Underbar Dag!

Oj oj oj - vilken dag! Herregud... Klockan ringde 5.30 imorse, strax efter sju satt jag på tåget mot Stockholm. En snabbis på ett fik och lite mejlande, sen begav jag mig på arbetsintervju. Det kändes riktigt riktigt bra, så jag hoppas verkligen att det här leder någon vart nu! Håll tummarna vänner! När jag var klar, vid elva, kände jag mig inte jättesugen på att kasta mig hemåt, så jag bestämde mig för lite kvalitetstid i stan. Hade sett något på morgonen att Passenger skulle ha en gratisspelning någonstans i centrala Stockholm kring lunchtid, och när jag gick in på facebook såg jag att han skulle spela klockan 12 i Kungsträdgården. Jag hörde talas om honom första gången för ett par veckor sedan (amerikanare gillar generellt sett inte brittisk musik...), och har haft Let It Go på repeat sen första gången jag hörde den, så jag var absolut intresserad och eftersom att jag inte hade något annat för mig gick jag dit. 
 
 
Och herregud vilken timme jag fick! Träffade underbara Nina igen, vet inte om ni minns henne, men hon var i alla fall den som ordnade att jag fick träffa Adam Lambert 2010 - och nu Passenger. Jag är helt säker på att Nina inte är människor, mer som tandfén eller något. Hon hjälper oss fans att uppfylla så många drömmar, säkert några hundra i veckan! Galet! Och Passenger var helt jävla underbar. Sån härlig person, så underbara låtar, så vackert hjärta. Han spelade tre helt färska låtar, skrivna i bara förra veckan. Fantastiskt! En av dem fastnade extra mycket i mitt hjärta, så jag hoppas jag får höra den på radion, eller i alla fall på youtube, inom kort! Och så fick jag träffa honom, ta ett kort, och få en autograf också. Wonderful!
 
 
Och ja, han pratade också om hur han brukade spela på gatan för pengar "Before this whole 'Let Her Go' thing happened". Han sa att han idag inte bad oss om några pengar, men han ville att vi under dagen skulle skänka pengar till välgörenhet, ge en slant till en tiggare eller uteliggare. Ja, någonting gott för någon annan helt enkelt. Jag hann inte två kvarter från Kungsträdgården innan jag såg en kvinna sitta och tigga. Jag drog upp en femtiolapp från plånboken och gav den till henne. Det är inte mycket pengar, inte för oss (även om det för tillfället är en hel del i mitt liv, men om jag lånar 50:- mer eller mindre av pappa lär knappast förändra något...) - men hon sken upp. Hon kysste min hand och blev så otroligt glad! Jag mår dåligt när jag tänker på hur vi behandlar dem som skräp, bara går förbi, låtsas att inte se. De är också människor. Att se henne så glad gjorde hela min dag!
 
 
Jag promenerade till centralen och tog tåget hemåt. Gick direkt från stationen till pappas jobb, snackade lite med en av hans kontorsgrannar, en gammal arbetsgivare till mig, och sen åkte vi hemåt. I bilen fick jag ett trevligt samtal, och jag har fått jobb ett par timmar i Almedalen måndag och tisdag! Galet roligt! Har även fått lite mer info under dagen inför Bråvalla som är i helgen, och nu längtar jag som en tok. Tror det kommer bli fantastiskt! Ja, sen blev det ett dopp i havet, snabb middag, och sen i bilen in mot stan igen. Ett telefonmöte med Centerpartiet på vägen, och sen såg jag Gefle IF - Djurgården. Roligt! Och nu sitter jag här. Borde verkligen sova, ska vara hos läkaren 8.15 imorgon, men kunde inte hålla mig. Var bara tvungen att berätta om min dag!! Lång, händelserik och galet rolig! Det är lite jag i ett nötskal - först sitter jag i dagar med en kalender så tom att jag hinner tänka hål i huvudet på mig - och sen helt plötsligt får jag ett liv så fullt upp att jag knappt hinner andas! Men jag trivs med att ha mycket att göra, det är bara roligt :) Imorgon blir det läkare, packning, städning, något kompisbesök, träning, tvätt.... Jag kommer nog ha fullt upp med andra ord! Och nu, nu ska jag sova! GODNATT! 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Livet

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Söndag

Då var midsommarhelgen över, och även om det bara är söndag så är det dags för mig att börja "jobba" igen. Imorgon sticker jag till Stockholm på arbetsintervju, vilket ska bli himla roligt och jag hoppas verkligen att det leder någon vart denna gång! Samtidigt försvinner en hel förmiddag av letande efter jobb och boende, samt att jag måste förbereda mig inför imorgon, OCH att jag åker bort på onsdag 1,5 vecka vilket måste packas till. Så ja, det är bara att sätta fart. Har spenderat någon timme nu med att förbereda mig inför Almedalen, anmäla mig till mingel, boka in seminarium, göra prioriteringslistor, etc. Gud vad jag längtar!! Kom ju inte dit förra året på grund av jobb. 
 
 
På boendefronten står det jobbigt stilla. Det är svårt att leta boende när jag inte vet min inkomst och så, samt att boendefronten löser sig alltid, det är jobbigare om man blir stående med räkningar att betala utan att ha jobb. Annars då? Åker till Bråvalla till helgen, ska jobba som artistchaufför - galet roligt ska det bli! Jobbar dessutom dagtid, så på kvällarna kan jag njuta av festivalen! Och så sen direkt därifrån till Gotland. Och så hem, packa om, och därefter Vipassana. Jaa... Sommaren springer på! Men jag ser väldigt mycket fram emot den närmaste tiden, tror det kommer bli galet, galet roligt. Men nu, nu ska jag till min oas - biblioteket! En sväng till pappa och ett besök på gymmet står också på dagens att-göra-lista. En lugn men händelserik dag :) 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Easier to Breathe!

Åh, idag är det så mycket lättare att andas! Ringde ett samtal imorse, för att boka om en anställningsintervju. Jag förberedde mig på att få hänga lite i kö, få krångla med schema, och få skjuta upp den där intervjun till framtiden... Istället fick jag prata med en jättetrevlig person som bokade in mig till på måndag! Sen stack jag till pappa, fixade lite kvitton och bokade även resa till Ödeshög. Så nu är bekräftelsen inskickad och klar, det finns ingen återvändo - 10 juli till 21 juli är jag på Vipassanakurs! Läskigt med spännande! Jag har en tårtbotten i ugnen som verkar bli bättre än jag vågade hoppas på, jag skrev ett mejl angående något jag oroade mig lite över, men jag fick snabbt svar och allt är som det ska. Och så fort tårtan är klar ska jag cykla över till en kompis och fika. Mys!! Det är roligt, jag gör ju en astmautredning hemma, och blåste i den där manicken idag igen. Det är inte bara en psykisk inbillning att det är lättare att andas, nu när oron är borta blev resultatet betydligt bättre än det varit de senaste dagarna. Härligt!! Så ja, nu ska jag fortsätta gå på lätta fötter och andas djupt, fira midsommar imorgon, spela tennis, sola, bada och ta det lugnt. Sen drar vi igång med alla måsten igen efter helgen! PUSS!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Det är okej

Det är okej att hata livet ibland. Det är okej att självförtroendet åker i botten när man åter igen får ett mejl som säger "Tack för din ansökan...". Man får lägga sig på soffan, gråta en skvätt och tröstäta lite. Man får gå och lägga sig för fjärde kvällen i rad och tänka Det blir bättre imorgon... Det är okej att önska att en livssituation såg annorlunda ut. Det är okej att önska att man hade ett hem, så man slapp springa runt med allt det nödvändigaste på sig hela dagarna, eftersom att man inte riktigt vet var man ska sova. Man får hata att man alltid är den som kommer i kläm, den som ska medla, vidarebefodra meddelanden, och ta all skit. Man får önska att tiden hade stannat någonstans i februari, då man var som lyckligast och hela livet låg framför ens fötter. Då man slapp alla påtryckningar från människor som "bara vill ens bästa" och solen alltid sken. 
 
 
Det är okej att när man ser sina vänner, både två och tre år yngre än sig själv, ha hittat kärleken, på ett sånt där riktigt sätt - inte ett tonårs-förälskelse-sätt - vara så lycklig för deras skull att det gör ont i hjärtat, samtidigt som man är så avundsjuk att magen knyter sig. Det är okej att läsa tillbaka bland de gamla smsen, och för en stund sakna tiden då de var lite olyckligare, och lite mer beroende av en. Man får känna så ibland, även fast man har varit med från början, vet hur lång vägen har varit, och är innerligt glad för deras skull, på riktigt. Man får, samtidigt som man är så galet lycklig för deras skull, känna sig lite åsidosatt, eftersom att man inte är nummer ett i deras liv längre. 
 
 
Det är okej att längta. Att längta efter någon att kyssa godnatt, någon som håller om en när mörkret kryper allt närmare och när minnena knackar på dörren. Det är okej att sakna. Man får sakna både de som bor fem minuters cykelväg härifrån - och de som bor 15 timmars flygresa bort. Det är okej att sakna dem precis lika mycket. Det är okej att hata att ens underbara vänner är utspridda över hela världen, och att man inte träffar dem så ofta som man vill. Det är okej att hata när kroppen inte gör som man vill. Man får bryta ihop och bli en pöl på marken när Mr. Troligtvis-Astma kommer på besök. Man får vilja ge upp. 
 
 
Det är också okej att titta sig själv i spegeln och tänka att man i alla fall har jävligt snygga axlar. Man får sträcka på sig lite extra, så att magrutorna nästan syns. Det är helt okej att vara stolt och glad över den man är, och vad man faktiskt åstadkommit här i livet. Man får älska sig själv. Och man får tänka att man förtjänar att vara älskad - och lycklig. Det är okej att gå sin egen väg, att lägga dövörat till och att hålla fast vid sin lilla stig - även när allt ser galet snårigt ut. Det finns en andra sidan. Det är okej att tänka att oavsett vad som händer, så lyssnade jag i alla fall till mitt hjärta. 
 
 
Det är okej att bryta ihop och hata livet. För en stund. Men sen får man resa sig upp och plocka ihop bitarna av sig själv - för ingen annan kommer att göra det åt en - klistra ihop allt så gott det går, och gå vidare. Ibland får man påminna sig om att man faktiskt är älskad. Att ens kompisar inte har övergivit en, även om man kanske inte alltid är nummer ett i deras liv längre. Man måste komma ihåg att historien inte alltid upprepar sig - och att självuppfyllande profetior är vanligare än man inser. Ibland måste man påminna sig om att det viktiga är inte att vara älskad av alla - det viktiga är att vara älskad av sig själv. 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

God dag!

Halloj allihopa! Idag var jag inte uppe förrän nio, och har nu käkat frukost och sökt lite jobb. Tänkte jag skulle fortsätta med det fram till lunch, och sen köra ett träningspass på eftermiddagen. Har inga som helst planer idag, vilket känns både skönt och lite läskigt... Saker har jag ju att göra ändå liksom! Söka jobb, söka boende, planera framtiden, oroa mig.... Som arbetslös är man aldrig ledig. Hoppas verkligen på att jag hittar något jobb, och helst boende också, innan jag åker på Vipassanakursen, så jag slipper ha det i bakhuvudet. Har ett jobb jag ska få besked om imorgon... Håll tummarna!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Who are you doing this for?

Har spenderat förmiddagen med att utse min topp 10 lista över Sveriges Bästa Idrottsstad 2013 och skicka in den. Känner mig så hedrad att få vara med i arbetet! Men nu när jag blev klar blev mitt schema plötsligt tomt, och för första gången sedan jag lämnade USA har jag tid att tänka, och känna efter, på riktigt. Och helt plötsligt vällde kännslorna över mig. Tomhet. Saknad. Stress. Allt känns bara så himla underligt. Nu när jag fått träffa alla mina underbara vänner här hemma igen efter 10 månader saknar jag dem plötsligt ännu mer, och vill helst bara träffa dem varenda vaken sekund. Som att jag plötsligt insåg hur underbara de är, och hur mycket jag älskar dem, när de är inom en armlängds avstånd. Och så saknar jag mina vänner från USA, både de som är kvar på andra sidan Atlanten, och de som bara är en bilresa bort. 
 
 
Och så stressen. Det faktum att jag nu faktiskt är arbetslös, bostadslös och 100% pank. Det är jävligt lätt att drömma, tro på sig själv och finna trygghet i nya, nyttiga rutiner när man är på andra sidan jorden och inte har alla människor runt omkring en som tycker att man ska göra saker och ting på deras sätt. När man tycker att man har all tid i världen och när man slipper sitta i försvarsställning hela sin vakna tid och förklara, för kända och okända människor, varför man har valt det liv man valt. 
 
 
Helt enkelt: Plötsligt blev det tyst, lugnt och tomt på schemat. Istället för att andas ut och tänka Äntligen! Gud så skönt! så fick jag panik, ville träffa människor, vill slippa vara ensam, vill ha fullt upp. Och vad gör man då? Jo, man tvingar sig själv till att andas och vara ensam. Umgås med sig själv. Reda ut vad det är som tynger en. Och kanske ringa en god vän, om man känner att det behövs, och sådana har jag många av så det kommer nog inte att bli något problem. Ikväll ska jag dessutom på grillkväll med CUF vilket ska bli grymt roligt. Så... Nu ska jag ta en promenad, en dusch, och bara andas. Ta ett snack med mig själv och reda ut framtiden. Hörs!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Mina fina vänner

Igår åkte jag och hämtade upp en kompis och så körde vi in till stan för att ta en drink. Sååå mysigt! Vi satt bara och pratade i timmar och hade jättetrevligt, och sen på vägen hem stannade vi till vid en sjö för att ta lite bilder i sommarnatten. Så fort jag fått dem lovar jag att visa er! Tror det blev ett par riktigt bra bilder! Var i säng vid strax efter ett och sov som en stock inatt. Välbehövligt! Vaknade av att min telefon vibrerade, tittade upp, var inget viktigt, la ner huvudet igen - beredd att somna om. Tänkte för en sekund undra vad klockan är? Så tog upp telefonen igen för att kolla - 11.30!!! Panik!!! Kastade mig upp ur sängen och fick ett sånt blodtrycksfall att jag fortfarande har ont i huvudet... Dum idé. Egentligen var det inte panik, jag ogillar bara att sova länge, men jag skulle trots allt iväg till en kompis mamma och köpa en sittpuff av dem. Vilket nu är gjort, så nu sitter jag återigen hemma i soffan, dödstrött med huvudvärk och vill helst bara gå och lägga mig... Vi får väl se vad som händer, resten av dagen är oplanerad! 
 
 
För övrigt känner jag mig också rätt bakfull på känslor. Det har varit en händelserik vecka, som sagt, med många härliga möten. Som en extrovert människa samlar ju jag i mig energi i sociala sammanhang och älskar att träffa människor - och så många gånger den senaste veckan har jag bara skuttat fram längs gatorna med ett fånigt leende. Så idag är jag å ena sidan redo att bearbeta alla intryck, å andra sidan vill jag bara träffa fler, fler, fler människor!! Mer energi! Vill må sådär jävla bra igen!! Åh, blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på hur många fina vänner jag har. Jag är verkligen lyckligt lottad! 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Jag älskar er

Oj oj oj - vilken vecka! Eller ja, 1,5 vecka har det väl gått nu sedan jag bloggade sist. Och fullt upp har det varit! Det känns snarare som om det gått en månad på grund av allt jag har hunnit med... Det är så mycket jag vill berätta, och prata MASSOR om, men ska trots allt försöka klämma ihop allt i ett endaste långt, innehållsrikt inlägg. Håll i er!
 
 
Senaste inlägget (som av någon anledning verkar ha blivit publicerat två gånger, ber om ursäkt för det) skrevs onsdag morgon förra veckan. Efter det tog jag en löptur, packade, sprang ner på stan och köpte ett par jeans, spelade ett tennispass med pappa, käkade middag med pappa på restaurang och firade hans namnsdag - och sen hem och sova. Torsdag morgon, tiiiiidigt, begav jag mig till Stockholm. Sprang på lite möten, tyvärr inget som ledde till jobb, och sen passade jag på att fira nationaldagen på slottet innan jag begav mig vidare söderut. Och kungafamiljen fick jag se också!! :D
 
 
 
Sen tog jag flyget ner till mormor, där jag spenderade fredag, lördag, söndag och måndag med att sova som en galning, äta minst lika mycket, hälsa på lite människor, spela femkamp med PRO, läsa massor och annat mysigt som gör livet värt att leva! På tisdagen tåg jag buss och tåg till Växjö där jag plockade upp en bil åt företaget där pappa jobbar och körde upp den till Stockholm. En lång, mysig tur genom Sveriges skogar! Tack för sällskapet kära bil!
 
 
Sen åkte jag hem till en kompis och spenderade natten hos henne, oerhört kul att få träffa henne igen också! Och så åkte jag på ytterligare ett möte på onsdag förmiddag inne i Stockholm, som jag verkligen hoppas på kan leda till jobb. Var på intervjun tillsammans med två andra sökanden, och vi hade så förbannat roligt när vi väntade på de som skulle träffa oss! Ni vet i sådana situationer, hur det ofta blir stelt och man ska försöka småprata - nada sånt! Vi hade asroligt och ville knappt sluta prata när mötet startade! Jag hoppas verkligen att de blir mina framtida arbetskamrater, annars får jag nog ta och leta upp dem på typ Facebook så vi kan ta en fika i alla fall! Skuttade därifrån till T-Centralen med ett fånigt leende på läpparna och tog tåget hem till Gävle. Det var så oerhört skönt att få komma hem igen! Tog en tupplur och jag tror inte att jag gjorde sådär förbannat mycket onsdag kväll... Var mest bara trött och seg.
 
 
Torsdag - upp tidigt! Löptur, iväg till astmasköterskan (JA, jag fick tillslut en tid!! Dock inte hos min gamla hälsocentral, utan har fått byta till denna som är privat). Hon var jätteduktig och tog mig verkligen på allvar och förklarade allt som hände på ett väldigt bra sätt! Gjorde ett lungfunktionstest som inte visade någonting, men ska göra tester hemma nu under en period och sen ska jag få träffa en läkare veckan efter midsommar. Dock pekade testerna på att jag har rätt små lungor vilket ju är.... Inte så roligt. Men men, så kan det vara, haha!
 
 
Därefter sprang jag runt - apotek, sista-minuten-student-köp, byta om, hämta kläder, käka lunch, etc, etc. Utspark i spöregn, hem och byta till torrare kläder, två studentmottagningar, flakåkning som inte blev av men som sen blev av (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5985254-snuvades-pa-studentflaket och http://gd.se/nyheter/gavle/1.5984469-studenterna-snuvade-pa-flaket), hem och sova, var i säng vid midnatt tror jag. 
 
 
Upp klockan sex, och klockan sju hämtade pappa upp mig och vi körde till Stockholm. Där stannade pappa och jag snodde bilen och körde vidare söderut med destination Jönköping och nästa studentfirande. I bilen på väg ner insåg jag hur galet nervös jag var, haha! Skrattar gott åt det nu så här i efterhand, men där och då... Herregud. E och jag är så himla nära varandra, och nu skulle jag för första gången få träffa hans familj, släkt och pojkvän. Tänk om jag hatar dem? Eller, ännu värre, Tänk om de hatar mig?! Klockan 14 stod jag på skolgården och strax därefter fick jag ÄNTLIGEN träffa och krama E igen. Efter närmare 11 månader! Galet! Han stack senare iväg på flaket, och jag satte mig i bilen med hans pojkvän för att köra hem till E. Var helt perfekt att vi fick en stund för oss själva och lära känna varandra lite, och I approve - big time! Senare på kvällen fick jag ju också chansen att prata mer med både familj och släktingar, alla är så himla mysiga och trevliga, hade verkligen en jätterolig kväll! Och när det gäller möten med kompisars släktingar är det sällan man faktiskt kan säga det och mena det, but I do! Hade en lång konversation med E's morfar (tror jag? Helt ärligt vet jag fortfarande inte riktigt hur alla släktingar hänger ihop, trots att jag fick det förklarat för mig flera gånger...) där han berättade en massa historia om trakten, sport och politik. Oerhört intressant! Hade så roligt att jag totalt glömde bort att meddela mina föräldrar över var jag var, så en orolig pappa hade tydligen försökt få tag i mig i timmar, och jag kom iväg betydligt senare än planerat från mottagningen. Jag skulle ju hela vägen hem till Gävle igen! Men men, det gick alldeles utmärkt, och med ett leende på läpparna hela vägen körde jag upp och landade i sängen vid tvåtiden. Har träffat så många underbara människor och fyllts med så mycket energi de senaste dagarna! UNDERBART!
 
 
Idag har jag mest bara sovit och tagit det lugnt. Ska käka nu och sen iväg och ta en drink med en kompis och bara prata om allt som har hänt senaste året. Mys! Vill också skicka iväg en hälsning till alla mina fina vänner som tagit studenten de senaste dagarna: I love you. Ni är så jävla grymma och jag är oerhört stolt över varenda en av er. Jag vet att presenterna jag gav er, och det var bara ni närmaste som fick några, är små. Ni förtjänar the world, och jag hade givit den till varenda en av er om jag kunnat, men som fattig arbetslös blev det som det blev. Ni ska veta att det ligger oerhört mycket kärlek och värme bakom varenda en av de där presenterna, och jag hoppas att ni alla vet det! Här kommer några ord på vägen till alla er nybakade studenter - och alla er andra också. Love you<3
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Jävla sjukvårdshelvete

Ja, livet här hemma i Sverige rullar på med golf, träning, alldeles för mycket mat och sötsaker, en del trevliga telefonsamtal - och en del mindre trevliga telefonsamtal... Ni vet ju hur mycket det tog emot att ringa läkaren för att be om en astmautredning, och nu har jag ringt tre olika hälsocentraler utan att få någon som helst hjälp. Kul! Tidigast jag kan få hjälp är i höst. Jahapp, det hjälpte ju liksom. 
 
 
Jag har inte varit hemma en vecka än, och så mycket har hänt samtidigt som allting bara snurrar och är konstigt. Hjärnan fastnade någonstans mitt över Atlanten - och orken lika så. Imorgon över dan kommer jag att befinna mig i Stockholm och springa på lite möten, och sen tar jag kvällsflyget till mormor. Vill man vila upp sig är det till hennes lilla ö man ska åka - lugn och ro, vatten och sol. Underbart! Sen i mitten på nästa vecka hoppas jag att orken har hittat hem igen, för då blir det fullt upp ett par dagar igen. Sen har jag semester fram till 26/6, vilket ska bli skönt, och därefter är jag fullbokad fram till mitten på augusti typ. Det blir nog bra! Ser fram emot en fullspäckad och oerhört spännande sommar! 
 
 
Nu ska jag försöka pallra mig upp från soffan där jag hamnat och packa lite till resan till mormor, samt ge mig ut på en löptur. En kort löptur i alla fall, så långt benen orkar. Vi höres!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Jävla sjukvårdshelvete

Ja, livet här hemma i Sverige rullar på med golf, träning, alldeles för mycket mat och sötsaker, en del trevliga telefonsamtal - och en del mindre trevliga telefonsamtal... Ni vet ju hur mycket det tog emot att ringa läkaren för att be om en astmautredning, och nu har jag ringt tre olika hälsocentraler utan att få någon som helst hjälp. Kul! Tidigast jag kan få hjälp är i höst. Jahapp, det hjälpte ju liksom. 
 
 
Jag har inte varit hemma en vecka än, och så mycket har hänt samtidigt som allting bara snurrar och är konstigt. Hjärnan fastnade någonstans mitt över Atlanten - och orken lika så. Imorgon över dan kommer jag att befinna mig i Stockholm och springa på lite möten, och sen tar jag kvällsflyget till mormor. Vill man vila upp sig är det till hennes lilla ö man ska åka - lugn och ro, vatten och sol. Underbart! Sen i mitten på nästa vecka hoppas jag att orken har hittat hem igen, för då blir det fullt upp ett par dagar igen. Sen har jag semester fram till 26/6, vilket ska bli skönt, och därefter är jag fullbokad fram till mitten på augusti typ. Det blir nog bra! Ser fram emot en fullspäckad och oerhört spännande sommar! 
 
 
Nu ska jag försöka pallra mig upp från soffan där jag hamnat och packa lite till resan till mormor, samt ge mig ut på en löptur. En kort löptur i alla fall, så långt benen orkar. Vi höres!
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Allt är som vanligt men inget är som förr

Så var jag hemma igen då. Vad nu hemma är egentligen, eller kanske snarare var. Who knows. I Sverige är jag i alla fall. Hemresan gick rätt bra, lite strul på LAX men jag fick en workout i alla fall! Sen gick allt som det skulle och strax efter åtta i torsdags morse landade jag på Arlanda. 
 
 
Sen dess har det, inte mig emot, varit fullt upp. Träffat släkt och vänner, haft middag, grillat, sett studentbal, spelat golf, simmat, bastat, klippt håret, varit på banken, med mera. Nu sitter jag med en kopp te och en skål chokladdoppade cashewnötter (ÅH som jag saknat dem! Önskar bara att de kunde separera nötterna med mörk choklad och mjölkchoklad...) framför tvn och tänkte se friidrott som börjar om en liten stund. 
 
 
Lika många gånger som mina kompisar som nu tar studenten har fått frågan om vad de ska göra till hösten, har jag fått frågan hur det känns att vara tillbaka i Sverige. Svaret är detsamma varje gång: En stunds tystnad, ett hmm eller eehhh och sen ett "Det är blandat" eller "Jag vet inte riktigt än" eller "Det känns lite konstigt" beroende på vem som frågar. Ärligt talat vet jag inte själv. Det känns som jag plötsligt vaknat ur en dvala - Santa Barbara och de senaste 10 månaderna känns så långt bort, som en dimma, en konstig dröm. Vad hände egentligen?!
 
 
Någonting som jag har insett i alla fall är att jag helt plötsligt har blivit vuxen. Jag och alla mina kompisar. Jag vet inte när det hände, hur det hände, eller var det hände - men helt plötsligt styr vi våra egna liv, har en helt annan relation till varandra, till lärarna, och till föräldrarna. Det är en konstig känsla, men än så länge känns det bra. Jävligt bra. Som frihet. Like I'm finally free.
 
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

RSS 2.0