Why it's important to talk.

Jag pratar väldigt mycket med mina elever - om allt möjligt. Om normer, könsroller, samhället, politik, mobbing, homosexualitet, ja ALLT! För mig är det viktigt att vara en trygg vuxen som alltid svarar på frågor och inte bara rycker på axlarna, en vuxen som vill förstå och få elever att förstå. Efter Conchitas vinst i helgen var det naturligtvis många frågor bland eleverna. Om det är få elever som pratar homosexualitet hemma är det ännu färre som pratar om trans*-frågor. 
 
Till en början var det ganska tydligt tre läger i klassen - de som älskar Conchita lika mycket som jag gör, de som tycker om vad Conchita står för men ändå tycker det är lite obehagligt med kvinna i skägg, och de som bara tyckte det var äckligt och konstigt. Sen började vi prata. Utveckla. Förstå varandra.
 
Jag förklarade vad Conchita är. Vi pratade om skillnaden mellan att vara transvestit och transsexuell. Varför Tom skapade Conchita och vad hon står för. 
 
Plötsligt räckte en av killarna upp handen - ni vet han i klassen som har rollen "stökig, något homofobisk och ofta respektlös". Killen har en icke-svensk bakgrund, och började förklara hur man ser på homosexualitet och kön/könsroller/könsidentitet i hans kultur. Han förklarade att han är uppväxt med att man ser ner på homosexuella, om man ens pratade om det, och att det är därför han tycker och tänker som han gör. Han vet inget annat. Och han har aldrig pratat om det förut, fått det förklarat för sig, eller förstått. 
 
Efter den diskussionen som uppstod efter det tror jag både han och hans klasskamrater började förstå varandra betydligt bättre.
 
Det är därför det är så viktigt att våga prata om sådana här saker, saker som inte alltid är så lätta att prata om. I många hem pratar man inte om saker som känns lite känsliga, och om man gör det så vet man kanske inte så mycket. Eller så kanske man har en väldigt homofobisk/transfobisk/rasistisk/sexistisk syn på världen i familjen. Sluta döm eleverna utan lyssna på vad de har att säga, och våga prata om det! 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0