Hur blir man politiskt aktiv?

Fick en kommentar igår med jätteroliga frågor som jag mer än gärna besvarar, tänkte göra det nu!

Hej!
Brukar läsa din blogg och tycker om att göra de då du både skriver bra och har intressanta åsikter.
Jag har ju också läst att du tycker om politik och är med i CUF. Jag är också intresserad av politik och skulle kanske vilja jobba med det i framtiden.
Jag har några frågor som jag undrar om du kanske har något svar på:
1.Hur vet man vilket parti som passar en bäst?
2.Och hur gör man sedan när man vill gå med i deras ungdoms organisation/förening?
3.Vad kan man göra inom partiet?
4.Hur kom det sig att du gick med i CUF och varför valde du just Centerpartiet?
Tack på förhand och ha det bra! :)

Först och främst; Tack för de fina orden och tack för de jättebra frågorna! Jag ska göra mitt bästa för att försöka besvara dem :)

1. Enklast är att gå in på nätet och läsa om vad de olika partierna står för. Alla partier har egna hemsidor, jag länkar till riksdagspartiernas här, men det finns ju även fler partier som befinner sig utanför riksdagen, till exempel Piratpartiet och Feministiskt Initiativ. På hemsidorna finns även länkar till ungdomsförbundens hemsidor.
Socialdemokraterna
Vänsterpartiet
Miljöpartiet

Sverigedemokraterna
Kristdemokraterna
Folkpartiet
Moderaterna
Centerpartiet

SVT Forum (SVT2 eller SVT24) sänder ofta från debatter i riksdagen och har man tid och ork så är det jättebra att titta på för att få en inblick i vad som händer och för att veta hur partierna står mer exakt i olika frågor. Intresserar man sig sedan lite mer för ett parti men om man ändå inte riktigt är säker, ta kontakt! De flesta partierna/ungdomsförbunden låter en komma på ett möte utan att man är medlem om man är intresserad, så man vet lite mer. Vi i CUF Gävleborg kommer att ha regelbundna möten på söndagar en tid framöver och är man intresserad att bli medlem får man gärna komma och kika in det!

Det finns hur mycket information som helst, så mitt förslag är att du börjar med att kika in hemsidorna och att du sedan tar kontakt med partiet du är intresserat av!

2. Allt sådan står på hemsidan. Vill man bli medlem i CUF skickar man enklast ett SMS som kostar 20:- (medlemsavgiften) och sedan går man in på nätet och fyller i kontaktuppgifter. Kika på hemsidan eller ta kontakt med partiet/ungdomsförbundet så hjälper de dig gärna!

3. Oj, man kan göra såå mycket!!! Det arrangeras resor, studiebesök, möten, kurser, föreläsningar, you name it! Det allra roligaste är att man kan påverka. Årligen så hålls stämmor i varje parti/ungdomsförbund då man debatterar sin politik och bestämmer hur partiet/ungdomsförbundet ska tycka. Du får skicka in hur många motioner som helst (förslag på förändringar) och det du tycker och tänker kan en dag bli verklighet! Du kan också arrangera egna kurser och föreläsningar om sådan du tycker är intressant, till exempel så var jag med och ordnade en föreläsning här i december med föreläsare som bland annat Fredrick Federley. Det viktiga är att du gör det du tycker är kul och engagerar dig i de frågor och områden som du tycker är intressanta!

4. Jag har alltid tyckt att det varit kul att vara med att påverka och politik har alltid intresserat mig. Både på mötena i stallet och klassråden i skolan så har jag alltid varit en av dem som pratat och tyckt mest, jag vill helt enkelt göra min röst hörd! Hösten -09 åkte jag som utbytesstudent till USA men allt gifck inte riktigt som jag tänkt mig så i december beslutade jag mig för att åka hem, men när jag gjorde det så lovade jag mig själv att jag i så fall skulle göra någonting bra av att jag kom hem. En av de sakerna var att jag äntligen skulle ta mig i kragen och engagera mig politiskt! Så sagt och gjort, efter ett par månader när jag hade landat och kommit igång med skolan hemma igen så var det dags. Jag gick in och plöjde sakpolitiska program på nätet för att försöka hitta ett parti som passade mig, men efter att ha läst omkring 4-5 stycken så började jag tröttna, det fanns ingenting som kändes helt rätt liksom! Visst kände jag mig närmare vissa partier än andra, men inget parti kändes helt självklart.

När man gör så här så tycker jag det är viktigt att fokusera på vissa frågor som man tycker är viktiga, för sakpolitiska programmen är tjock som en bok, att läsa hela sådana funkar inte. Jag tycker det är väldigt viktigt med människors lika rätt och värde, HBT-frågor och liknande, och även miljöfrågor tycker jag är ganska intressant. Därför började jag på dessa frågor och kändes det bra skummade jag igenom resten också, det är det allra enklaste sättet att ta reda på om ett parti passar en eller inte.

I vilket fall, bedrövad satt jag några dagar senare framför tv:n, fortfarande utan parti. På tv gick en repris av Årespelen där bland annat Fredrick Federley var med. Jag satt och tittade på det här och insåg att han är ju Centerpartist, honom tycker jag ju om och hans åsikter stämmer ganska bra överrens med mina åsikter, så jag gick in på Centerpartiets hemsida där jag inte varit tidigare, och det klaffade! Det kändes bara så rätt! Samma dag skickade jag det där sms:et och på lördag firar jag ett år som Centerpartist, yay!! :D


Det blev ett väldigt långt svar, och jag skulle kunna skriva hur länge och mycket som helst om det här, men jag hoppas ni är nöjda med svaren ni fick och har ni fler frågor är det bara att fråga på så svarar jag så gott jag kan! :) 

Bor man i Gävle och är intresserad av att bli medlem/engagera sig i CUF/Centerpartiet så skicka jättegärna ett mejl till [email protected] så lovar jag att hjälpa till :)

Puss o Kram
Lina Lilja


Kommentarer
Postat av: hej

Tack de va ett jättebra svar! :D

2011-02-16 @ 17:27:26
Postat av: David m

peppande inlägg! :D

2011-12-06 @ 11:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0