VARNING!

Alla ni som tänkte hålla till i området Norra Gävle vid tiden 12-13 idag får se upp! Jag ska ut på vägarna för andra gången i mitt liv och det kan bli spännande, minst sagt. Första gången jag begav mig utanför en parkeringsplats var i tisdags, och det var mer än en gång som pappa försökte sträcka sig efter ratten. Idag är det morsan som får hänga med på en åktur =D



Puss o Kram
Lina Lilja

Lyssnar på just nu

Sitter i skolan och arbetar med vårat ämnesövergripande case. Hyfsat trist, men det går bra. Har gott om tid på oss och jag var väldigt effektiv till en början så jag kan ta det lite lugnt känner jag. Känns bra i alla fall!
Den här låten börjar bli lite uttjatad om jag ska vara ärlig, men det är ändå en härlig låt som är perfekt att lyssna på när man pluggar! =)



Puss o Kram
Lina Lilja

Frost!

Det var sjuuukt kallt ute imorse, bara 1 plusgrad! Det har nog varit minusgrader inatt, framför allt med tanke på detta;


Syns kanske inte så bra, taget med mobilkamera, men det var alltså frost ute imorse! Imorgon är det oktober, sedan fyller jag 17 och helt plötsligt är det julafton! Lyssnade faktiskt på en jullåt på mobilen idag, hehe... Snart är snön här! Vet inte om jag kan påstå att jag längtar direkt...



Puss o Kram
Lina Lilja

Varför är det så svårt att prata om?

Vi har haft BIG-dag idag. Det var spännande, minst sagt. Min lärare, som jag förövrigt kommer hänga ut lite i det här inlägget (sorry!), är... jag vet inte riktigt hur jag ska säga det. Han är så rädd att säga fel, plus att han är en aning virrig trots att han inte ens fyllt 30 än (God knows hur han kommer vara när han närmar sig 80! Hoppas jag inte känner honom då....). Vi började med att se filmen Prinsessan. Vet inte om ni sett den förut, jag har själv inte gjort det och jag tyckte personligen den var ganska bra. Handlar om en ganska kraftig tjej som går på gymnasiet och har drömmar om att bli skådespelare. En dokumentärfilmare får tag i henne och börjar göra en film om Maja som huvudrollen heter.



Tyvärr funkar inte filmen som den ska riktigt, så efter halva lägger den av och vi får inte igång den igen. Detta gör att vi i grupper ska skapa egna slut, men några har sett filmen innan och ger oss små hintar, bland annat att en av rollerna som åker till Stockholm för att hälsa på sin "bror" i själva verket är bög och hälsar på sin pojkvän. Eftersom vi inte minns vad han heter så kallar vi honom för "bögen" när vi pratar, varpå våran lärare staplar sig fram på något konstigt sätt;



"Kan man kalla någon bög?" Svar ja!?
"Nä, det får man inte" fortsätter han "Det är ett skällsord. Fast det är ju inget fel med att vara bög, men man får inte springa runt och kalla folk bög." Jag tar till orda och frågar vad fasen han dillar om nu? Har många bögkompisar och de har inga problem med att man kallar dem bög, för det är ju vad de är! Snarare tvärt om så gillar de att överdriva med ett "Jag är bara en fjolla" eller något i den stilen, med en stor skopa skämt.
Men nej, han fortsatte ytterliggare ett tag i samma stil med;
"Ja, är det okej att man kallar någon bög så får man ju göra det. Men det kan ju vara kränkande, känner man inte personen får man inte kalla den bög, men det är ju inget fel på att vara bög."
Jag tar återigen till orda och frågar vad fasen man ska kalla dem då!? En kompis svarar "Homosexuell?" men sedan tar idrottsläraren vid och räddar situationen lite grann, tack gud för det, annars hade det kunnat bli riktigt jobbigt...



Asså, jag förstår ju vad han vill säga och vart han vill komma, men jag fattar inte varför vissa saker ska vara så svåra att prata om, på riktigt? Att prata om minoriteter är något som är sjukt svårt för många i dagens Sverige. Om det så handlar om invandrare, mörkhyade eller HBT-personer. Man får inte säga blatte eller bög, för det är skällsord, samma sak med neger. Ändå är de som använder dessa ord oftast just sådana personer. "En blatte som jag" osv., och skämtar om det! De tycker inte att det är farligt egentligen, bara det att många har använt orden som skällsord, så nu får man inte använda orden längre. Den onda sidan vann helt enkelt.

Alltid när det pratas om sådant i skolan så blir lärarna så vaksamma, så rädda för att säga fel. När jag gick i åttan kom det två tjejer till våran klass, en från RFSU och en från RFSL. Detta var i samband med kampanjen "Alla olika, Alla lika". De pratade på ett avslappnat sätt och allt var så mycket lättare att diskutera, detta var även innan jag hade så många kompisar som öppet var HBT-personer. Nu efter USA-resan, ett halvår på Vasaskolan i Gävle samt en tid i CUF så är den kompisgruppen aaaaaaningen större... (Hade en kompis som i skolan idag sa att hon alltid velat ha en bögkompis varpå jag svarade att jag kunde dela med mig lite av mina... ;))

Nä, tycker det är synd att det alltid ska sättas upp en barriär när sådana ämnen ska diskuteras, det är inte så farligt egentligen. Promise!



Puss o Kram
Lina Lilja

Bada i Pengar

Ni vet de där mejlen som fyller skräppostmappen? De där mejlen från någon okänd, utländsk sändare som säger "Du har vunnit flera miljoner pund, bara skicka dessa uppgifter hit så får du dem". Tänk om ett, ett enda, av dem hade varit sant. Då hade man badat i pengar nu. Suck, ibland önskar man faktiskt att man var gjord av pengar...



Puss o Kram
Lina Lilja

Stallet

Nu börjar jag packa ihop här i skolan och drar mot stallet. Tre hästar idag, dvs. en sen kväll ikväll!

Puss o Kram
Lina Lilja

Bard på nya äventyr

Artisten och samhällsdebattören Alexander Bard ger sig nu ut på nya äventyr. Han lämnar Folkpartiet efter två år hos dem och skapar nu ett nytt projekt med namnet Liberaldemokraterna. Inget parti, säger han, än så länge bara en grupp liberala människor som tröttnat på "partier som påstår sig vara liberala men inte är det".



Tja, det ska bli spännande att se hur detta slutar...

Källa;
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/466449-alexander-bards-nya-projekt-liberaldemokraterna

Puss o Kram
Lina Lilja

Idol 2010

Ja, nu är vi ju i full gång. Finalisterna är ännu inte klara men eftersom att favoriterna börjar åka ut nu så känns det som att det är dags för det här inlägget nu. Igår var det första direktsända programet för året, och starten var ju... sådär...


De var nervösa och till och med jag tyckte det lät illa emellanåt. Noteras ska då att jag är totalt tondöv. Favoriterna mina gick in redan igår, i form av Linda och Sebastian. Och innan någon säger något så ja, hälften av all kärlek Sebbe får av mig är för att han är sjuuuuuukt snygg och har grymt vackra ögon. Han åkte ur igår och jag tror tyvärr inte att juryn kommer ta vidare honom. En annan som jag tycker mycket om som inte heller gick vidare igår som jag dock tror juryn tycker mer om är Madde, och hon har nog stor chans till ett wild card beroende på hur resten av veckan utspelar sig.

Men Linda, hon har varit min favorit sedan dag 1. Hon sjunger helt underbart, har ett fantastiskt scenspråk, är sjukt snygg och dessutom, sången hon sjöng på audition blev jag helt kär i, jag hoppas verkligen det är något hon planerar att ge ut på en framtida platta.



Hittade tyvärr ingen bra bild på deltagarna, så istället får ni stå ut med juryn. Ska bli spännande att se hur det blir ikväll! =)

Puss o Kram
Lina Lilja

Vardagen på ett Affärsgymnasium

Sitter i skolan och har tråkigt då jag har gjort hela min del i grupparbetet vi håller på med och bara väntar på att mina kära kompanjoner ska göra klart sin del så vi kan samanställa allt. Så jag tänkte passa på att berätta hur det är att gå på ett affärsgymnasium, vad vi gör och hur jag trivs.



Jag trivs sjuuukt bra med hela tankesättet. Lärarna går "affärsklädda", dvs i kavaj och liknande. Allt vi gör inriktar sig på näringslivet och jag känner mer än någonsin tidigare att jag får utlopp för mina idéer och tankesätt. I typ alla ämnen får jag extrauppgifter för att jag ska nå mina mål och inte behöva hållas tillbaka, och dessutom är lärarna oerhört peppande. Dessutom har alla datorer, även lärarna använder datorerna en hel del, och även om jag är lite skoltrött så lär jag mig mer än någonsin just nu!



När jag nu tillåts tänka mer och vidare än aldrig förr så sprudlar också idéerna. Jag har insett att jag har ett entreprenörskap jag aldrig kunnat drömma om och i huvudet har jag redan startat tio olika företag samt rest runt halva jordklotet. Trots att det är långa dagar så är det utvecklande att gå i skolan, och det är något som jag aldrig upplevt förut, borsett från mattelektionerna med Jesper i högstadiet (alla tiders favoritlärare!).



Även om det är klart att det finns lektioner som är grymt tråkiga (som Rättskunskapen!) och jag i början gnällde över att jag tyckte det var trist att jag var så mycket bättre än alla andra, så känner jag nu att lärarna har lyssnat på mitt gnäll och jag får utvecklas i min egen takt. Med andra ord så är jag glad att jag valde det här gymnasiet och jag trivs väldigt bra!


(Jag gillar den här bilden ;))

Puss o Kram
Lina Lilja

No Inspiration

Ledsen för dåligt bloggande, men jag vet inte vad jag ska skriva om?? Är helt tomt i huvudet på blogginspiration! Någon som har något förslag?



Puss o Kram
Lina Lilja

Patetiskt!

Med risk för att låta som en riktigt grinig bitch skriver jag nu detta inlägg. Jag säger detta en gång, aldrig igen, så jag hoppas att ni lyssnar riktigt noga!

Ursäkten "Jag mår dåligt/Jag har mått dåligt" funkar inte, och kommer aldrig att funka på mig! Det finns inte som ursäkt i min värld, för det är bara en patetisk replik där man försöker få medlidande. Det enda undantaget när man faktiskt får säga så är om man har varit så sjuk att man legat på sjukhus eller läkaren sagt till en att man har husarrest, det är ENDA gången som man får säga så, jag upprepar, ENDA gången!



I ALLA andra fall är det bara en patetisk ursäkt, alternativt om det är sant så har man låtit någonting trycka ner en och då är man en svag jävel. Det gäller att hålla huvudet högt i alla lägen och klarar man det inte själv får man ta hjälp av andra. LÅT ALDRIG NÅGOT TRYCKA NER DIG! Och framför allt, använd aldrig ursäkten "Jag har mått dåligt" för att få medlidande, det funkar aldrig!

Puss o Kram
Lina Lilja


Notting Hill

Somnade till den filmen igår, såg klart den idag. Har sett den hur många gånger som helst, kan alla repliker utantill! Favoritdelen är utan tvekan;

After all... I'm just a girl, standing in front of a boy, asking him to love her.



Puss o Kram
Lina Lilja

iPhone 4!

Nu är den äntligen beställd och förväntas komma om 1-2 månader. Jippie!!! =)

Puss o Kram
Lina Lilja

Girls just wanna have fun!

Är på så jävla bra humör just nu. Har de senaste två dagarna varit den där personen som jag vanligtvis avskyr, en sådan där som bara inte kan få mungiperna att gå neråt, som bara ser irriterande positivt på allt! Men nu förstår jag dem, för livet blir så jävla mycket roligare med ett leende på läpparna!



Dessutom innehar jag nu inte bara Löwengrips Egoboost utan också Röhlanders bok + peptalk CD. Har inte hunnit läsa böckerna än, bara bläddrat lite i dem, däremot har jag lyssnat lite på CD:n och I LOVE IT! Ska göra det till en ny tradition att vakna till Olofs röst varje morgon, vet ni hur mycket bättre livet kommer bli? Det borde vara lag på att inneha den CD:n, då kanske man skulle slippa alla sura miner på jobbet/i skolan på måndagarna....

Nej, nu måste jag sätta fart, får gäster om minde än tjugo minuter. Ha det bäst!!

Puss o Kram
Lina Lilja


Älska höstmys!

Blev inget stan för mig idag. Är där i hjärtat, men jag beslutade mig för att sticka hem direkt efter stallet. Ska ha middag ikväll så det kändes bättre. Nu ska jag höstmysa ordentligt medan vinden viner utanför och regnet piskar fönstrerna. Ett varmt bad tappas upp i skrivande stund, chokladen står i micron och ljusen är tända. Mysfaktorn är hög!



Puss o Kram
Lina Lilja

Regn

Idag är det riktigt höstrusk ute, men är man hästmänniska så är man... Det blir stallet en sväng nu och därefter blir det en kortis inne i stan på manifestation - igen. Vet inte hur länge jag stannar då jag ska hem på middag, men det är bra att dyka upp tycker jag och visa sitt stöd. Nu måsta jag sätta fart så jag inte missar bussen. Hörs senare!

Puss o Kram
Lina Lilja

Så jävla glad!!

Asså jag fattar inte vad som är med mig idag, jag är bara på så jävla bra humör!! Ni vet de här dagarna när allt bara funkar och inget kan trycka ner en, när man glider på en räkmacka och leendet vill inte försvinna. De dagarna ALLT ÄR MÖJLIGT!!



Jag har väldigt, väldigt sällan sådana dagar, så därför ska jag verkligen ta i och suga på den här karamellen. Jag är fortfarande sjukt stolt och lycklig över insändaren jag skrev, har fått jättemycket positiv respons på den och tycker verkligen den blev jättebra! Proven gick bra, MVG på ena, det andra får jag vänta på svaret. Fick dessutom mitt bokpaket från Olof Röhlander idag med bok + peptalk CD. Nu är ALLT möjligt!


Sorry för att jag använder samma bilder två gånger på samma dag, men kände att det passade idag...

Har ni någon gång hört det här citatet "Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken"? Jag trodde ALDRIG jag skulle säga det här, jag är världens lataste människa och avskyr innerst inne att jogga men gör det för mitt eget bästa, men idag skulle Joan Rivers varit med, för idag var jag en leende joggare! Ett stort leende infann sig på mina läppar när jag idag kämpade mig runt till Journey's "Don't Stop Believing"!

Men även underbara dagar har ett slut, så nu ska jag krypa i säng och hoppas att samma lyckokänsla infaller sig hos mig även imorgon!

Puss o Kram
Lina Lilja

Äntligen Helg!

Jag är på bra humör idag, och tro mig, det händer alldeles för sällan!! Började med att se att min insändare kom med i tidningen idag, skickade in den i onsdags, och den var så sjukt bra! Är faktiskt riktigt nöjd med den, och den gjorde sig ännu bättre i tidningen än i Word! Vill ni läsa hittar ni den här! (Ge väldigt gärna konstruktiv kritik - man kan alltid utvecklas!!)
http://gd.se/insandare/1.2359152-det-ar-ditt-och-mitt-fel

Imorse åkte jag till skolan. Hade först engelskaprov, därefter samhällskunskapsprov. Resultatet på engelskan får jag först nästa vecka, men däremot fick jag redan idag reda på att jag fick MVG på samhällskunskapen, YEY!! Var visserligen ett prov om politik och Sveriges politiska system, så jag var ganska väl insatt utan att ha pluggat ;)



Sedan bar det iväg hemåt, åt lunch med pappa och mormor, sedan blev det lite tv. Var så grymt trött, orkade verkligen inte sätta mig ner för att plugga! Nu har jag dock spenderat några timmar pluggandes, och jag är rätt nöjd över vad jag har lyckats åstakomma. Har dock beslutat mig för att lämna pluggandet nu och ge mig själv en välförtjänt helg som börjar med en löptur för att rensa tankarna. Sedan blir det FREDAGSMYS!!!



Ha en underbar kväll mina vänner!!

Puss o Kram
Lina Lilja

Guds hån mot Kvinnorna

Igår fastnade jag återigen i den diskussionen med en kompis. Jag tycker det är roligt, vilket jädra problem som kvinnorna i världen har. Gud har verkligen lurat oss här, när en kille verkar vara för bra för att vara sann, är han också oftast det. Jag menar titta på dem här, vet ni vad alla dem har gemensamt?










Jag hade kunnat fylla på med minst lika många till... Vad har då alla dessa gemensamt, bortsätt från att de alla är sjukt snygga och grymt attraktiva?
That's right - alla föredrar de män.

Puss o Kram
Lina Lilja

Två Gripna

Min dag blev just lite bättre, två personer är nu gripna efter misshandeln och stölden på Federley för en vecka sedan. SÄPO är väldigt tystlåtna över vem det är, motiv och hur allt gått till, men det faktum att de nu fått tag i två av de fyra gärningsmännen är väldigt lättande. Läs mer här;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7834729.ab

Puss o Kram
Lina Lilja

Bättre fly än illa fäkta

Ibland är det bäst att fly, och jag börjar få den känslan. Man kan inte ta itu med allt, ibland är det bättre att bara fly och börja om någon annanstans. I huvudet har min väska stått packad i flera dagar, snart står den nog packad rent fysiskt också...



Puss o Kram
Lina Lilja

Förbannad!

Var på manifestation i Gävle igår, mot rasismen. Men det var inge roligt, jag blev bara förbannad. Varför? Jo för att det hela tiden tas upp blockpolitik! Man gnäller på regeringen, ifrågasätter Reinfeldt, säger att en RödGrön regering skulle gjort det bättre. Man säger att det är regeringens fel att SD kom in, och MP säger att man aldrig skulle kunna samarbete med moderaterna som skickar iväg flyktingar till länder där de inte är välkomna utan riskeras att dödas och bla, bla, bla....



Jag säger bara en sak;
LÄGG AV! Det handlar inte längre om det! Vi är alla ansvariga, RödGröna har iprincip i alla år suttit på makten och det är de som har byggt upp hela Sveriges system. Alliansen hade FYRA ÅR på sig och då hinner man inte göra jävligt mycket. Alla sju riksdagspartierna är samtidigt skyldiga för att invandrarfrågan inte har blivit prioriterad. Du som inte tog debatten är skyldig för att du inte gjorde det, jag som kampanjade för ett parti som står för allas lika rätt och värde gjorde det inte tillräckligt bra, du som av okunskap röstade på SD är skyldig för att du inte läste på bättre, jag som inte stod upp för människors lika rätt och värde på rätt sätt är skyldig. Det var som någon sa igår, det är bra med alla dessa manifestationer - MEN DE SKULLE HA GJORTS TIDIGARE! INNAN de kom in i Riksdagen. Nu körde de flesta med taktiken att "ignorera ut dem", och jag säger inte att det är fel, men det funkade inte. Nu kör vi en ny metod!



I söndags bröt vi ihop, och det är viktigt att göra det också. Men nu gäller det att bita ihop och stå upp för mångfalden. Det här är inte slutet på valrörelsen 2010, det är början på valrörelsen 2014. Nu kör vi!

Puss o Kram
Lina Lilja

Vart är jag vad gör jag?

Min hjärna vill inte riktigt hänga med. Igår var det flera gånger som jag mitt i en mening fick avbryta mig själv, för jag tappade helt bort vad jag sa, och vart jag ville komma. När jag klev på bussen tog jag upp bankkortet istället för busskortet och jag höll på att kliva av på fel busshållplats. Jag kan fortsätta i all oändlighet, men kort konstaterat - mitt huvud hänger inte riktigt med...

Gårdagen var underlig. Större delen av lektionerna handlade om att diskutera valresultatet, vad som skulle hända nu, titta på presskonferenser och följa aftonbladets valchatt. Tankarna snurrar och gång på gång kommer frågan; Vad händer nu?



När jag kom hem såg jag i alla fall att jag fått böckerna jag beställt från CDON. Blondinbellas "Egoboost" och Federleys "Bara Jag". Förstnämnda fick vänta men sistnämnda slog jag upp på en gång och började läsa. Redan i tackorden förstod jag att jag skulle älska boken, och nu när jag nästan läst halva så kan jag konstatera att jag gör det. Dessutom så klingar sista stycket på tacksidan starkt;

"Sist vill jag tacka alla de i Sverige som vågar vara sig själva. På radion hör vi ständigt låtar om hur vi ska vara oss själva och våga stå för de vi är. Tyvärr är det få som verkligen vågar det men till alla er som orkar vill jag rikta ett tack. Ni gör världen så mycket bättre genom att ni är de ni är. Låt ingen få bryta ner er ni vackraste av blommor."



Det är vackra ord, framför allt när de kommer från en man som Fredrick. När jag såg honom i TV4 igår, när han säger med en axelryckning att "Nu är det tredje gången denna mandatperiod som jag blivit nerslagen, jag är inte rädd, vi får inte låta ondskan vinna" så ser man vilken stark och otrolig människa han är. Jag tror personligen inte att det är bara en axelryckning, men att fortsätta vara så stark och verkligen stå för vem han är och det han tror på... Nej, Fredrick Federley är en man jag alltid kommer att se upp till.


Appropå SD, som inlägget egentligen skulle handla om, eller något, så såg jag bilder från Sergelstorg igår. Typ 10 000 pers BARA I STOCKHOLM och många fler tusen på andra platser runt om i Sverige i protest mot rasisterna i Riksdagen. Vart fanns dem innan valet? Varför gjordes inte det här innan valet? OCH VEM FAN VAR DET SOM RÖSTADE IN DE JÄVLARNA????



Nej, humöret är inte på topp och huvudet är inte riktigt med så som det borde och brukar. Snart börjar matten, i eftermiddag samhällskunskap, därefter stallet och rida tre hästar. Ikväll kommer mormor och stannar i en vecka, det ska bli kul! Dock vill jag helst bara krypa ihop i fosterställning och vagga fram och tillbaka i ett hörn just nu. Jag trodde världen hade lärt sig efter förintelsen, men nu verkar det som att det börjar bli dags att förbereda sig på en ny.

Puss o Kram
Lina Lilja

Allvarligt

Läget är allvarligt, magen är orolig och tankarna är många. Tog ledigt på förmiddagen idag, så jag vaknade vid omkring 9.20 och klev då upp. Var i skolan till elva typ, var med på halva tyskan och nu börjar samhällskunskapen. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, det är verkligen alla känslor på en och samma gång just nu!

Klockan 14.00 ska Reinfeldt ha presskonferens och en halvtimma senare är det Miljöpartiet, så jag hoppas verkligen att vi får ut något bra där. Tydligen kommer MUF Gävleborgs ordförande till oss kvart över två, så vi hinner nog inte se allt, men när jag frågade om vi kunde kolla tyckte han att det lät som en bra idé och vi skulle försöka titta lite.

Jag måste koncentrera mig på lektionen nu, men jag kan lova er en sak;
Jag kommer de närmsta fyra åren, från och med idag, viga hela mitt liv, kämpa dag ut och dag in, och se till att rasisterna INTE blir omvalda, att de försvinner ifrån våra liv. Det lovar jag här och nu med hela mitt hjärta, jag ska kämpa, ge det blod svett och tårar, för det jag tror på, för Sverige och för människan.

Snälla hjälp till. Ju fler desto bättre, men se till att göra det demokratiskt!

Puss o Kram
Lina Lilja

Jubel och sorg

Skratta eller gråta? Stämningen var inte på topp på valvakan kan jag tala om. Framför allt inte när vi fick reda på att vi i kommunerna i länet tappat sjukt mycket och att SD fördubblat sig. Var inte jättepigg på att ut och festa med Ung Allians, men följde med ändå - och det är jag glad över! Träffade en hel del trevliga människor, men känner ändå att jag åkte hem i tid vid strax efter två. Är man nykter är det jävligt jobbigt när folk börjar bli ordentligt runda under fötterna....

Målet är klart, men allt konkret blir till att lösa imorgon. Men nu finns motivationen, och vi ska lösa situationen! Det blir fyra år av hårt arbete med start idag, men allt kommer att lösa sig. Jag hoppas det i alla fall.

En sista sak bara. Killar. Om man ignorerar en fruktansvärt efterhängsen kille i mer än två timmar, borde han då inte börja fatta att jag INTE ÄR INTRESSERAD!

Puss o Kram
Lina Lilja

Redo för valvaka!

Nu sitter jag och Tessan här och skrattar, gråter och pratar medan vi väntar på att tiden ska gå. Bussen går 18.15, då blir det in till Expen för att städa lite och sen ska vi vara på plats på valvakan 20.30. Ni som ännu inte har röstat har fortfarande lite drygt två timmar på sig, passa på att utnyttja demokratin - den är inte självklar!



And by the way, chocken har inte släppt än, och det kommer den nog inte göra på ett bra tag... (För er som var med igår!)

Ha en underbar kväll och håll tummarna för en omvald Allians-regering och med SD utanför!

Puss o Kram
Lina Lilja

Kampanjarbetet

Nu finns det inget mer jag kan göra. Idag är det dagen med stort D och det enda som finns att göra nu är att vänta, och få folk att rösta. Men mest vänta. Det blir en lååååååång väntan. Just nu kikar jag på SVT som sänder massa valgrejer hela dagen, bland annat ska de alldeles snart sända ifrån Gävle, men för tillfället är det Göran Hägglund det handlar om. Roligast är att alla partiledarna får välja varsin låt också! Tyvärr missade jag Reinfeldt, men Lars Ohly har varit och valde Don't Stop Me Know, Jan Björklund med Thriller och just nu är det som sagt Hägglund, ska bli spännande att se vad han väljer!

Ska jag vara ärlig vet jag inte när Maud kommer, men hon kommer så småningom. En kompis följde med hem och sov över här och hon sover fortfarande så det blir nog en lugn dag. Förhoppningsvis så blir det firande hela natten! Så länge får ni se lite bilder och filmer från allt kampanjande;






Filmer hittar ni på YouTube.
Kampanj i Bönan;
http://www.youtube.com/watch?v=oduwmEDGrXE
http://www.youtube.com/watch?v=0fBkk-ExMV0

Statynäsning, först Therese utanför polishuset;
http://www.youtube.com/watch?v=BZuuVDJHekE

Statynäsning, Henrik i Fnasket i Plasket;
http://www.youtube.com/watch?v=NWgV7ujsCBE
http://www.youtube.com/watch?v=0SFGSIQHtQs

(Sorry kvalitén, filmat med värdelös mobilkamera. Ledsen också för några av mina sjuka skratt, men roligast vinner - right? I så fall har centern vunnit by far!)

Ut och rösta nu!

Puss o Kram
Lina Lilja


Gå och rösta!

Alla ni som är myndiga och svenska medborgare, jag säger bara en sak;
GÅ OCH RÖSTA!!!

Nu ska jag ut och kampanja, ända in i kaklet!

Puss o Kram
Lina Lilja

Aktionen "Inga Invandrare"

Idag klockan 14.00 stannar Sverige för en stund. Det är skribenten Damon Rasti som ligger bakom aktionen som ska uppmärksamma allt jobb invandrare gör. Jag tycker att det är en superbra aktion, som för tillfället 11 000 människor sagt att de ska delta i. Läs mer om det på FB och anmäl er där! Om inte annat så för att visa erat stöd och sprida budskapet.

Ni kan också hitta mer information på aftonbladet.se;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7793000.ab

Eller chatta med Damon nu;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7793947.ab

Gör allt för att se till att rasisterna stannar utanför Riksdagen och allra helst utanför Sverige!

Puss o Kram
Lina Lilja

Finner inga ord!

För några veckor sedan diskuterades det hurvida Fredrick Federley var värd att åka taxi eller inte. Idag har vi tyvärr fått beskedet på värsta tänkbara sätt; Att välja taxi är nog rätt val. Fredrick blev ikväll nerslagen utanför sin bostad av fyra gärningsmän. Ett vittne gick emellan och fick stopp på misshandeln men innan männen stack fick de med hans plånbok. Fredrick ligger för tillfället på sjukhus och ska även ha fått sparkar och slag mot huvudet, men är vid medvetande.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7791571.ab



Fredrick är en underbar man och en av de stora anledningarna till varför det blev just Centerns Ungdomsförbund och inget annat. Jag sänder alla mina tankar till honom och hoppas att han kryar snart. Det är fruktansvärt det som har hänt, Sverige skrev precis under på att vara det land jag alltid oroat mig för att det är!

Det kommer bli en lång och orolig natt men jag hoppas verkligen att jag vaknar upp med glada besked. Jag finner inga ord, är bara så jävla arg, ledsen och orolig.

Jag tänker på dig Fredrick! Ta hand om dig, jag hoppas att allt löser sig på bästa sätt. <3

Puss o Kram
En orolig Lina Lilja

Smile

Hittade en jättefin dikt på Willes blogg (http://finest.se/willesvarld), vet tyvärr inte vem som skrivit men om det är någon som vet får denne gärna berätta det för mig! 

By now you’ve perfected that smile, for it hides your insecurities. It hides you anger and your sorrow, your sadness and your envy. A smile hides those tears you cried last night and that broken heart that refuses to heal. It hides your flaws and regrets. It hides your pain and your fears. Your hate and your jealousy. A smile hides who you really are.



Puss o Kram
Lina Lilja

Ohly har rätt!

Jag säger det inte ofta, jag tror jag aldrig sagt det förut, men nu säger jag det. Det är första, och troligtvis enda, gången men;
Lars Ohly, du har helt rätt! Jag håller med dig till punkt och pricka i frågan!
Så, vad är då frågan jag pratar om? Jo, den omdiskuterade kamphundsfrågan. Förbud eller icke förbud? Innan ni läser vidare så ber jag er läsa debattartikeln på aftonbladet.se för att lättare hänga med;
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article7779908.ab



Kamphundar ska inte förbjudas. Jag är överlag emot förbud, jag är medveten om att vissa lagar och förbud måste finnas, och ja, det är och ska vara olagligt att skada andra - fysiskt som psykiskt. Men det finns också något som heter "Frihet under ansvar". Något som jag tror starkt på. Jag tror att människor kan ta eget ansvar, bara man låter dem.



Det finns ingen ras av hundar som är farligare än andra. Det handlar om hur hunden är uppfostrad och hur ägaren behandlar hunden. En bra ägare kan ha världens snällaste amstaff, en dålig ägare kan ha världens farligaste Golden.



Sluta diskriminera hundar! Ingen hund är bättre eller sämre än andra, farligare eller snällare, däremot så finns det bättre eller sämre hundägare. Förbjud inte kamphundar, förbjud dåliga hundägare!

Puss o Kram
Lina Lilja

Hösten



Det är en tröst att hösten är så vacker


Puss o Kram
Lina Lilja


Jag är inte orolig!

Igår pratade jag betyg med min mattelärare. Jag har tidigare pratat med honom och bestämt att jag ska tenta av matte A kursen innan dess slut då jag har väldigt lätt för matte och tyckte kursen var för enkel. Jag sa naturligtvis att jag siktade på MVG varpå han svarade; "Och ändå tentar du av kursen i förväg?" Självklart svarade jag! Vadå ändå? "Ja men, vad händer om du inte får MVG då?" Och mitt svar blev att jag är inte orolig för det, i så fall får jag väl se till att skaffa MVG i matte B då!


Jag är INTE orolig!

Samma sak var det när jag var hos studievägledaren. "VARFÖR vill du tenta av kurser i förväg!?" *Arg blick* Mitt svar blev; Ja men, varför ska jag läsa saker jag redan kan? Det är väl bättre att istället läsa kurser jag inte kan så jag lär mig något nytt? Då smälte hon och blev mycket vänligare.

Hörrni, sanningen är att man går inte gymnasiet för att få betyg. Man går gymnasiet för att lära sig nya saker. Right? Visst, jag vill läsa till jurist. Ja, jag vill vinna nobelpriset, och det är sant, karriären betyder mycket för mig. MEN det enda som är viktigt är att jag blir lycklig!



Det må låta klyschigt, men det är sanningen. Det spelar ingen roll om jag har alla pengar i världen och bor på en strand i Miami Beach eller om jag sitter fattig och utmärglad, arbetslös i en liten lägenhet kvar här i stan, så länge jag är omringad av kärlek och blir lycklig så spelar resten ingen större roll!



Puss o Kram
Lina Lilja

Spenderarbyxorna är på!

Jag känner att mina spenderarbyxor sitter på. Hittills så har jag köpt en prenumeration på Elle, en bok, en dvd, en pep-cd samt att jag näst intill har bokat biljett på en svindyr föreläsning också (måste checka datumet först). Dessutom så är jag för tillfället inne på nelly.com och bubbleroom.se och plockar varukorgarna fulla.

Sanningen är att jag sparat undan en massa pengar för konserten jag ska på i november. Biljetterna visade sig inte vara hälften så dyra som jag trott, och både resa och hotell kommer bli grymt billigt (mest troligt är att farsan betalar eftersom att han är med). Så nu har jag ett bankkort med massa pengar - som jag hade tänkt fortsätta spara på - och jag upptäckte hur kul det är att ha råd att köpa en massa saker. Jag känner mig lite som von Anka!



Nä nu börjar Rättskunskapen - hörs!

Puss o Kram
Lina Lilja

Underbar och Älskad av Alla

Och på jobbet går det också bra....



Puss o Kram
Lina Lilja

Relationer

Det finns en kille som åker samma buss som mig, och har gjort i flera år. Jag har ingen aning om vem människan är, hur gammal han är, vad han gör eller vad han heter, men jag ser honom nästan varje dag. Sånt får min hjärna att gå igång, denna gång så vandrar tankarna till relationer. Vad är en relation egentligen?



En relation behöver ju inte vara en kärleksrelation, utan jag har ju en relation även med den killen som jag ser varje dag men aldrig pratar med. Jag har en relation till alla människor jag möter, även om relationerna ser väldigt olika ut. Jag har även en typ av relation till dig - du som läser detta.

Det är intressant det här tycker jag, med människor, hur man uppfattar saker och ting och hur man beter sig mot varandra. Det är intressant hur olika relation skapas, byggs upp och rivs ner. Hur man behandlar människor så olika beroende på vilken typ av relation man har med varandra. Borde inte alla vara värda en lika behandling - oavsett vad?



Puss o Kram
Lina Lilja


Effektiv!

I min gymnasieskola har vi schemafria fredagar, vilket innebär att sålänge du inte skolkar eller har dåliga betyg så får du själv välja om du vill gå till skolan på fredagen eller inte. Jag tänkte att jag skulle jobba hemifrån idag, har lite uppgifter till skolan att göra. Well, satt framför tv:n, satt vid datorn... Men tillslut tog jag tag i det och tjopp, på mindre än en timme så är jag klar med allt! Härligt va?

Egentligen så borde jag jobba lite på mitt hemliga projekt just nu, om jag någonsin ska bli klar med det. Men tja, tänkte ta en paus från plugget/jobbet och istället äta lunch för att sedan dra in till stan på en kort sväng på gymmet. Måste verkligen ta tag i träningen nu! Därefter blir det åka hem och fortsätta jobba =)

Får se om jag hinner ut och lappa lite brevlådor med valmaterial också, eller ta en övningskörrunda innan det blir godismys framför tv:n ikväll. Vad är det man ska titta på då? Går det något bra på tv ikväll? Vet faktiskt inte, men i "värsta" fall så får man väl hyra en film - jag älskar att hyra film! Lägger ner way too much money on that.

Nä, nu måste jag sätta fart, annars kommer jag att missa bussen och det vill vi ju inte...

Puss o Kram
Lina Lilja

Idol 2010

Ikväll drar det igång, det vi alla längtat efter. Eller? I min värld råder delade meningar angående Idol, på något sätt är det rätt kul att titta på, men det börjar bli liiite tröttsamt emellanåt. Å andra sidan får vi inte glömma alla stjärnor som inte skulle ha funnits i vår värld utan Idol. Agnes, Ola, EMD, Måns, för att inte tala om alla amerikanska idolare som Adam Lambert, Kelly Clarkson, Carrie Underwood, m.fl.

Nej men faktiskt, när man tänker efter så kommer det nog bli ganska kul att följa programmet i höst, missade ju allt utom finalen förra året eftersom att jag bodde i USA under den tiden. Så jag välkomnar Laila, Anders och Andreas tillbaka till tv:n!



Här kan ni läsa mer om deltagarna, programmet, juryn och allt annat som hör till Idol 2010!
http://www.tv4.se/idol

Puss o Kram
Lina Lilja

Kramar

Jag vet att jag har pratat om det förut, jag tror dock inte i den här bloggen, men oavsett vad så är det värt att nämna igen. Kramar. Hur dåligt man än mår, vilket humör man än är på, så kan en simpel enkel kram av någon göra livet så mycket bättre. En kram är alltid en lagom stor present och alltid alldeles gratis. Passar alla!



CUF gillar att kramas. Centerpartister gillar att kramas. Och jag älskar det! Inget är så peppande som en varm energirik kram! Mer kramar åt folket! Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att kramar gör oss lyckligare, något med nerver och hormoner eller nåt - jag har aldrig varit bra på biologi.



Men en sak vet jag i alla fall! Och det är att just DU borde kramar någon idag!

Puss o Kram
Lina Lilja

SAS nya affärsidé

Är du gay? Är du kär och galen? Vill du spendera resten av ditt liv med din älskade? Vill du joina 10 000-meters klubben? Vill du uppleva den coolaste resan ever? Vill du vara med om ditt livs flygtur? Well, then SAS has something for you!



I december så kommer SAS att ha det första samkönade bröllopet i luften någonsin, och det kan bli just ditt bröllop! Jag har alltid drömt om ett stort och extraordinärt bröllop, ni vet så där så att man funderar på om S:t Peterskyrkan kanske är liiite för liten trots allt? Jag kanske inte får med så där sjukt mycket människor men ni får komma på mottagningen i alla fall. Extraordinärt blir det i alla fall!



Tyvärr är jag för ung, och dessutom så har jag inte hittat någon att gifta mig med än. Men har du det, så hoppas jag verkligen att du tar chansen att vara med i tävlingen! Fatta vilket bröllop du kan få! Jag hoppas du blir lycklig och snälla, ge mig bilderna efteråt!



Mer info finns här;
http://love.flysas.net//?_83408723

Puss o Kram
Lina Lilja


Centerpartiet - Riksdagens Gröna Röst

Igår när jag stod i Centertältet innan själv allsången dragit igång kom det fram en man och började prata med mig. Han berättade att han varit lärare i många år, men nu forskade i miljöteknik. Det var mycket intressant att prata med honom som verkligen var insatt och påläst inom miljöområdet. Centerpartiet går ju ut med att vara Alliansens gröna röst, så nu var det dags att få reda på svaret - stämde det eller gick vi runt och ljög?

Nejdå, berättade han. Centerpartiet är mycket riktigt Alliansens gröna röst. Faktum är, sa han, att Centerpartiet är det parti av de alla som enligt honom har bäst miljöpolitik, då även Miljöpartiet inräknat. Han berättade också att han skulle rösta på Centern, inte enbart tack vare den bra miljöpolitiken, men mycket tack vare den.

För mig kändes det mycket skönt och roligt att höra! Det var en mycket intressant man med ett mycket intressant jobb. Det kändes verkligen som en bekräftelse!

För er som vill se bilder från gårdagen gå in här;
http://www.flickr.com/photos/centerpartiet/sets/72157624730837959/

Där finns hur mycket bilder som helst! Tyvärr ingen på mig, dock ser man mitt hår och ansikte i bakgrunden på vissa bilder (kul att vara en bakgrundsfigur...). Det syns verkligen hur kul det var igår, och jag håller tummarna att det går lika bra för turnén de två kvarvarande dagarna!

Puss o Kram
Lina Lilja

Jag <3 Linda Bengtzing

Jag är lyrisk. Helt, fullt totalt borta. Jag har mött min stora idol! Eller jag ljuger lite, hon är mer min stora kändiscrush. Ända sedan hon var med i melodifestivalen med Alla Flickor 2005, när jag var tolv år gammal, har jag haft en hemlig crush i Linda - på riktigt! Hon är superduktig på att sjunga, hennes låtar är grymt bra, hon är sjukt snygg (trots att hon börjar bli gammal ;)) och hon har en sådan härlig och underbar energi!!



Jag har sett henne uppträda live några gånger, senast var när hon och Velvet besökte Gävle på Nikelodion Day. När jag fick reda på att hon tillsammans med Maud skulle ut på allsångsturné och att de dessutom skulle besöka Gävle så var jag en av de få som hoppade högt och jublade. Tydligen är Linda uuuuuuteeeeeeeee. Men inte i min värld, i min värld är hon hot hot hot. Så jag fortsatte hoppa och jubla tills dagen kom.



Så när jag kom till torget idag vid strax efter två för att hjälpa till var Linda tillsammans med bandet på scenen och soundcheckade. Hon hade på sig en (förlåt) ganska ful poncho, solglasögon och var långt ifrån den tillpiffade Linda som man brukar se på scenen. Men hjärtat rusade ändå trots att jag stod långt ifrån henne, men så småningom fick jag annat att tänka på och hjärtat bankade någorlunda normalt igen.

En stund senare gick jag och två tjejer till och delade ut inbjudningar för kvällen för att så många som möjligt skulle komma och sjunga. Då cyklar Linda förbi med körtjejen och en kille till gående bredvid sig. Lugnt traskandes möter vi dem och så fort de kommer utom hörhåll så jublar jag "Shiet, det var Linda Bengtzing!". Försöker ändå vara lugn, jag är inte den som blir starstrucked så jag andas normalt, försöker bete mig normalt.



Well, för att inte dra ut på det hela mer än nödvändigt så slutar det i alla fall med att allt drar igång. Vi som jobbar har fått VIP-platser men eftersom jag jobbat till den sekunden jag hör Linda ta micken så visar det sig att min plats näst närmast gången längst fram är upptagen av Maud och hennes kompanjoner, vilket innebär att jag hamnar som utfyllnad två rader bakom henne på en ganska tom rad. När allsången drar igång sjunger jag med och har roligt, men muttrar ändå lite över att jag inte får sjunga med Linda eftersom jag sitter i mitten av en bänk. Tja, helt plötsligt går gubben bredvid mig iväg vilket lämnar ett stort hålrum till vänster om mig. Mitt i Bra Vibrationer tränger sig Linda in och sätter sig nästan i knät på mig trots att det fanns fuuuuullt om plats på bänken, hon ger micken till Henrik Björkman som sitter bakom, småpratar lite med mig, tar sedan tillbaks mitten och sjunger tillsammans med mig. Jag är ledsen Kicki, jag blir inte starstrucked, men den här gången blev jag det, så jag tappade helt texten, vilket gjorde att Linda fick hjälpa mig lite, men jag bryr mig inte - JAG SJÖNG ALLSÅNG MED LINDA BENGTZING!!!

Kvällen fortsatte helt underbart och jag hade superroligt. När allt är över samlas det en grupp människor utanför backstage-tältet för att få en pratstund, lite bilder och autografer med Maud och Linda. Maud kom först, och visst jag tänkte ge henne en kram och prata lite med henne, men hon var så upptagen plus att Linda klev ut och då (förlåt Maud!) sket jag fullständigt i min partiledare. Jag försökte behålla lugnet, stod och pratade med en kompis och försökte låta heeeeeelt normal trots att Linda stod några meter ifrån mig. Tillslut kunde jag inte hålla mig och nästan skrek ut till min kompis att "Vet du att Linda är min stora idol, och har varit det sedan jag var tolv år gammal? Vet du vet du vet du det????" Hennes lillasyster sprang runt och fotade och tog autografer liksom många andra, men jag försökte vara lugn. Inget starstruck!



Men tillslut kunde jag inte hålla mig längre. Precis när hon skulle gå mot cykeln för att åka tillbaka till hotellet ropar jag försiktigt;
"Linda? Snäääälla kan inte jag få en kram???" Och jodå, det får jag. Jag berättar glatt och något nervöst att jag varit ett fan av henne sedan jag var tolv år gammal. Hon frågar hur gammal jag är nu och när jag svarar sjutton så räknar hon snabbt ut att jag hängt med sedan melodifestivalen 2005 vilket hon tycker är lite coolt.

Eftersom min mobilkamera suger tog jag ingen bild på det, och autograf tog jag inte heller. Däremot har jag bild på Linda och Maud på scenen men eftersom att det inte vill funka att skicka bild från mobilen till datorn så kan jag tyvärr inte lägga upp något nu - får bli en annan gång.

Det blev en lång historia om mitt möte med en stor idol och min stora crush - Linda Bengtzing. Jag vill också passa på att tacka alla andra som jobbat för den här turnén och för den här kvällen, jag har verkligen haft superkul! Och tack än en gång för att jag fick möta min stora kändiscrush!!! =)

Puss o Kram
Lina Lilja

Allsång med Maud och Linda!

Hej alla glada! Ikväll så ska ALLA dra sig till Gävle för en underbar kväll på Rådhustorget! Klockan fyra drar aktiviteterna igång och strax efter klockan sex kommer Maud Olofsson tillsammans med Linda Bengtzing och kör allsång! Jag vet att det kommer bli superroligt så jag hoppas verkligen att vi ses där!



Varmt välkomna till en fullspäckad och rolig kväll!

Puss o Kram
Lina Lilja

RSS 2.0