Hetero-tjejerna och bögarna rules the world - eller?

Som jag sa var ju RFSL hos oss på socialkunskapen idag, och jag tog med mig lite tankar jag spunnit vidare på och nu tänkte jag lufta dem lite här. Jag är inget jättestort fan av RFSL egentligen, av anledningar som jag inte orkar ta upp här och nu, men Ulrika och Max som var hos oss idag var jätteduktiga! Dock finns det saker jag reagerade på, saker jag inte höll med om, eller saker som startade tankar, eller som gjorde att jag spann vidare på tankar jag haft innan, och det tänkte jag däremot ta upp här och nu!



Naturligtvis pratar man mycket om normer när en organisation som RFSL kommer och hälsar på, och en av sakerna de gjorde var att de ritade upp två ungars "liv" i stereotypen. En pojke och en flicka, pojken hade blå kläder när han var liten, lekte krig på dagis, hockey och fotboll gällde på fritiden och han gick fordon på gymnasiet. Flickan hade rosa kläder, lekte med dockor, red och dansade på fritiden, och på gymnasiet var det Barn&Fritid som gällde. Ni förstår principen, väldigt extremt "tjejigt" och "killigt".



Sedan drog de lite pilar och tänkte sig att "Nisse" gillade att leka med dockor, dansade balett på fritiden och så vidare. Samma sak med tjejen, hon lekte krig på dagis, spelade hockey på fritiden och valde fordon till gymnasiet. "Nisse" blev genast fjollig, bög, osv., medans tjejen, "Lisa", blev pojkflicka, och ganska accepterad istället för mobbad som "Nisse". Så långt är jag med, så långt kan jag nog hålla med dem, det finns fler normer att bryta för killarna, och konsekvenserna blir större om man som kille bryter en norm en om man som tjej bryter en norm, agree with that. DÄREMOT så är jag inte överrens om att det skulle vara lättare att vara lesbisk än bög.



Vem är det egentligen som bestämmer vad som är okej eller inte i samhället? Jo MEDIA så klart, nyckeln till allt! Så hur ser det då ut i media? Jag har ett citat som jag tycker stämmer ganska bra in på medias bild, jag vet tyvärr inte vem som sagt det här, fick det av en vän;

"Man's best friend; the dog. Women's best friend; the gay man"

Det började redan på 90-talet med Sex and the City då bögen blev kvinnans bästa vän. Visst, en fjollig och stereotypisk sådan, men ändock cool och vida accepterad. Sedan har det fortsatt så i serier som Gossip Girl, Ugly Betty och Lipstick Jungle samt i filmer som är för många för att nämnas. Visst finns det lesbiska i serier, Ellen deGeneres har ju gjort några, samt Glee som är väldigt bra (som ni redan vet att jag tycker ;)) och i House ses åtminstone kvinnlig bisexualitet som något coolt. Men ändå, tänk efter. Bortse från L-Word, Ellen deGeneres, Jane Lynch och det svenska landslaget i fotboll; Var är alla flator? Och hur föreställs den stereotypiska flatan jämfört med den stereotypiska bögen?



Lesbiska är butchiga, äckliga, duschar inte, rakar sig inte, osv. Bögar är feminina, coola, snygga och älskar shopping. Vi vet alla att stereotyperna inte passar in på alla, men visst vore det jävligt mycket roligare att tillhöra en grupp som enligt stereotypen är coola än äcklig och hårig? Och, nu kommer vi till titeln på inlägget, vilka är det som leder världen just nu? Nu pratar jag inte politiker och sånt skit, utan vilka är det som är de där kända bloggarna, som syns på tv, som är skådespelare; Jo, hetero-tjejerna och bögarna!




(Blondinbella och Simon (f.d. Anna Anka's assistent))

Och ja, som vanligt finns det undantag som bekräftar regeln, men tänk efter, vilka är det som syns, som är coola och som leder mediavärlden just nu? Precis. Något annat som är intressant är detta;
Kille och tjej går hand i hand <- Alla antar att de är ett par.
Kille och kille går hand i hand <- Alla antar att de är ett par.
Tjej och tjej KYSSER varandra <- Alla antar att de hade kul på fyllan/är bra kompisar.

På så sätt är det, jag vet inte om jag ska säga lättare eller svårare, att vara flata. Folk reagerar kanske inte lika kraftigt på en handling, men folk antar heller inte att tjejerna är ett par, snarare tvärtom. Som tjej är det mer eller mindre normalt att kyssa andra tjejer på fyllan, krama dem och hålla handen på stan, och gör du det antar alla fortfarande att du är hetero, möjligtvis lite bisexuell och prövar din sexualitet så här i tonåren, för det får du göra som tjej!, men du förväntas ändå gifta dig med en man så småningom. En kille däremot.... Ja, ni fattar själva.



Har faktiskt ett exempel på ovanstående då en killkompis la upp en bild på facebook då han kysste en annan kille. Många reagerade kraftigt på detta, ifrågasatte hans sexualitet och så vidare, medan han själv säger att han är heterosexuell, möjligen aningens bisexuell, och mest bara tycker det är något som är kul på fyllan. När det här diskuterades satt ett gäng tjejer med, som tyckte det var underligt, möjligen aningen äckligt till och med, och fick inte ihop alls att han kunde vara hetero och gilla att kyssa killar samtidigt. Dock kommer det fram i samma samtal att mer än en av dessa tjejer tillhör ovannämnda kategori av dem som gärna hånglar med andra tjejer på fyllan och kan gå och hålla hand med tjejkompisar på stan. Det var i deras mening en helt annan grej, av vilken anledning förstod jag aldrig.

















Man får tycka och tänka precis hur man vill, men jag tror nog att de flesta av er kan hålla med om att vi behöver fler flator som kan göra ovanstående tjejer sällskap i rampljuset. (La bara upp massa out and proud flator som är åtminstone något sånär kända i alla fall, som jag kom på så här på rak arm. Naturligtvis finns det fler, men skulle jag däremot börja ladda upp massa bögar skulle inlägget aldrig ta slut (de har dessutom ett eget inlägg sedan tidigare, titta bara här; http://linalilja.webblogg.se/2010/september/guds-han-mot-kvinnorna.html )).

Nu har jag fått ventilera mig lite, måste börja med plugget nu! Har så mycket att göra! Tre prov nästa vecka + en inlämningsuppgift, herre gud, detta kommer bli en låååång helg! Men kommentera gärna och berätta om ni håller med eller inte :)

Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0