Cirkeln, Eld, Nyckeln

Jag är en riktig bokslukare och älskar biografier, deckare och romaner av de flesta sorter - så länge storyn är någorlunda verklighetstrogen, eller ännu hellre sann. Fantasy och skräck är med andra ord inte alls my cup of tea, men ändå hände det sig för två år sedan att jag öppnade Cirkeln skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Och jag blev fast.
 
 
I somras läste jag Eld som är del två, och i julklapp fick jag Nyckeln som är den tredje och sista delen. Började med Nyckeln på nyårsafton, och den 800 sidor långa tegelstenen lästes ut imorse. Jag gick och la mig på kvällarna och "skulle bara läsa ett par sidor innan jag gick och la mig" - de där "några sidor" blev 1 timmes läsning av 100 sidor. I natt släckte jag vid ett för att jag inte kunde lägga ifrån mig den!! Sen påminner den ju också mig lite om varför jag inte läser genren - mardrömmarna låg inte långt borta! Men det bästa med böckerna är nog att den blandar fantasy med väldigt vardagliga tonårshistorier om kärlek, skola och krossade hjärtan. Tipsade om böckerna till en kompis som är mer för genren än vad jag är, dock läser hon sällan svenska författare då hon inte gillar dem, men även hon älskade serien! 
 
 
Sen är författarna helt fantastiska människor också! Vill ni lära känna dem lite närmare så är båda intervjuade av Kristoffer Triumf i hans podcast Värvet. Saras intervju är en av podcastens första, medan Mats kom ut nu i höstas. Mats är verkligen en ascool människa som jag ser upp till jättemycket och hans intervju i Värvet är typ BÄST (att Mats är så cool är en av anledningarna till att jag kom att läsa Cirkeln från första början...) så lyssna verkligen på den!
 
Så här är dagens tips till mina kära bloggläsare: Gå till närmsta bibliotek eller bokaffär och införskaffa Cirkeln, Eld och Nyckeln och rym sedan bort från vardagens alla problem till en magisk plats!
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0