Inte Min Dag...

Den här dagen har absolut inte varit min dag. Hade tänkt skriva ett inlägg om en Skådespelare, en Idrottsman och en Riksdagsledarmot, men internet har krånglat och nu är jag så grymt trött så jag ska däcka hade jag tänkt. Pappa sitter just nu och berättar om alla miljoner människor som ska hem till oss och ska fira Valborg med oss, bland annat en kommunsosse. "Stå dina vänner nära, men dina fiender ännu närmare"... Aja, det blir väl trevligt.

Nä nu ska jag försöka få pappa att gå härifrån så jag får sova. Hörs någon annan dag, och elda lugnt imorgon!

Puss o Kram
Lina Lilja

Förbjudna Rubriker

Det finns nyheter och rubriker som jag väljer att kalla för "Förbjudna Rubriker". Inte för att de handlar om något förbjudet, utan helt enkelt för att det handlar om ämnen som väldigt, väldigt många gillar att läsa om - inklusive mig såklart! - ämnen som journalisterna garanterat älskar att skriva om - eftersom alla älskar att läsa om det! - men ämnen som också berör en människas privatliv och som nog oftast inte är rolig från deras sida att ha all over the press. Men, vi älskar att läsa om dem, och idag tänkte även jag kommentera några av dessa nyheter.

För det första, nästan en hel vecka efter är jag, men trots det så har blåsvädret inte lugnat ner sig för fem öre. Prinsessan Madeleine är inte längre förlovad. I know, big news! Men snälla, hon flydde till New York men lyckades inte komma undan paparazzin och pressen. Tidningarna är som galna, och luskar ut varenda liten detalj som går att luska ut, och lite till. I söndags när jag tog tåget hem från Uppsala så köpte jag en Aftonbladet för att roa mig på vägen. Fram till sida 18 så var det uppslag på uppslag allt om prinsessans f.d. förlovning, kille, killes one night stand och hennes nuvarande resa till NY.

Det känns lite som I get it! You can stop now! Visst är jag väldigt royal och så, väldigt mycket för kungahuset. Jag gillar att det är en stor grej med kungabröllop och kungahuset. Jag tycker det är coolt! Och åker man till exempelvis USA och säger att man bor i ett land som har en kung och en drottning så går de i taket för att de tycker det är så häftigt! Och det är det! Men man borde väna om också deras privatliv. Så snälla, lämna prinsessan ifred i NY och låt henne få vila upp sig så kanske hon är fit for fight igen lagom till hennes systers bröllop.
Vill ni läsa mer, gå in på Aftonbladet.se och rota bland alla miljoners artiklar de skrivit, t.ex. denna;
http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7020041.ab


Fråga inte varför jag publicerade den dåligaste bilden jag kunde hitta, men visst är hon vacker vår prinsessa!

Vi är inte klara med "Förbjudna Rubriker", eller skvaller som alla andra kallar det..., det finns en ny, fräsch rubrik som (thank god!) inte har fått så mycket plats i media. Fick till och med leta lite på aftonbladet.se för att hitta den feta texten.

Eddie kommer ut som gay

Hörde det faktiskt på radion idag för första gången. Han och Rabih var gäster i Rix MorronZoo som jag lyssnade på, och då sa de det. Eller tja, naturligtvis så var det ju QX som fick den "exklusiva" intervjun, who else liksom? Men faktiskt, I wasn't surprised. Såg honom aldrig i Idol då jag var i USA hela årets Idol-period och det enda jag så var the final Final! Den mellan Erik och Calle. Men spela roll. Såg honom i Förkväll för någon vecka sedan då dessa två killar var gäster där. Eller tja, de är ju ett pojkband men minns inte namnet på det... (Har börjat gilla att kika på det programmet på eftermiddagarna, ganska trevligt faktiskt!)

Programledarna ställde i alla fall frågan hur vida deras civilstatus såg ut. Rabih svarade kort och gott att han var singel och Eddie att han var sambo, and that's it! De lämnade ämnet och jag bara kände på mig att han var bög. I just knew. Egentligen skiter jag i en människas läggning, men jag är jädrigt nyfiken och en människa med stort kontrollbehov, så jag sökte lite på nätet. Men nope, ingenting om någon potentiell pojkvän eller flickvän - nothing about him.

Idag har han dock kommit ut som känd person. Alla hans nära vänner och familj har vetat i många år och han har pojkvän sedan flera år tillbaka. Han säger precis som min kära Adam Lambert att han först ville bli artist, because that is who he is, och sedan dela med sig av en del av sitt privatliv. It's not who he is, it's who he loves. Just get it!
Läs artiklarna om Eddie här;
http://www.qx.se/13954/eddie-jag-har-alltid-levt-oppet
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7036992.ab

Sorry för min lilla utdragning där, två stycken upp. Det jag ville komma fram till var att nej, man kan inte se på en människa vad de har för läggning, dock talas det om en "Gaydar". Jag måste nog ha en sådan tror jag, visst slår den fel ibland, men jag har rätt alldeles för ofta för att inte äga en sådan.


Men visst är han jädrigt het! Och ja, sjunga kan han också =)

Känner att det här inlägget blev mycket flamsigare än vad jag hade tänkt från början, men nu ska jag i alla fall krypa i säng om ni ville veta. Hörs någon annan dag!

Puss o Kram
Lina Lilja


Feminism

Jag säger bara ett ord;
Feminism



Det är så på tapeten just nu, och har varit länge. Bortsett från arbetslösheten så är nästan feminism "the Big Thing", både politiskt men även annars, typ i lokaltidningar eller bara när man börjar samtala med någon. Så jag tänkte att det börjar bli dags för även mig att ta ställning i denna fråga, något jag inte riktigt gjort tidigare.

Grejen är att jag inte ser skillnaden mellan män och kvinnor så jag har svårt att se det här med feminism. Förutom det faktum att män är fullproppade med testosteron och kvinnor av östrogen så ser jag ingen skillnad! That's the thing liksom, jag har svårt att ta ställning i ett ämne som jag inte ens anser är ett ämne! Jag anser inte att man borde satsa på att ta in fler kvinnor i högre positioner, för då missar man ju att se på kompetensen åt andra hållet! Dessutom var det lite roligt när vi hade kandidatutfrågning och de flesta svarade att de var feminister och så, tyckte man skulle ta in mer kvinnor i högre positioner. Vänta.. Tänker efter... Om jag inte är helt ute och cyklar så..., vad är det för kön på våra ordföranden och vice ordf. i CUF? Ska man sitta och prata om en politik som vi själva inte driver?

Nu säger jag inte att våran ordförande och våra vice ordförande på något sätt är olämpade, absolutly not!, men det är just det jag menar! Vi hade ingen kvinna som var mer lämpad, ska man då peta ner någon av de "bättre" för en mindre kompetent människa, bara för att den "bättre" råkar vara man?

Det är möjligt att jag snurrar till det lite här nu, men jag hoppas ni ser min poäng. Man kan inte driva en politik som inte finns. Samma sak ang. HBT-frågorna. Absolut måste de finnas med i sakpolitiska programmet i dagens samhälle, men det är ingenting som borde få finnas där! På samma sätt som jag inte ser någon skillnad mellan män och kvinnor så ser jag ingen skillnad på de som byter kön, har ett kön utöver dessa två, blir kär i någon av samma kön etc. etc. Lika lite tycker jag att det är konstigt att det kliver in en svart man/kvinna i butiken, att en muslim sätter sig bredvid mig på bussen, eller att det flyttar in människor från andra länder till Sverige. Kära vänner, ingen av oss är mer än människa!

Jag vet inte om ni alls fattade vad jag ville få fram, jag tycker att det är viktigt att allt detta finns med i våran politik, eftersom att det är så stora frågor, men jag tycker inte att det är frågor som skulle behöva ligga där. Min dröm är ett samhälle där alla ser på varandra för vad de faktiskt är;
Människor.

Tyvärr är ett sådant samhälle långt borta och tills dess så kan väl Gudrun och hennes kvinnor få driva sin politik, men nej, jag är inget fan av den. Och nej, jag kallar mig inte feminist.


Nu ska jag krypa i säng innan jag gäspar käkarna ur led...

Puss o Kram
Lina Lilja

Duschen

Jag läste någonstans, någon gång, att man är som mest kreativ och kommer på flest bra saker under tiden man duschar samt när man ligger i sängen precis innan man somnar. Jag vet inte hur det stämmer på er, men på mig så är det verkligen de stunderna jag kläcker flest idéer! Jag är verkligen en tänkare, och mycket fantasi har jag, men speciellt kreativ är jag inte. Hur i hela friden det här går ihop kan jag inte svara på, men så är det i alla fall.

Dock under dessa stunder så kan till och med jag emellanåt komma på något smart! Idag när jag stod i duschen så tänkte jag infrastruktur, sexköpslag, hårdare fängelsestraff etc. för att försöka komma på något vettigt som jag tycker. Då började jag tänka ett steg längre och koppla ihop saker och ting, ni vet så som man ska koppla ihop geometri och procent för att få MVG i matte ungefär.

Dagens ungdomar är ju mer sociala via internet än de egentligen är i verkligheten. Nu använder jag "de" form, men jag är ju såklart också en av dem. Kan de ha att göra med den dåliga infrastrukturen tror ni? Kan det vara faktorer som hör ihop? Om man skulle göra det enklare och billigare att resa mellan olika städer och platser i landet, tror ni då att användandet av hemsidor som t.ex. FaceBook skulle minska och folk istället skulle träffas irl och bli mer sociala utanför internet? Vad tror ni, har jag hittat en koppling är jag fel ute?



Jag har mycket mer att skriva om också, men nu är det middagsdags!

Puss o Kram
Lina Lilja


Hemma från UGL

Lessen att det inte har blivit något bloggande under min helg i Uppsala, men det har varit två saker som har försvårat det lite. Dels så har det varit brist på internetuppkoppling, men framför allt också brist på tid. Det har varit fullt upp, och jag har haft så GRYMT roligt!! Jag har verkligen lärt mig massor, men det har också varit mycket inspirerande. Det var även väldigt roligt att träffa alla igen, eller alla, men endel i alla fall, som var med på Valkursen i Upplands Väsby.

Jag har fått mycket inspiration till blogginlägg också, men just nu är jag bara så trött och så fullproppad av tankar att jag inte kan urskilja dem åt och få till något bra inlägg. Istället så ska jag fortsätta att zappa på tv:n och försöka sortera tankar och intryck och återkomma med något bra inlägg.

Puss o Kram
Lina Lilja


Min Nya Idol!

Det här kommer att bli ett ganska ointressant inlägg med lite fjortisvarning på det, så ni som vill läsa om politik eller världsfred kan sluta läsa typ...nu. Men men, ibland måste man få vara lite larvig, ointresant och fjortis också.

I alla fall, there is this guy.... Jag skulle helst vilja ta det här på engelska, efter all engelska jag lyssnat på nu så känns det som att grammatiken skulle bli bäst då, men jag ska försöka hålla mig till svenska så långt det är möjligt. Adam Lambert, ever heard of him? Om inte, leta upp honom på YouTube, Google, Spotify eller på Radio eller TV! HELT KLART värt det!!

Nä, men seriöst så tror jag ingen har missat killen. Inte efter hans framträdande i AMA i höstas. Jag noterade honom också då och blev lite upprörd över att det var en sådan stor grej att kyssa en annan kille på scenen, och att vara sexig kille, medans tjejerna får göra det fullt ut! Skrev något inlägg om det där på min gamla blogg. (Har fortfarande ingen teori på det där....) Men sedan försvann han lite från mitt huvud.

I våras någon gång dök det upp en låt på radion, Whataya Want From Me, som jag diggade helt! Totalt såld på den låten, men utan att veta vem som sjöng den. På påsklovet en morgon hos mormor så knäppte jag på tv:n och hamnade framför Oprah där han var gäst. Först blev jag helt såld i människan på tv-skärmen, sedan insåg jag att det var samma person som både sjöng den där underbara låten och dessutom gjorde framträdandet på AMA som jag avguudar honom för! Helt enkelt, i den sekunden fick han ett nytt stort fan.

Sedan dess så rullar hans album om och om igen på Spotify, än så länge är Whataya Want From Me den enda låten på mobilen av honom, och den går på repeat om och om igen, jag sitter i timmar och tittar på klipp och intervjuer med honom from all over! Från vad jag har sett så verkar han vara en helt underbar människa och en härlig förebild!

Inte bara är han snäll, vänlig, liberal, öppen och godhjärtad, utan han vågar också chockera, uppröra, vara annorlunda och helt enkelt vara sig själv, just the way he is! Och that's why I love him! Vi behöver fler sådana kändisar för att kunna hjälpa vanliga ungdomar som inte vågar vara vem de är. Han är en entertainer, en artist, en sångare och låtskrivare, men han är också en fantastisk förebild! Det pratas endel om det i flera intervjuer med honom och i en jag tittade på nyss så sa han i stil med;

Visst, jag är väl en förebild då. Men jag vill inte att människor ska titta på mig och vilja vara som mig, jag vill att människor ska kunna se på sig själva och våga vara den de
är.

Naturligtvis inte ordagrant, och dessutom lät det mycket bättre på engelska, men ändå, ni fattar vad han menar ;)

Han har många bra låtar på sitt album med namnet For Your Entertainment, både upptempo/rock och mer lugna ballader och liknande. Min favorit är dock Broken Open som har en helt underbar text, jättefin!, och som handlar om hans personliga erfarenheter. Lite att det är okey att inte vara perfekt, inte veta vem du är, du kan ligga är och vara broken open, vi löser det! Han har själv varit med och skrivit låten och jag bara LOVE IT!!!!

Nu ska jag avsluta mitt fjortisinlägg, måste verkligen dra mig härifrån och gå och packa, ska resa bort hela helgen och tåget går om mindre än tio timmar!! Känns som det är dags att packa och krypa i säng kanske...



Nä men Adam Lambert är verkligen en fantastiskt begåvad, öppen, snygg och fantasktiskt härlig människa, med underbara låtar! Väl värt ett försök, I think you would like him =)

På denna länk hittar ni låten Broken Open, Do you like it as much as I do?
http://www.youtube.com/watch?v=CZSYISenjuM

Puss o Kram
Lina Lilja

Att vara sig själv

Idag så åt jag middag i farmor och farfars lägenhet samtidigt som jag tittade på Förkväll på tv. Gäster i programmet var två kvinnor, varav den ena fötts som man. Då det är ett ämne som jag tycker är dels väldigt viktigt men också mycket intressant så satt jag naturligtvis klistrad. Den ena kvinnan då, den som föddes till kvinna, stötte på krogen på en som hon trodde var transvestit. En man utklädd i kvinnokläder helt enkelt.

På deras andra möte kom denna man/kvinna som man. Efter några möten insåg denna kvinna att hon var kär, och ringde och grät till en kompis och sa "Jag är kär i en jävla transvestit!". De inledde i alla fall ett förhållande och de båda insåg att denna man/kvinna (som idag heter Rebecca) inte var transvestit, utan helt enkelt transsexuell. De beslutade sig för att åka till Thailand och göra operationen från man till kvinna, något de gjorde i januari 2007.

Idag har de inte längre ett kärleksförhållande, men de är nära vänner och arbetar med projekt inom HBT-världen. Rebecca var innan gift med en kvinna som hon har barn tillsammans med, och denna kvinna visste inget om hans tjejsida. Tills en dag då hon hittade bilder på denna kvinna och anklagade honom för att vara otrogen, vilket han inte var, utan det var ju han själv på bilderna!

Den andra kvinnan, som jag inte minns namnet på, lever för tillfället som singel (sägas ska kanske också att hon var i 40-års ålder och levt hela sitt liv som hetrosexuell) sa att hela hennes världsbild har förändrats. Hon tror att nästa person hon inleder ett förhållande med är en kvinna, men hon kan inte säga säkert, utan det blir som det blir helt enkelt.

Det här tycker jag är jävla strongt alltså. Även om Pride växer och får mer stöd för varje år, även om HBT-människor blir mer accepterade i samhället, så är det fortfarande ett stort problem med fördomar etc., och det problemet är dessutom allra störst hos transexuella. Jag kan säga att jag trivs i min kvinnokropp, även om man visst funderat på om man egentligen är en kvinna egentligen under någon av alla dessa identitetskriser man går igenom under tonåren, men även om jag hade känt mig som en kille så hade jag nog aldrig varit stark nog att stå upp och säga det. Jag är ändå en människa som är öppen för allt och som vågar stå emot vad andra tycker och säger, men där skulle jag dock bryta ihop, det skulle inte gå. Så jag är jädrigt imponerad av människor som står upp för vem de är!

Det finns en tjej/kille i min vänskapskrets som jag skulle (om man måste stämpla människor, vilket jag tycker är jättehemskt!) stämpla som transsexuell. Denna människa är 7 år gammal, född till kvinna, men alla tror att hon är en kille. Är man sju år gammal så är både man själv och klasskamrater för små över att reflektera över det hela, men jag mötte henne när jag stod och väntade på bussen för några dagar sedan vid skolan hon går på. Jag tycker det är rörande att hennes klasskamrater behandlar henne som vilken annan som helst, förutom det faktum att det kallar henne "hon" och vid ett tjejnamn. Synd att h*n antagligen inte kommer få det lika lätt om några år, men det kanske man inte behöver avslöja för henne....

Nä vänner, nu ska jag krypa i säng. Förutom att det har snöat hela dagen idag så mår jag mycket bättre, kanske för att jag är hög på värktabletter och grejer. Lessen för här om dagen, dålig dag helt enkelt ;)

Puss o Kram
Lina Lilja

My Best Friends

Efter att ha skrivit detta inlägg och läst igenom det flera gånger så inser jag hur deprimerat och självmordsbenäget det låter. Ta det lugnt, jag är inte självmordsbenägen, en aning deppig kanske, men inte deprimerad. Det är helt enkelt så att jag går runt varje dag, och har gjort i veckor nu, med ett leende för att dölja den fysiska smärta som exploderar inuti mig, vad den än beror på. Så ta det lugnt, jag är bara tillfälligt less, inte dödligt less.

Well, tänkte börja med att be om ursäkt för att jag inte skrivit på ett tag, men jag vet inte om det är nödvändigt egentligen. Inget att be om ursäkt för för det första, och för det andra så har jag jädrigt bra ursäkter.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag tänkte skriva något av en blandning mellan en ursäkt och en förklaring, risk för att det blir väldigt långt och krångligt. Vem jag ska förklara för är mest mig själv tror jag, behöver mest bara sätta ord på och få ur mig vad som finns inuti huvudet…

Egentligen är det jädrigt svårt att skriva ett inlägg om ett ämne som man inte vet vad det är. Men ni kanske har märkt att jag har varit mycket sjuk på senaste tiden. Jag har trott att det beror på stress, men trots att jag har dragit ner på tempot rejält så blir det inte bättre, snarare tvärtom. Visst har det funnits i bakhuvudet att det faktiskt kan vara något fysiskt fel på mig, men jag har bara slagit bort tanken.

Igår lät jag tanken komma, och gro. Många av symptomen jag har är väldigt skrämmande. Jag känner min kropp, och det är snarare ovanligare att jag inte är stressad än motsatsen, men aldrig har jag haft de symptomen jag har nu. Tanken på att det skulle vara något allvarligare skrämde mig, och jag insåg också att jag inte kan fortsätta gå på energi jag inte har. Idag ringde vi doktorn men fick inte tid förrän nästa onsdag, vilket känns jävligt surt. Även om de antagligen bara kommer att skicka hem mig och säga att allt beror på stress, och att jag kommer att få fortsätta stiga upp varje morgon, klistra på ett leende på läpparna och försöka överleva dagen, för att sedan komma hem och inse att det inte var värt det – alls, så har jag i alla fall konstaterat att det inte är något fel på mig.

Å ena sidan så vill jag mest bara ligga hemma och ruttna istället för att gå runt och försöka se glad ut med en huvudvärk som heter duga, och en känsla av att man kommer att svimma vilken sekund som helst, men vissa saker gör att man kliver upp ändå. Ett ord. Hästarna.

Jag minns tiden då jag red en gång i veckan and that was it. Det var några år sedan nu… Tisdagar var min dag, klockan 15.30. Även om jag vaknade och mådde skit på tisdagen, så klev jag upp, klistrade på ett leende, genomled dagen i skolan, bara för en timme på hästryggen. Efter det kunde jag däcka och ligga sjuk ett par dagar, men hur dåligt jag än mådde så var jag alltid frisk på tisdagar.

Samma sak var det när jag fick en medryttarponny. De dagar jag hade henne så var jag frisk, så var det bara. När jag fick egen häst så blev det svårare, hästägare är man på heltid, tyvärr kan man inte vara frisk på heltid. Jag blev hemma från hästen några gånger, vid magsjuka och hjärnskakningen till exempel, men alldeles för många gånger så klev jag upp ur sängen, klistrade på det där jävla leendet, och gick till skolan, endast för några timmar tillsammans med min bästa vän. Ibland spydde jag till och med på väg till skolan, men inte ens det stoppade mig....

Jag har blivit bra på det där med att pallra sig upp, klistra på leendet, och överleva. Alldeles för bra. Nu har jag blivit tillräckligt gammal för att inse att man inte kan hålla på så, men det hindrar mig inte från att fortsätta. På onsdagar har jag häst, och imorgon kommer jag med största sannolikhet, trots att jag verkligen inte borde, kliva upp ur sängen, klistra på ett leende, genomlida skoldagen, genomlida arbetet, för en timme på hästryggen. Trots att jag egentligen borde ligga nerbäddad hemma och ta det lugnt, försöka komma på vad som är fel.

Men det är trots allt sanningen. Det är det enda som får mig att kliva upp på morgonen för att sedan gå och lägga mig på kvällen. Det är det som får mig att trotsa huvudvärken, yrseln, minnesluckorna, magkatarren, och allt det andra. Det är hästarna.

Hästarna har genom alla år varit mina bästa vänner. Anledningen till varför jag står och går och ler. Det finns ingenting annat jag lever för. Ingenting.


Happy var min bästa vän fram tills maj 2009 då jag blev tvungen att sälja henne. Jag vet att hon har det superbra i sitt nya hem, men det gör inte saknaden mindre outhärdlig. Hur kan man sälja sin bästa vän? En fråga jag fortfarande ställer mig dagligen.

Nej, jag är inte så deprimerad som jag antagligen låter i det här inlägget. Jag ville bara förklara för er varför jag kliver upp om mornarna och sätter på det där leendet och överlever dagen. Det är för att om jag inte får den där timmen med hästen så kommer jag bara ligga och stirra upp i taket tills jag dör. Så mycket betyder det för mig.

Puss o Kram
Lina Lilja


Sjuk

Har inte skrivit så mycket på senaste tiden, och det har två anledningar. Anledning nummer 1 är att jag har legat nerbäddad sedan igår i magsjuka, JÄTTETRIST!! Igår spydde jag hela dagen, idag mår jag bättre men har fortfarande lite feber. Förhoppningsvis så är jag frisk tills imorgon, eller tja, det måste jag vara! Har missat väldigt mycket skola nu, plus att vi har stora hästtävlingar på klubben torsdag-söndag och då måste jag vara frisk!!


Avskyr verkligen att vara sjuk. Det finns verkligen inge tristare än att ligga nerbäddad och instängd i huset med massa värdelösa tvprogram!

För det andra så har jag total bloggtorka! Jag vet verkligen inte vad jag ska skriva om! Så har ni tips får ni gärna komma med dem, för i mitt huvud är det totalt tort.



Förresten, kom gärna till våra tävlingar i helgen! Vi har klasser upp till 150 så det är spännande även för er som inte är så jätteintresserade av hästar! Definitivt något för hela familjen! Norrvidden Horse Festival, torsdag till
söndag på Lerviks Ridcenter i Gävle. Titta förbi!

Puss o Kram
Lina Lilja

Filmtips!

Sa ju att jag hyrde tre filmer i fredags på vägen hem. Den första tittade jag ju på då med syrran, New Moon. Igår satte mamma och jag oss och tittade på den andra filmen, dock var jag så trött så jag missade slutet så det håller jag på att titta på nu. Men jag tycker mycket om filmen och rekommenderar den varmt. Så Olika heter den, en film av Helena Bergström.



Jag gillar Helena Bergström som regissör, hennes filmer är alla mycket bra! En annan film som jag i alla fall hoppas är riktigt bra är Sex and the City 2. Den har sverigepremiär 28 maj, dvs om 47 dagar, och det är ett datum som i alla fall jag har bokat in! Det ska bli kul att få se den glada kvartetten igen =)



Nä nu ska jag titta klart på filmen och sen börjar det bli dags att dra sig mot Söderhamn. Ska på ett möte där med Gävleborgs Ungdomssektion. Hörs sen! =)

Puss o Kram
Lina Lilja

Mina Tankar Idag Går Till

Mina tankar idag går till Polen. En hemsk tragedi har tagit bland annat Polens president och hans hustru men även andra högt uppsatta regeringsmän. Antalet omkomna varierar från ca. 80 upp till hela 132 personer, men enligt senaste uppdateringen på Aftonbladets hemsida så ska det varit 96 personer på planet, som alla omkom.

Det är alltid fruktansvärt när plan kraschar och människor omkommer, men när det dessutom är en man som styr ett helt land så skakas världen extra mycket. Vi hoppas att Polen lyckas samla sig och lösa situationen, men jag sörjer med landet. Det är en chock, framför allt när inte bara presidenten omkommer utan också andra viktiga personer. Jag håller tummarna för att allt ska gå vägen med landet som redan innan var ganska ostadigt.

För mer detaljer om kraschen läs artikeln på Aftonbladet.se
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6929707.ab

Puss o Kram
Lina Lilja

Dagens i-lands problem

Japp, jag har fått världens i-lands problem. Igår när jag cyklade hemåt så klämde det så konstigt i låret precis nedanför grenen. Drar handen dit och känner att jag har ett jättestort hål i mina jeans!! MITT ENDA PAR JEANS!! Och sägas ska också att jag lever i de där jeansen jämt! Varje gång jag går ut genom dörren förutom när jag ska sporta så har jag de där jeansen på mig, vad ska jag nu ha?? Äger visserligen ett par jeans till men de sitter väldigt konstigt så det är inga jeans jag har på mig om jag inte måste.

Att köpa jeans till mig är liksom att köpa bh:ar en hel vetenskap. Mina ben är liksom inte gjorda för jeansen som finns i affären... Lite för tjocka lår, för korta ben, för stor rumpa, och midjan, tja ibland för stor ibland för liten. Och jag som dessutom avskyr att shoppa och stå i provrummen (ja, jag tillhör den där konstiga skaran tjejer som faktiskt inte gillar att shoppa), så att gå och leta nya jeans är inget som lockar.

Hur som haver så måste jag trots allt ha något på mig idag. Har nog provat allt i hela garderoben tror jag, men efter att jag kom hem från USA så har jag ett par kilon mer än jag hade när jag åkte. Lite fler än ett par till och med... Så nej, det fanns inget som passade. Tillslut hittade jag ett par vita leggings som jag åtminstone lyckades få på mig efter att ha kämpat lite, och en liite för kort tunika hittade jag i syrrans garderob som åtminstone täcker det som måste täckas. Så nu går jag runt och ser ut som en clown och beslutade mig för att stanna inomhus idag.

Eller ja, det är inte hela sanningen. Jag ska springa över till några kompisar som bor omkring 100 meter härifrån och gosa lite med deras katt som vi har hand om hela helgen medans de är bortresta, men mer än så kommer jag nog inte att visa mig ute.

Hur jag ska lösa det här tills på måndag när jag antagligen måste jobba vet jag inte. Syrrans jeans är alldeles för små och mammas för stora. Hur fan gör man?? Jaja, ett senare problem.

Puss o Kram
Lina Lilja

Mina Inköp

Lessen att jag inte skrev något mer igår, hade planerat det men pappa håller på att fixa iordning en dator och medans han gjorde det så fungerade inte internet. Men nu verkar det funka igen! Igår var jag på stan och fikade med en kompis. Efter det gick jag runt en stund för att försöka hitta nå kläder (MÅSTE verkligen uppdatera min garderob!!!), men det gick inge vidare.

Bland annat så skulle jag köpa nya bh:ar, behöver verkligen det. Och för er som inte använder bh så kan jag tala om att det är en hel vetenskap med dessa konstiga modeller och storlekar och grejer. Ska man då få hjälp med att hitta bh:ar som passar så måste man gå in i en butik som tömmer ens konto. Eftersom jag inte hade råd med det för tillfället så tänkte jag leta reda på något bra själv, vilket är typ omöjligt. Jag förundras över att en storlek 70C kan vara alldeles för liten och 75B alldeles för stor.

Förlåt för min lilla utstickare där, men killar var jädrigt glada för att ni slipper det där! I alla fall så hittade jag en ny handväska som jag köpte. Dessutom började det regna så jag hyrde några filmer. Cyklade hem och när jag dyngsur kom hem så poppade vi popcorn och så satte jag och syrran oss och tittade på New Moon medan regnet öste ned utanför. Mys!!

Min nya cykel rullade i alla fall superbra! Är nöjd med köpet, och visst är den fin?


Lovade ju också att lägga ut en bild på skrivboken jag köpte som jag ska fylla med komplimanger och bra ord.

Dock kan jag avslöja att den änsålänge gapar ganska tomt. Har liksom inte riktigt kommit igång än! Tänkte klistra fast någon gullig etikett på framsidan också där jag ska skriva "Min Peppbok" eller min "Må Bra-Bok". Har inte riktigt bestämt mig än vad jag ska döpa den till...

En fin handväska köpte jag ju också;

Nu kan syrran få tillbaka väskan jag snodde av henne för några månader sedan ;)

Nä, nu ska jag försöka hitta på något kul att göra med min dag. Har inga planer alls än så länge, så vi får väl se vad som sker... En sväng till stallet kanske.

Puss o Kram
Lina Lilja

Tar cykeln in mot stan!

Hinner inte skriva så mycket då jag ska träffa en kompis inne i stan om en dryg timme och jag tänkte cykla in vilket tar typ 45 minuter och just nu står jag i badrock med håret åt alla håll och kanter...
Sa jag förresten att jag fick en ny cykel igår?? Just det, fick! Morsan och farsan betalade, sånt är rätt najs ;) En jättefin röd cykel är det, ska ta en bild och visa!

Ska också ta en bild på skrivboken jag köpt. Min peppbok, eller må-brabok om man nu vill kalla den så. Den som ska fyllas med komplimanger och peppande ord! Än så länge är den dock ganska tom, men det ska det snart bli ändring på, förhoppningsvis...

Nä, nu måste jag sätta fart. Vi hörs en annan gång!

Puss o Kram
Lina Lilja

Det luktar bränt!

DRA I BROMSEN - NU!
Den rubriken har en artikel i aprilnumret av Elle, den svenska varianten. Köper inte Elle jätteofta men i brist på andra tidningar så kan den slinka med, även om jag tycker att det är lite tråkigt med så få ordentliga texter, det är mer en modetidning liksom med bilder på svindyra kläder som de tycker att man ska köpa i affärer som inte ens finns i denna stad. I vilket fall så följde i alla fall aprilnumret med hem.


(Hittade ingen bild på rätt omslag, men det här är samma tjej i alla fall!)

Läser inte tidningarna jättenoga från första början, men för varje gång man lyfter upp tidningen så blir det mer och mer detaljer man lägger märke till. Den här artikeln är endast ett papper långt (fram och baksida) och innehåller inga bilder, dessutom låg den lite gömd i tidningen, och därför har jag inte hittat den tidigare. Men nu gjorde jag det, och det handlar om precis samma ämne som jag pratade om och diskuterade igår! Kortfattat så handlar det hela om en kvinna som är på väg rätt in i väggen men som lyckas panikbromsa i sista sekund. Sedan kommer tips, råd, riskfaktorer och annat smått och gott, och det är just detta som jag tycker är så intressant!

Bland annat så står det att "Dagens största riskgrupp är kvinnor mellan 30 och 45 år. Tidigare var det 40-talisterna som var de mest utsatta, nu är det unga kvinnor med barn och jobb och orimligt höga krav på sig själva. Även flickor i gymnasieåldern är överrepresenterade. Det går så långt ner som till 12-13-årsåldern."

Jag börjar fundera på mer och mer för var dag vad det är för samhälle vi lever i. Ungdomarna är pressade till max, ska utföra under, ska klara allt, det är helt enkelt inte lätt att vara ung idag! Men är det så konstigt? Man har krav på sig, både från familj, vänner, lärare och inte minst sig själv att vara bäst, man ska klara av ett hårt pluggande och privatliv, läxor upp till näsan varje dag, du har krav på dig att förändra samhället, ta hand om äldre, uppföra dig trevligt och snällt, och ingen kommer NÅGONSIN fråga om du behöver stöd och/eller hjälp!!

Nu låter det kanske som en överdramatisk bild jag försökte måla upp, och visst, jag tog i, men bara för att jag tog i så behöver det inte innebära att det är ett senario som inte är sant. Många unga idag lever såhär, och har också andra problem så som skilsmässor, energisugande vänner, avundsjuka pojk-/flickvänner, fattigdom, arbetslöshet osv. Är det egentligen konstigt att självmordsstatistiken är så hög som den är???

Tillbaka lite till ämnet nu då, ledsen om det flöt iväg lite och blev lite luddigt. Jag tänkte i alla fall också skriva vad de nämner för riskfaktorer och tecken på utmattning och utbrändhet.

Är Du i riskgruppen?
   -
Säger alltid ja.
   -Gör allt själv. Kan inte delegera vare sig hemma eller på jobbet.
   -Perfektionistiskt lagd.
   -Underskattar dig själv. Tycker aldrig att du är bra nog. 
   -Kompenserar dålig självkänsla med att ställa upp för andra.

Tecken på utmattning;
   -Tappar sexlusten.
   -Sömnstörningar.
   -Trötthet.
   -Huvudet.
   -Kroppen.
   -Humöret.


Mitt tips till dig om du känner att du kör rakt mot väggen är att för det första dra i handbromsen. Börja med att i alla fall en dag lägga allt åt sidan så gott det går för att tänka över din situation och vad du kan förändra. Känns det jobbigt att säga att du mår dåligt psykiskt så skyll på huvudvärk, magont, förkylníng, kräksjuka eller vad som helst!, för att få en dag off. Boka in en tid hos någon typ av må-bra'are; terapeft, psykolog, kurator eller vad det nu kan vara, för att försöka få bukt på problemet. Försök att dra ner på vad som nu går att dra ner på och LÄR DIG ATT SÄGA NEJ!!

Men det allra viktigaste är trots allt;
Don't keep it a secret.
Det spelar ingen roll om du berättar för hela världen, för några nära vänner, eller endast för någon med tystnadsplikt, men håll det inte inom dig! Sakerna kommer bara att äta upp dig innifrån och det tjänar ingen på. Få ur dig det och bara det kommer att göra allting lättare att hantera!

Ta väl hand om er vänner och var rädd om er! Nu är det dags för mig att sova.

Puss o Kram
Lina Lilja


Älska CUF! <3

Ledsen för rubriken med fjortisvarning, men jag måste bara säga hur mycket jag älskar att vara en i CUF-gänget! Har precis haft träff med CUF och idag var vi många! Förutom vi som brukar vara här så var dessutom underbara Lisa Falk och Elias Giertz. Vi har pratat politik och flumsat lite (kan bli så den här tiden på dygnet ;)) Mycket trevligt i alla fall!!

Nu ska jag få skjuts hem av en kompis och därefter så blir det mer bloggande om ni har (o)tur. Beror på hur man ser på saken ;)

Puss o Kram
Lina Lilja

Varför så?

Jag har funderat lite, och upptäckt en väldigt stor skillnad mellan gamla och unga. Något som egentligen är väldigt underligt då det borde vara tvärt om liksom... Jag har kommit fram till det hela baserat på personliga grunder, så häng med nu när jag försöker förklara.

Det handlar om utbrändhet, och hur olika människor reagerar på utbrändhet beroende på vilken ålder man är i. Jag har alltid varit en människa som älskar att ha mycket och göra, och det har väl mer eller mindre varit en tidsfråga innan jag skulle bli utbränd. När jag var 13 kom kompisars föräldrar fram till mig och sa att; "Lina, du får nog tagga ned lite, du är för fasen bara 13 år! Du kan inte bränna ut dig redan liksom.."
Så ja, det är som bäddat.

När jag åkte hem från USA så var min plan i första hand att hoppa in i skolan. Om inte det skulle funka (vilket det inte gjorde) så skulle jag försöka roa mig med små resor, ta hand om mig själv, och mest bara koppla av för att sedan kunna satsa på framtiden. Så blev det inte riktigt. Hela december och halva januari var väl i och för sig ganska lugn då jag varken var inskriven i skolan eller hade jobb, något som gjorde mig sysslolös, men det är i alla fall bättre än hur det är nu.

I slutet av januari började jag skolan med fyra lektioner per vecka. I samma veva började jag praktisera. OCH jag gick med i CUF och började gå på deras möten. Samtidigt som jag var i stallet så ofta jag kunde och red upp mot 3 hästar om dagen. Plus att jag är engagerad i flera olika grupper i stallet, OCH jag blev våran representant i Gävleborgs Ungdomssektion. Jag gick verkligen på energi jag inte hade!



Efter sportlovet insåg jag att så här kan det inte fortsätta, så jag drog ner på hästeriet, prioriterade bort det lite. Nu rider jag två dagar i veckan (lektion en plus att jag har häst på onsdagar) och hinner jag med något stall förutom det så passar jag på att åka då. Jag har börjat säga nej till både hästar och annat ansvar och stora projekt, för att kunna hinna med skola också. Men trots det så går det inte!

Jag märker det själv, det här funkar verkligen inte. Jag går på extra energi, kvällarna blir för sena och jag gör för mycket. Jag jobbar mer än vad jag egentligen får för min ålder dessutom! Och jag springer bara hit och dit mellan olika arbetsplatser, lektioner m.m. Allt är bara transporttid eller sovtid! Hur ska det gå till hösten när jag börjar gymnasiet och ska gå där i tre år liksom? Bättre att tagga ner på praoandet och istället ta det lugnt, ta igen mig, och satsa ordentligt till hösten. Jag är 16 år, vad är meningen med att bränna ut mig nu, när det enda jag gör om dagarna egentligen bara är till för att jag ska hålla mig sysselsatt!?!?

Så, man lägger fram det här, och tillbaka får man att man borde dra ner på privatlivet. Satsa på skola/jobb och sluta engagera dig så mycket privat.
Vänta... VA!?!?!

Grejen är, tänker man efter så är det precis så här det är. Är man skolelev, exempelvis gymnasieelev, och håller på att gå under, bränna ut sig totalt, så är det det svaret man får.
"Satsa på skolan och lägg allt annat åt sidan så länge"
Menar folk alltså att man inte ska få ha något privatliv? Är det inte det som är grejen, att man har för LITE fritid?? Borde man inte istället få ett stort stöd, jag menar, bränner man ut sig när man är 18, hur bådar det inför kommande 45-50 år då man ska vara ute på arbetslivet??

Är man istället i medelåldern, säg sissodär 45 år gammal, och bränner ut sig, DÅ får man stort stöd! Man blir sjukskriven i några veckor, eller så länge man nu behöver. Nära och kära ställer upp för att man bara ska kunna slappna av och ta det lugnt och slippa att tänka på några måsten. Man får gå till psykologer och terapefter och andra hjärnskrynklare och må-bra'are för att reda ut vad som är fel för att försöka få bukt på problemet.
När man sedan är stark nog att komma tillbaka till verkligheten så börjar man långsamt jobba halvtid, prova på om det fungerar, nära och kära ställer fortfarande upp med saker man inte orkar göra.

Så... Varför denna skillnad? Är det inte viktigare att man som ung ska få ta det lugnt och få hjälp när man ÄR framtiden, än när man har tagit sig igenom halva livet och det snart är dags att dra sig tillbaka? (Ta det inte fel nu, naturligtvis ska ALLA få hjälp när man bränner ut sig, oavsett ålder!) Men ändå, borde det trots allt inte vara ÄNNU viktigare att se till att de unga mår bra? Nä, för i alla lägen så är det så att är man ung är man stark, så man klarar sig ur det.

Jag ska i alla fall, oavsett vad någon annan säger, dra ner på mitt praoande och ta det lite lugnt nu fram till hösten när jag ska börja skolan på riktigt igen. Jag ska se till så att jag hinner med att andas, hinner med att må bra och inte bara tänka på alla andra. It's time to Slow Down.



Och nu ska jag verkligen ta det lugnt, för nu ska jag krypa till sängs. Godnatt allihopa!

Puss o Kram
Lina Lilja

I'm Back!

Hoppas alla har haft en bra ledighet och semester! Det har i alla fall jag haft. Jag har legat och gjort absolut ingenting, bara tagit det lugnt, tittat på tv och ätit massa onyttigheter! Men nu är det slut på ledigheten. Imorgon ska jag jobba (extraknäcka på pappas jobb) och sedan ska jag rida en häst. Därför är det dags att krypa i säng alldeles snart! (Ska bara se klart The Mentalist) Vi får höras imorgon istället.

Puss o Kram
Lina Lilja

Glad Påsk!

Har packat klart nu, och om ca 1 timme kommer pappa hem så ska vi äta lunch och därefter bär det av mot Blekinge. Eftersom att jag kommer ha svårt med internet där nere så kommer jag antagligen inte blogga förrän jag kommer hem på tisdag, därför så tänkte jag önska er Glad Påsk redan nu!


Se till att få ordentligt med sömn och passa på att njuta av ledigheten, och umgås med dina nära och kära!


Själv vill jag ha massor av kärlek och godis i mitt påskägg. Dessutom kommer jag att måla ägg, äta massor av god mat, och dricka påskmust! Vad skulle ni vilja ha i påskägget? Hur får ni erat ägg? Själv går vi lappjaga, dvs. får massa lappar med olika ledtrådar och får leta fram ägget. En superrolig tradition som kommer från när pappa var liten!!


Det är ju faktiskt i grund och botten en religiös helg. På långfredagen (imorgon) dog Jesus, och på söndagen uppstod han. På skärtorsdagens kväll åts den sista middagen, och det är lite därifrån vi firar nattvarden. Eftersom jag inte firar påsken hemma så är jag lite tveksam om jag kommer till kyrkan eller inte, men jag ska försöka hinna klämma in ett kyrkobesök under dagarna där nere.

Men enligt traditionerna så är det ju idag, på Skärtorsdagen, som häxorna flyger till Blåkulla. När jag var liten så klädde vi naturligtvis ut oss och gick runt som påskkärringar, delade ut påskkort och i utbyte så fick vi godis. Det var alltid jag och min syrra som sprang runt med kvastar i händerna och ibland följde även någon kompis med i gänget. Jag slutade dock klä ut mig och tigga efter godis för några år sedan, vilket i och för sig är lite trist, men förhoppningsvis så får man se några påskkärringar stå utanför dörren med godissugna blickar. För det tror jag måste vara den roligaste traditionen i hela påsken!


Ha nu en underbar påsk, njut av ledigheten och ät massor av godsaker!! Jag kommer tillbaka på tisdag så ses vi då!


Puss o Kram
Lina Lilja

Första april!

Nu börjar det verkligen kännas som vår! Vi går in i april, det är påsk OCH när jag kom upp för att göra frukost så såg jag att det spöregnade! Jag behövde gå ut för att verkligen få njuta av det, för det var 2 grader och spöregn, på riktigt, spöregn, årets första spöregn! Nu försvinner snön i alla fall (förhoppningsvis).



Dessutom så är det ju dagen D idag. Dagen då man får luras hur mycket man vill! Själv är jag inte speciellt bra på att luras men lokaltidningen brukar alltid ha med ett par skämt i tidningen. Idag ser jag dock bara ett, men det kan finnas fler, i så fall lyckades de lura mig med dessa. Men som sagt, jag hittade i alla fall ett (som jag hoppas är ett skämt i alla fall), och det är att Briggen Gerda ska göras om till piratskepp och fram till valet åka runt och göra reklam för Piratpartiet.


Nu måste jag börja packa och städa lite, för vid lunchtid när de andra slutar skola/jobb så ska vi sätta oss i bilen och åka ner till Blekinge där vi ska fira påsken hos mormor. Själv är jag fortfarande grymt förkyld och saknar röst så jag blir hemma och kurerar mig även idag.

Puss o Kram
Lina Lilja

RSS 2.0