Glad Påsk!

Har packat klart nu, och om ca 1 timme kommer pappa hem så ska vi äta lunch och därefter bär det av mot Blekinge. Eftersom att jag kommer ha svårt med internet där nere så kommer jag antagligen inte blogga förrän jag kommer hem på tisdag, därför så tänkte jag önska er Glad Påsk redan nu!


Se till att få ordentligt med sömn och passa på att njuta av ledigheten, och umgås med dina nära och kära!


Själv vill jag ha massor av kärlek och godis i mitt påskägg. Dessutom kommer jag att måla ägg, äta massor av god mat, och dricka påskmust! Vad skulle ni vilja ha i påskägget? Hur får ni erat ägg? Själv går vi lappjaga, dvs. får massa lappar med olika ledtrådar och får leta fram ägget. En superrolig tradition som kommer från när pappa var liten!!


Det är ju faktiskt i grund och botten en religiös helg. På långfredagen (imorgon) dog Jesus, och på söndagen uppstod han. På skärtorsdagens kväll åts den sista middagen, och det är lite därifrån vi firar nattvarden. Eftersom jag inte firar påsken hemma så är jag lite tveksam om jag kommer till kyrkan eller inte, men jag ska försöka hinna klämma in ett kyrkobesök under dagarna där nere.

Men enligt traditionerna så är det ju idag, på Skärtorsdagen, som häxorna flyger till Blåkulla. När jag var liten så klädde vi naturligtvis ut oss och gick runt som påskkärringar, delade ut påskkort och i utbyte så fick vi godis. Det var alltid jag och min syrra som sprang runt med kvastar i händerna och ibland följde även någon kompis med i gänget. Jag slutade dock klä ut mig och tigga efter godis för några år sedan, vilket i och för sig är lite trist, men förhoppningsvis så får man se några påskkärringar stå utanför dörren med godissugna blickar. För det tror jag måste vara den roligaste traditionen i hela påsken!


Ha nu en underbar påsk, njut av ledigheten och ät massor av godsaker!! Jag kommer tillbaka på tisdag så ses vi då!


Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Vilken fin blogg du har. Glad Påsk!

2010-04-01 @ 22:32:35
URL: http://jimmyahnstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0