Apropå Eurovision

För er som inte känner mig så kan jag avslöja att jag är ett STORT fan av melodifestivalen och även om Anna tyvärr inte fick vara med i finalen så satt jag naturligtvis och tittade på Eurovision igår ändå!


Jag får börja med att gratulera Tyskland till segern! Det var de absolut värda och även om låten inte var min favorit så var Lena jätteduktig och låten är en modern poplåt som verkligen stack ut bland alla vackra ballader. Tänk dig gå på en audition helt okänd och sedan fyra månader senare stå som Eurovisionvinnare! Coolt!


Dock var det lite trist att mina favoriter liksom försvann. Israel, vart tog han vägen liksom? Han var grym! Och Norge, även om det var en "You Raise Me Up"-kopia så var den grymt bra! För att inte tala om Cypern och Irland! Eller Vitryssland! Var det bara jag som tyckte att den låten var grymt vacker? Danmark låg också ganska högt upp på min lista, liksom Belgien, men de fick ju vara med och fajtas där i toppen också. Tyckte dock inte alls om Turkiets låt så det var lite trist att den fick den hedersfulla andra platsen...

Men sedan måste jag också säga att även om det fanns många grymma låtar i årets Eurovision så kändes det nästan mer som en modelltävling. Shit va snygga alla människor var! Harel Skaat till exempel, som tävlade för Israel. Mums....


För att inte tala om den danska sångaren Didrik...


Och glöm heller inte bort vinnaren, Lena från Tyskland, som inte bara sjunger bra utan är grymt vacker också, och hon verkar vara en härlig människa med en stor släng humor!


Men för all del, glöm inte heller bort våran kära svenska tjej, som tyvärr inte tog sig till finalen, men hon är också grymt snygg och även hon verkar vara en jätterolig människa!


Jag skulle kunna fortsätta ännu längre, för det fanns ännu fler! Gruppen 3+2 till exempel, som tävlade för Vitryssland, alla fem såg ut som barbiedockor! Eller tjejen från Azerbadjan, eller Georgien! Men låt oss lämna detta ämne och gå över i lite allvarligare toner...

För det första, det var nog den bästa Eurovisionfinalen jag någonsin sett! Norge hade gjort ett grymt jobb, och mellanakten, så grymt cool! Men vakterna verkade ha jädrigt jobbigt. Först så sprang ett fan upp på scenen under Spaniens låt (hur han nu i hela friden lyckades med det?), och sedan såg man under mellanakten hur vakterna fick kämpa så in i norden. Det verkade vara väldigt jobbig publik! Lite trist tycker jag...

Och för det andra. Sverige var innan detta år det enda landet som inte är direktkvalificerat till finalen som trots det varit med i finalen vartenda år de ställt upp. Någon gång måste ju det tråkiga hända och i år hände det. Sverige missade finalen med 5 poäng. Jättetrist, jag vet, men Annas ballad försvann helt enkelt i mängden. Men ska man bara därför lägga ner skiten, eller göra om hela saken?? Det går ju inte! Man måste även acceptera nederlag och det gör (förhoppningsvis) att vi till nästa år skärper oss lite och skickar en låt som sticker ut lite mer, anstränger oss lite mer när vi röstar. Det var absolut inget fel på Annas låt! Det var bara ingen Eurovisionvinnare helt enkelt! Acceptera det.

Nu har jag tjatat klart om melodifestivalen och ska gå upp och fira min mor på mors dag. Ska in en sväng till stallet kring lunchtid och därefter ska vi med farmor och farfar och äta vilket vi alltid gör på mors dag. Mycket mysigt! Fira era mammor ordentligt nu så hörs vi senare!

Puss o Kram
Lina Lilja

Tillbakablick...

Hittade låten "A Lonely September" när jag kikade igenom alla sidor som ligger som favoriter på min dator och var naturligtvis tvungen att börja spela den också. Det är en låt som för ganska precis ett år sedan betydde så jättemycket för mig, och som jag då lyssnade på om och om igen i flera veckor. Jag gick även in och kikade i mitt bloggarkiv och inser vad som hände för exakt ett år sedan. Jag minns telefonsamtalet så väl....

Ni vet när man säger att man skulle kunna gå igenom eld och vatten för någon? Jag trodde aldrig jag skulle få en vän som skulle göra det för mig, men efter allt som våran vänskap har gått igenom så är det galet att personen ifråga över huvudtaget pratar med mig fortfarande. Ännu mer galet är det att vi till och med fortfarande är riktigt bra vänner. Hade det varit ombytta roller så hade vi aldrig varit kompisar idag!

Nä, bra låtar och goda vänner är något man ska hålla hårt i, det är något som jag har fått lära mig under de senaste två åren. Det och mycket annat har jag fått lära mig. Nu ska jag klicka på "replay" på den där låten, och så ska jag tänka på hur underbart fina vänner jag har.

Puss o Kram
Lina Lilja


Här vare tänt i grillen!

Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här.
Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till, eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör.
Förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv.).

När en man erbjuder sig att grilla händer följande:

Rutin:
1. Kvinnan handlar maten.

2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.

3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter och underlägg.

6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!

Viktigt igen:
7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet i trädgården där hon har lagt på en ren duk.

9. Efter maten dukar kvinnan av och diskar.

Och viktigast av allt:
10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.

11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!


Oroväckande nyheter!

Nej, jag tänker inte prata oljeläckan. Jag tänker heller inte prata Bankok eller Island. Det jag ska ta upp är mycket mer lokalt, och i mina ögon en mycket värre nyhet, än så. Sätter mig ner för att äta lunch, i lugn och ro, intet anande, och slår upp den lokala dagstidningen. Detta är synen jag möter;


WHAT!?!?!?
Det är fruktansvärt! Det här hände alltså i somras I MIN EGEN STAD! Nog för att det händer titt som tätt här och var, för något år sedan kunde vi läsa om ett bögpar som misshandlades i Stockholm på väg hem från Stockholm Pride, men det är inget som borde få hända! Det är inte mer accepterat idag än för några år sedan, homosexualitet är något som fortfarande spottas på, pratas illa om, och nedvärderas. What for?

Man har rätten att få vara den man är, och älska den man älskar, oavsett kön eller ras eller ålder eller vad det nu kan vara för något. Visst, man har också rätten att få ha sina åsikter - så länge det inte skadar någon annan. Den här gravida 20-åringen ska alltså ha slagit, sparkat, nedvärderat, m.m. detta unga kärlekspar pga deras läggning, det är fruktansvärt!

Och vad gör samhället för att vi ska motverka sådant här? De påstår att Pridefestivalen ska bort, för den behövs inte längre. HBT-personer är så accepterade i samhället idag att det inte är något konstigt. Ursäkta, men när senast läste ni en nyhetstidning? Eller gick runt och diskuterade frågan med folk på stan? Eller frågade en homosexuell tjej/kille hur vida hon/han kände sig accepterad i samhället? Ni skulle antagligen få ett annat svar än det ni vill ha...

Snälla, låt människor få vara den de är! Och ta för fasiken INTE bort Pridefestivalen! Jag har själv ännu aldrig varit där, men planerar att åka dit i sommar och uppleva festivalen alla pratar om själv. Sluta aldrig arbeta för ett samhälle som accepterar alla människor, oavsett kön, ras eller sexuell läggning. Alla är vi lika mycket värda!

Artikeln går att läsa i sin helhet här;
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2039012-gravid-misshandlade-lesbiskt-par

Puss o Kram
Lina Lilja

IDAHO

Lessen att jag har missat det, men idag är det inte bara Norges nationaldag, utan också den internationella dagen mot homofobi och transfobi, IDAHO. Det är nämligen så att för 18 år sedan (17 maj 1992) togs homosexualitet bort från den internationella sjukdomsklassifikationen av Världshälsoorganisationen (WHO). Jag är otroligt glad att det hände, och jag hoppas att även ni är det!
Läs mer här;
http://www.umo.se/Nyheter/Dag-mot-homo--och-transfobi/



Puss o Kram
Lina Lilja

Tack Kära CUF!

Har precis kommit hem igen efter fyra och en halv dag i Stockholm på CUF's Förbundsstämma. Min första stämma någonsin, men inte den sista! Jag har träffat väldigt många nya människor, men också fått chansen att spendera tid med mina CUF-vänner från hela Sverige.

Jag har bara varit medlem i CUF i några få månader, men förvånas trots denna korta tid hur pass mycket jag trots allt har lärt mig, och förändrats! Allt jag sagt och stått upp för under helgen, och framför allt hur väldigt social jag har varit, och att jag har vågat bjuda på mig själv så mycket, det kära vänner, är något som jag inte hade gjort för någon månad sedan.

CUF har under dessa månader lärt mig att stå upp för mig själv, att få sätta mig själv i första hand och att ja, jag duger, jag kanske till och med är lite bra emellanåt. And why is that? Jo, för att i CUF så är vi alla olika, och det är okej. Det finns människor av alla slag, alla sticker vi ut, alla är vi speciella på vårat eget vis. Vi får chansen och platsen att få utvecklas och få vara oss själva. Och framför allt, i CUF är vi alltid bland vänner.

Jag måste också återigen tacka för alla fina ord, de värmer verkligen! Också vill jag tacka till det superfina diplomet som har fått en hedersplats på rummet och numera sitter fint inramat på väggen. Jag är otroligt stolt över att ha fått detta och jag hoppas att ni orkar höra mig mer i talarstolen, för jag kommer inte att försvinna därifrån på ett bra tag!

Så Fuck Jante, Screw Normer, and Let's Go!

Puss o Kram
Lina Lilja

Mot Stämman!

Har spenderat hela förmiddagen med packning och förberedning. Nu är jag äntligen klar tror jag! (Hoppas jag) Höll på att glömma kameran men nu är även den med. Har några tröjor, ett par jeans, en klännning till lördag kväll, en grön tunika (det måste väl räknas som cuffigt!), träningskläder, bikini, underkläder, smink, tandborste och likn., pyjamas, behöver man något mer?

Nä, men jag tror jag har allt. Bara datorn som ska ner också. Nu ska jag äta lunch och om ca. två timmar så åker vi hemifrån och om tre så ska vi träffas på stationen (ska förbi affärn innan). Och sedan bär det av mot våran kära huvudstad! =)
Ser fram emot det så grymt så jag hoppas verkligen att det blir superroligt, men det tror jag!

Puss o Kram
Lina Lilja

I Still Miss You!

Idag är det exakt ett år sedan Happy flyttade till sitt nya hem. Idag har jag varit hästlös ett år. Känns grymt konstigt, men jag vet att hon har det superbra i sitt nya hem! Dock gör det inte att jag saknar henne mindre. Min gulliga lilla ponny <3



Puss o Kram
Lina Lilja

Gävle RS vidare till Strömsholm!

Har en glad nyhet att berätta! Gävle Ryttarsällskaps Elitlag gjorde GRYMT bra ifrån sig idag i Högbo i sista omgången av ATG Ridsportallsvenskan 2010. De lyckades segra inte bara dagen utan hela serien och tar sig därmed tillsammans med Umeå till Lag-SM i Strömsholm som går av stapeln 3-6 juni (laget är på lördagen, 5/6). Jippie!!

Stort Grattis tilll laget och SUPERBRA jobbat!! =)


Lagledaren Leif Hall på Killigrews Empress har hoppat alla tre omgångarna.


Jag kommer att åka till Strömsholm och hejja på vårat lag, hoppas det är fler som hänger på!

Puss o Kram
Lina Lilja


Berg-o-Dal Bana

Nu var det ett tag sedan jag skrev, men den här veckan har verkligen varit upp och ner. Det har varit tårar, skratt, ilska, och allt på en gång. Vissa sekunder vill man mest bara ta livet av sig, andra sekunder så är livet underbart. Det är verkligen så min vecka har varit, och det har hänt så grymt mycket jag skulle kunna berätta om, men jag tror att jag inte ska göra det. Jag måste få bearbeta saker och ting en del, låta det smälta, innan jag egentligen vet vad jag ska säga.

Men det är så mitt liv ser ut nu för tiden, även om den här veckan har varit extrem. Senaste månaderna har det hänt så väldigt mycket, jag har lärt känna så väldigt många nya människor, och jag har lärt mig väldigt mycket mer om mig själv. Jag utvecklas för varje dag, och det är den snabba utvecklingen som är jobbig. Jag hinner inte riktigt stanna upp och tänka över vem jag är egentligen är alla gånger...

Innan jag säger för mycket så ska jag avsluta det här inlägget. Sov bara omkring fyra timmar i natt (väckarklockan ringde 04.00! Hemska tid...), har dock sovit ett par timmar på eftermiddagen/kvällen, men är fortfarande grymt trött så tänkte gå och lägga mig nu.

Förresten, någonsin hört talas om Westboro Baptist Church? Om inte, sök på Google. Gör ett skolarbete om den sekten nämligen, och när jag läste vad den egentligen handlade om fick jag rysningar av rädsla. Skrämmande...

Puss o Kram
Lina Lilja


Sorglig Dag

Det här har varit en mycket sorglig dag. Förutom det faktum att en kompis berättade för mig att hon mår mycket dåligt då hon nyligen utsats för sexuella övergrepp, och att en död kropp hittats i närheten av en annan kompis bostad vilket hon tyckte var lite läskigt, så har även en av ridskolans trotjänare, den gulligaste ponnyn jag någonsin mött, farit till de evigt gröna ängarna. Det här inlägget är tillägnat dig Danne!




Tag mig ej från min moders sida, när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida, till mitt fjärde levnadsår.

På min rygg ska jag dig bära, i galopp, på solskensritt.
Men tillbaks till stallet kära, låt då få gå i skritt.

Ge mig foder, ryckt och vatten. Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten, lägg ett täcke på min rygg.

Rengör sadel, träns och rem. För ej oljud i mitt stall,
tänk på att det är mitt hem! Stäng min dörr mot vinden kall.

Jag vill leva för dig bara, om min bön du nu förstår.
Då ska jag för alltid vara, din bästa vän i mänga år.


Och när mitt levnads slut är nära, tag mitt liv med vänlig hand.
Led mig sista biten, kära, Till ponnyns eviga gröna land


Danne var en helt underbar ponny, med de gulligaste öronen jag någonsin sett, och den busigaste blicken en ponny kan ha. Du har bockat av många ryttare i dina dagar, och även jag har åkt av dig en gång. Men man trots det så älskade vi alla dig, och det är fruktansvärt varje gång man går förbi din tomma spilta.


Nu har tiden runnit ut
nu är hans gamla ridskole liv slut
bort från alla skänklar och spön

Nu får han elva efter "hästens bön"
men ändå han saknar sin skötares varma hand
att få rulla sig i paddockens svala sand

Nu får han beta på hästarnas eviga äng
han sover i gräset, han sover i sin säng
att slippe lida, det var det han ville mest
han ville vara lycklig, han ville vara häst


Danne, hjärtat ekar tomt efter dig. Min gulliga lilla vän, en kompis som man aldrig kommer att glömma. Matglad, busig men genomsnäll, det är egenskaperna du hade. Min vän, jag kommer aldrig att glömma dig <3


Som månens silverstrålar,
lyser dina ögon.
Som morgonstjärnan,
glänser din stjärn.

Du är borta,
men om jag går ut en stjärnklar natt
kan jag känna dig.

Du lever för evigt i månens sken


Danne, nu slipper du smärtan. Nu kan du springa runt och busa, äta hur mycket gräs du vill. Morötterna växer på träd, och du kan slå sällskap med dina gamla kompisar som Lou Lou och Didrik.


Du var hos mig.
Du hälsade på mig inatt.
Vi var tillsammans igen.
Vi flög i galopp.
när jag vaknade
blev jag så besviken.
Du finns ju inte mer...


Danne, för evigt älskad, för evigt saknad. En dag möts vi igen på andra sidan. Du kommer att leva vidare i mitt hjärta. Rest in Peace.


Jag ska resa nu. Gråt inte!
Jag vet att du är ledsen.
Luta dig mot min varma hals,jag lovar att stå alldeles stilla!
Jag ska inte åka alldeles ännu. Än en stund finns jag kvar här hos dig.

Du kramar mig och smeker mig och ber mig, snälla stanna kvar!
Du säger att jag måste bli frisk och hel igen.
Förstår du inte. Jag orkar inte mer.
Mina ben värker, jag är så trött.
Låt mig få slippa springa mer!

Jag längtar efter att få sluta ögonen och sova.
Mitt huvud känns så tungt.
Nu kommer bilen som ska hämta mig.
Jag är inte rädd, så gråt inte du heller!
Jag försvinner ju inte, jag bara reser bort,

Nej,jag vet inte vad det landet heter och du kan inte följa efter, men jag vet,
att där får jag vila i daggvått gräs på vitklöver-ängar.
Så gråt inte mer är du snäll!

Men när du känner vinden,
den mjuka ljumma vinden om sommaren,
den som blåser över stigarna i skogen där jag en gång bar dig på min rygg
Då ska du känna som en hälsning långt ifrån en hastig sammetsmjuk smekning,
som från en varm len mule mot din kind!!!!


Puss o Kram
Lina Lilja

Humorgalan

Ligger och kikar på Humorgalan. Tycker det är skoj att titta på sånt då de blandar humor och allvar, emellanåt sitter man och skrattar, och med jämna mellanrum strömmar tårarna ner för kinderna. Bli världsförälder, ring 099-90 990

Det kostar endast 100 kronor i månaden men det räddar liv! Är ni lite tveksamma så slå på tv4 så ser ni vilka pengar som krävs, och vad pengarna går till. Då ser ni också dessa två;


Hjälp till att rädda liv, ring 099-90 990. Vi gör det för varenda unge!

Puss o Kram
Lina Lilja

Adam Lambert

Team Moreus vann körslaget, men det handlar inte det här inlägget om. Egentligen handlar inte det här inlägget om någonting alls, jag ska bara lägga in massa bilder. Förlåt, jag ska inte göra om den här bloggen till en Adam Lambert - blogg, men jag kan bara inte få nog av grabben!



Glöm inte chatta på www.aftonbladet.se imorgon!!

Puss o Kram
Lina Lilja


Chatta med Adam Lambert!

Har haft en helt underbar dag, lugn och skön och inte gjort ett skit! Gick upp vid halv nio, satt vid tv/dator fram till halv ett eller något, sedan bakade jag en kaka, sprang runt och gjorde inte så mycket ganska länge, sedan åt vi lunch vid halv tre. Därefter så spelade jag lite piano och så, och efter det tog jag en cykeltur innan pappa och jag bastade. Därefter dusch och middag och nu tittar jag på körslaget. Helt underbar dag med andra ord!

Imorgon hade jag planer att åka ut till Valbo Köpcentrum och titta på Anna Bergendahl som ska uppträda där, klockan två tror jag att det är. Men idag (tack vare Google!) så hittade jag att Adam Lambert är i Finland och imorgon så kommer han att chatta på www.aftonbladet.se Lessen Anna, men jag väljer faktiskt det före dig! Så 13.45 på aftonbladet.se, då kan ni chatta med denne coole man


Puss o Kram
Lina Lilja


RSS 2.0