London i höst?

Efter mitt väldigt flummiga inlägg från sängen igår kväll hörde en kompis av sig till mig och tyckte jag borde fundera på att plugga det han läser, Music and Event Management. Tanken om att plugga det har redan slagit mig både en och två gånger, många av de jag har jobbat med på festivaler har läst liknande program på andra skolor. Jag började Googla lite och insåg snabbt att nej, jag vill inte plugga i Sverige. New York kanske? Men nä, efter att ha funderat ett par gånger insåg jag att det faktiskt är London som lockar i dagsläget. Så jag hittade en skola där. Och jag kontaktade dem.
 
 
Som jag sagt tidigare älskar jag att jobba med event och festivaler. Jag har många gånger suttit i bilen tillsammans med en tourmanager eller liknande och lyssnat på stories, fått tips och råd. Jag har berättat för dem hur gärna jag vill jobba med samma sak de gör, och de har varnat mig, berättat om alla nackdelar, men också berättat vilket fantastiskt liv det är. 
 
Min vecka då jag jobbade med Christer Björkman och Co. och valde ut låtar till 2015 års melodifestival var den intensivaste, men roligaste och mest lärorika veckan i mitt liv. Alla de inspirerande människorna som jag jobbade med, som jobbar med musik dagligen, det är sånt jag vill göra på heltid.
 
Den i min bekantskapskrets vars yrke jag är allra mest avundsjuk på är Nina som jobbar på Sony Music Entertainment här i Sverige med artister internationellt. Tar hand om alla från Adam Lambert till Passenger till One Direction och guidar dem på deras sverigebesök mellan arenor, tv-framträdanden och intervjuer. Men att gå runt och vara avundsjuk på hennes jobb känns inte riktigt som mig. Att ge mig ut i världen och jobba arslet av mig för att bli hennes kollega - det låter mer som mig. Att plugga Music Management vore troligen ett steg i rätt riktning.
 
 
Det tog inte lång tid från det att jag skickade en intresseanmälan till dess att ett +44 nummer ringde min telefon. Jag vågade inte svara, men strax efteråt dök ett mejl upp i inkorgen. Skolan låter onekligen intressant. 3 månader plugg och sen 3 månader praktik. Nackdelen? Utbildningen kostar 70 000:-. Lägg till alla kostnader runt omkring på det. Fördelen med att det är i Europa är att jag kan jobba samtidigt. 
 
Här sitter jättemånga och tänker "Idiot, hon la ju 60 000:- på en utbildning i våras! Dumt kanske?!". NEJ, jag ångrar inte för en sekund att jag pluggade till PT i våras. En fantastisk utbildning, välinvesterade pengar och JA, jag vill fortfarande jobba inom träning! OCKSÅ! Nej man kan inte göra allt, men man kan göra mer än en sak. 
 
Livet är kort, och man lever bara en gång. Jag tänker inte slösa mitt liv med tråkiga rutiner, ett jobb jag hatar och en grå omgivning. Jag tänker satsa, hoppa allt jag kan, kasta mig ut för alla stup som låter intressanta. En vacker dag kommer jag att lära mig flyga.
 
Så ja, kanske blir det London nästa höst. Music Management. Är också lite intresserad av deras Sports Management. Ska höra om man kan plugga båda samtidigt (halva utbildningen som handlar om internationella relationer och affärer tycks vara densamma, så bör ju inte vara totalt omöjligt...). 
 
Mitt nyårslöfte för 2015 får bli att fortsätta utmana mig själva, fortsätta ta risker och chanser, fortsätta ta nästa steg, aldrig nöja mig. Fortsätta lära mig nya saker, fortsätta följa mina drömmar och göra saker jag tycker är roligt. Fortsätta fylla mina dagar med liv.
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0