till att träna så pass mycket som jag gör: "Jag önskar jag var lika duktig som du!" Så nu tänkte jag knapa ihop ett litet inlägg om hur jag håller mig hälsosam, motiverad och inspirerad, och dela med mig lite av mina knep till ett hälsosammare liv! Till att börja med så kan jag säga, som ni säkert redan vet, att Jillian Michaels är min stora inspiration när det kommer till ämnet, därför är många av metoderna jag använder baserade på hennes. Men, som med allt annat i livet, så tar man sina favoritdelar från olika människor man ser upp till, och knåpar ihop dem till sin egen modell. Så här kommer min modell till en hållbar och hälsosam livsstil! 
 
 
Nummer ett är att ha ett mål att arbeta mot. Målet ska vara konkret och tidsbestämt, samt konstant uppdateras i samband med utvecklingen. Som Jillian brukar säga: "It's like saying 'I'm gonna go North East' compared to 'I'm gonna go to the Empire State Building'". Ju mer konkret desto bättre. Dessutom ska målet vara uppdelat i två (lika konkreta) delar: En som är mer uppnåbar och en som är lite högre satt. Ett mål som är mer uppnåbart innebär inte enkelt - men det ska vara ett som man kan nå utan större problem om man verkligen arbetar för det. Ett mål som är lite högre satt innebär inte omöjligt - men det innebär att man kämpar lite hårdare vid tanken på att man faktiskt skulle kunna uppnå det. Det kanske låter luddigt, men låt mig berätta om mina mål så tror jag att det blir det lite klarare!
 
 
Just nu arbetar jag för att springa Midnattsloppet i augusti. Mitt mål är att klara loppet på under en timme. Mitt lite högre satta mål är att slå pappa. Att springa loppet på en timma borde inte vara några problem om jag tränar och äter ordentligt, samt håller mig frisk och skadefri. Att springa loppet på en snabbare tid än pappa är ganska osannoligt - han är en naturlig löpare och dessutom man vilket gör att han har förutsättningarna på hans sida (dessutom sprang han Midnattsloppet förra året och vet hur det går till). Men den kittlande tanken på att jag skulle kunna få en tid bättre än hans gör att jag tvingar mig ut på den där löprundan även fast jag verkligen inte vill, och fortsätter det i den här takten, med mig tränandes 6 dagar i veckan och han liggandes nedbäddad i magsjuka, så ser det onekligen bra ut för min del! 
 
 
Nummer två handlar om det som många människor glömmer: köket. Magrutorna skapas på gymmet, men det är i köket de kommer fram. Det spelar ingen roll hur mycket eller ofta du tränar - om du inte äter rätt så kommer du varken få mer energi eller en hälsosammare kropp. Är man underviktig ska man äta var 2-3 timme, och om man däremot försöker behålla sin vikt eller gå ner i vikt ska man käka var 3-4 timme. Låt det ALDRIG gå mer än 4 timmar mellan måltider (bortsett nattetid då, såklart, när man sover)! Just eftersom att man gått så många timmar utan mat när man vaknar är frukosten dagens viktigaste måltid. Man ska äta frukost som en kung, lunch som en tjänare, och middag som en tiggare. Ni har säkert hört det där tipset om att man ska träna det första man gör på morgonen - innan frukost - om man vill gå ner i vikt. Ett big no no! Inom en timme från det att man vaknat ska frukosten käkas, och träna ALDRIG på tom mage!
 
 
Själv käkar jag gröt med blåbär och mjölk till frukost varje morgon. Det håller mig mätt fram till lunch, och är också nyttigt och rikt på härliga antioxidanter! Blåbär är bland det nyttigaste du kan äta - och innehåller dessutom extremt få kalorier så du kan äta MASSOR av dem! Köp frysta eller plocka själv och frys in för att spara pengar - passa dig för socker dock! Köp osötade blåbär och inget annat, och allra helst ekologiskt om du har råd. Blåbär sprayas med väldigt mycket kemikalier vid odling. 
 
 
Gå aldrig - jag menar ALDRIG - på en diet. Det kvittar om du ska gå ner 10, 15 eller 150 kg - skit i LCHF, GI och allt annat crap. Det handlar om att skapa dig en hälsosam livsstil du kan leva med resten av dit liv och äta lagom av allt. Käka mer grönsaker, och laga så mycket egen mat så mycket från grunden som du bara kan. Drick vatten, mjölk, te och kaffe - saft, läsk och varm choklad är ingenting som borde drickas dagligen. Om du försöker gå ner i vikt handlar det om att minska portionerna, inte att utesluta mat eller måltider. Gröna grönsaker (gurka, sallad, spenat, etc.) är oerhört kalorisnåla så sånt får ni knapra på hur mycket ni vill! Se till att skippa dressingen bara. Och drick MASSOR med vatten - kisset ska inte se ut som äppeljuice, då har ni druckit för lite. Har ni svårt för vatten funkar te utan koffein finfint också. 
 
 
Nummer tre - träning. Det faktum att jag kommer till träning först nu visar på hur lite hälsa egentligen har att göra med träning. Absolut viktigast är att göra saker man tycker är roligt. Är löpning inte din grej - välj en annan typ av träning! Själv blir jag lätt uttråkad och gillar att variera mig. Jag blandar löpning med styrketräning, zumba, simning och yoga. Ibland, om jag av olika anledningar inte kan ta mig till gymmet, letar jag upp en träningsvideo på youtube, men jag har alltid haft oerhört svårt att hålla mig motiverad till att träna hemma. Hitta vad som funkar för dig! Börja lätt och långsamt och bygg upp dig med tiden. Felet många gör är att de går all in och sen går de all out lika fort också. Det handlar om att bygga en hälsosam livsstil som funkar i längden. Se dock till att ha minst en vilodag i veckan - det är då kroppen hämtar sig och bygger sig starkare! Utan vila bryter du bara ner dig.
 
 
Nu till nummer fyra - motivation. Det är den här ni väntat på va? HUR ska man orka pallra sig till gymmet, ställa sig och laga mat efter en lång arbetsdag istället för att bara ta en pizza, eller springa den där extra kilometern? Allt handlar om nummer ett. Är ditt mål tillräckligt nåbart men samtidigt svårt, och något som du verkligen vill - då kommer du också kämpa för det. När du känner att motivationen ändå inte riktigt håller får du se till att ha ett skyddsnät runt omkring dig som pushar dig till att göra det. Omringa dig med människor som ger dig positiv energi och får dig att göra det där lilla extra. Följ bloggar och tumblrs som inspirerar dig. Sätt upp en bild på kylen på en person med kroppen som du skulle vilja ha. Läs böcker och se filmer som ger dig kunskap och motiverar dig. Just nu är jag mitt uppe i Jillians nya bok Slim for Life som jag bara älskar! Se till att omringa dig av positiv energi dock, och inte människor som har mer av en ätstörning än en hälsosam livsstil. Var väldigt uppmärksam med det framför allt när du klickar dig omkring på nätet, ofta är det en väldigt fine line mellan hälsosam och obsessed. Omringa dig med människor som peppar och inte folk som får dig att känna skamkänslor!
 
 
Snabbt sammanfattat så håller jag mig motiverad genom att se mig själv kliva av planet i maj och vara galet vältränad och snygg. Jag ser mig själv kliva in på mina gamla klasskompisars student efter att ha varit borta i nästan ett år och de ska tappa hakan när de se mig kliva in i rummet. Jag ser mig själv i de där lite för tajta jeansen som hänger i garderoben, i den där lite för tajta klänningen, och i den där magtröjan jag inte vågat använda än. Jag ser mig själv genomföra Midnattsloppet på en jävla bra tid och vara galet stolt och nöjd över mig själv. Jag ser mig själv vända mig om mot alla de där människorna som sagt att jag inte kan och säga "Såg ni?". Med de bilderna i huvudet är det inte så himla svårt att pallra sig till gymmet, eller sträcka sig efter blåbären istället för pizzan i frysdisken i mataffären.
 
 
Varje kropp och varje hjärna är unik. Hitta ett sätt som funkar för just dig och din kropp. Hitta ett mål som håller dig motiverad. Hitta en omgivning som gör dig lycklig och peppar dig till att fortsätta. Det finns så himla mycket att prata om när det kommer till hälsa - det här inlägget skrapar bara lite på ytan av något som är så mycket mer. Vill ni ha mer konkreta tips eller hjälp att komma igång får ni mer än gärna kontakta mig, eller ställa en fråga bland kommentarerna. Passa på medan det är gratis, om ett år kanske det är svindyrt ;) Lycka till!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: maja

Åh, har tröttnat på såna här bilder.. Jag måste bara få tillägga en sak: träna ENBART för att du vill må bättre, bättre kondition osv. Inte för att gå ner i vikt! Vikthetsen är onödig, då precis ALLA kroppar är fina. Det är okej att se ut precis som man gör. Nu för tiden känner man sig fel om man inte tränar, svettas på gymmet osv, vilket är oroande. Man kan göra så mycket mer! Motionera, gå ut med hunden, såna saker, för att kroppen ska må bra. Men att träna enbart för att gå ner i vikt leder till ett beteende som är ohälsosamt och som sätter tanken i huvuden att: "vill bli smalare". Anorexitanken alltså. Så man måste vara försiktig. Och kom ihåg: Alla kroppar är vackra! Smal är inte snyggare än kurvig och kurvig är inte snyggare än smal. Allt är fint!

Svar: Jo visst är det så att alla kroppar är fina - oavsett storlek. Men det finns också människor som har målet att gå ner i vikt och det ska man få ha, själv har jag dock helt slutat väga mig. Har man en hälsosam inställning till sin vikt och viktnedgång så tycker jag absolut man ska få träna till att bli smalare - men det behöver inte innebära att ALLA ska göra det! Jag hoppas du inte fick någon negativ bild av mitt inlägg då jag just skrev om hur man håller sig hälsosam - inte smal. Kram!
Lina Lilja

2013-02-22 @ 07:25:15
Postat av: Anna

Men du Lina, om man verkligen verkligen hatar frukost, hur gör man då? Jag försöker att äta frukost varje dag, men det är sällan jag får ner något mer än några tuggor müsli med mjölk eller lite knäckebröd. Mår så sjukt illa att jag får kväljningar. Lyckas jag få i mig en hel macka är det ett under, men finns inte "rätt" pålägg hemma är det kört. Gröt är inte ens att tänka på...

Svar: Prova något som är lättare att få ner - som en smoothie! En banan, lite mjölk, lite bär, gärna proteinpulver för att gärna få det mer mättande, mixa ihop och drick! Har själv också ganska svårt att käka mackor till frukost, blir lite för tungt och stort i munnen liksom... Prova om du klarar att dricka en smoothie :)
Lina Lilja

2013-02-22 @ 22:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0