Det är DU som väljer!

14:e september är det val till Riksdag, Landsting och Kommun. Som insatt i politiken får man ofta höra hur dum politik vi driver, hur mycket sämre landet har blivit de senaste åtta åren då Alliansen har styrt landet och inte minst hur korkade politiker det är som sitter och styr vårat land.
 
Att folk tycker vi driver dum politik finns inte så mycket att säga om - alla får tycka som de vill, det är det som är det fina med demokrati.
 
De som anser att landet har blivit så mycket sämre sen Alliansen kom till makten bör inse att även om Regeringen har mycket makt - så har den långt ifrån ALL makt. Som sagt så finns det även Landsting och Kommuner som styr en jädra massa saker, så som skola, kollektivtrafik och sjukvård. Nu tycker jag inte att vi generellt har fått det sämre i Sverige, men det finns alldeles säkert saker som har blivit sämre de senaste åren. Frågan är bara vems fel det är? 
 
Och sen kommer de som tycker att politikerna som styr vårat land är korkade. I detta inlägg vänder jag mig till er.
 
När jag för drygt fyra år sedan, 16 år gammal, gav mig in i politiken var en av de första saker jag sa att politiken för alltid skulle vara en hobby. Jag meddelade genast att jag aldrig skulle sitta i riksdagen och styra. Så här i efterhand är jag förvånad över hur stor insikt jag hade redan som 16-åring, men än så länge står jag kvar vid mitt ord - av ganska exakt samma anledning jag hade som sextonåring. 
 
Som yrkespolitiker blir du ständigt granskad. Din ekonomi, hur du behandlar dina medmänniskor, vad du säger på fyllan... ALLT registreras och används emot dig vid första bästa tillfälle. Tro det eller ej, men även politiker är faktiskt människor - lika felbara som alla andra. Och när jag begår alla de misstag som jag kommer att begå i mitt liv vill jag att jag ska få en chans att be om ursäkt, göra gott och gå vidare - INTE älta dem år efter år. Jag har svårt att se varför det faktum att jag eventuellt skulle ha missat att betalat tv-licensen som ung skulle göra mig till en sämre politiker? Helt enkelt är jag inte beredd att offra hela mitt liv för att ha politiken som yrke, utan jag tror att jag kan göra skillnad "bara" på mitt ideella engagemang. 
 
Dessutom är jag inte insatt i allt det där man borde ha koll på om man borde sitta i riksdagen. Ekonomipolitik är jag exempelvis helt värdelös på. Försvarspolitik är inte heller min starkaste sida - även om jag har betydligt mer koll idag än för bara några månader sedan. Så för att jag ska slippa sätta mig in i saker jag inte förstår mig på så sitter det folk i Riksdag, Landsting och Kommun som är kompetenta nog att bestämma dessa saker för mig. Och vem är det som bestämmer vilka som tar mina beslut i mitt ställe?
 
JAG.
 
Det är du och jag, som svenska medborgare, som genom att gå till vår vallokal och kryssa en person vi anser lämplig, i ett parti vi anser har bra åsikter, som vi bestämmer vem som tar våra beslut åt oss. Om man inte går och röstar har man inte nyttjat sin rätt till självbestämmande och har således inte rätt att klaga på att "fel" parti/människor styr vårat land och tar "fel" beslut. 
 
Sen undrar jag också om ni som tycker att "dåliga" människor styr vårat land har träffat många riksdagspolitiker?
 
De har nämligen jag, och jag är inte alls speciellt orolig. Oavsett vilket parti de har tillhört så har jag näst intill bara träffat riksdagsledamöter jag anser vara kompetenta, och jag har träffat en hel hög av riksdagspolitiker den senaste tiden. Många riksdagsledamöter verkar vara oerhört intresserade av att veta vad deras medborgare har att säga, och de allra flesta tar ens ord på allvar och vill göra verklig politik av ens problem, åsikter och funderingar.
 
Ni har 19 dagar på er. Kika på era valsedlar och leta reda på de kandidater i din valkrets som intresserar just dig! (Ett hett tips är att leta i valstugan, där hittar man många av dem just nu...) Ta reda på vem de är, kolla om de är någon som du känner har ditt förtroende för att ta dina beslut åt dig - och om de har det så kryssa dem! Välj dem! Om inte - leta vidare och välj någon annan! Vårat vackra land Sverige blir just så bra som DU gör det. 
 
Nu får jag tyvärr inte rösta i Stockholm Stads valkrets - men om jag hade fått göra det hade jag kryssat Hannes Hervieu. Hannes är en helt fantastisk människa som jag har det största förtroendet för. Han skulle göra ett helt fantastiskt jobb i riksdagen och göra livet så mycket bättre för så många av oss. Om han skulle bestämma åt mig i de ämnen där jag inte själv kan ta beslut skulle jag sova väldigt gott om natten. Därför spenderar jag nu varje vaken timme utanför jobbet åt att hjälpa honom med hans kampanj. Brinner ni för miljö, utbildning och jobb? Tror ni att så mycket makt som möjligt ska ligga hos den enskilda människan? Bor du i Stockholm Stads valkrets? Då tror jag Hannes kan vara kandidaten för dig! Mer om honom hittar du exempelvis på hans Facebooksida.
 
Så här kan det se ut en helt (o)vanlig kampanjarbetardag!
 
Så, summa summarum: Nyttja din medborgliga rättighet och GÅ OCH RÖSTA! Det är DU som bestämmer, ingen annan! 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0