Normal

Om jag fick stryka ett ord i svenska ordboken, vet ni vilket jag skulle stryka då? Jag skulle inte stryka rasism, nazism eller homofobi. Ordet jag skulle stryka är normal. Varför? För att det finns ingenting som heter normal! Det finns ingen, eller inget, som är normalt!



För att alla ska få lika rättigheter, för att arbeta bort rasister, homofober och nazister, så måste man förstå att alla är vi olika, och ingen är normal! En vit, straight, man är inte mer normal än en svart, lesbisk, kvinna. Det fattiga lilla barnet från Afrika har samma mänskliga rättigheter som presidentens dotter! Vi måste kämpa för en mångfald där gränser inte existerar, men för att kunna göra det så måste vi arbeta bort ordet normal.



Normer är det farligaste som finns. För det är när man hamnar utanför normerna, när man inte längre är normal, som risken ökar kraftigt för att man ska utsättas för våld, trakasserier eller hamna i djupa depressioner. Det är då man hamnar i den där gruppen med en statistik som visar på hög risk för självmord. Det är då det börjar bli farligt...



Egentligen, vem vill vara normal? Vem vill vara som alla andra? Ändå är det det hela samhället går ut på. Att vara som alla andra, att vara normal. Man får inte sticka ut, inte vara annorlunda. Då blir det farligt... På schampoflaskan man köper står det, på hudkrämerna man köper, ordet finns överallt! Normal.

Vi måste skärpa oss. Vi måste arbeta för att alla ska få samma rättigheter. Vi måste arbeta för ett samhälle som behandlar alla lika, oavsett kön, sexuell läggning, religion, ursprung eller hudfärg. Vi måste arbeta för ett samhälle där alla är välkomna.



Det finns vissa kändisar som är duktiga på att arbeta för denna mångfald. En av dem är Adam Lambert, killen vars musik jag älskar, och vars personlighet jag avgudar.



Han är en världskändis som verkligen kämpar för sin sak. Han nämner det i alla intervjuer han gör, det hörs i hans musik, det speglar allt han gör! Han ser till så att vi inte missar det, han visar att han vill ha en mångfald långt ifrån den som finns idag. Han visar att drömmer samma sak som jag gör - ett samhälle där alla har rätten att få vara den man är.

Jag ser fram emot musikvideon för "If I Had You" som kommer imorgon. Han beskriver den själv som en låt och en video med ett budskap, budskapet att oavsett vilken sexualitet du har, vilket kön du har, vilken färg din hud har, hur gammal du är, varifrån du kommer eller vilken religion du har, så kan vi alla träffas och parta loss (mitt ute i skogen). Det är ett fint budskap och en bra låt, ska verkligen bli superkul att få se videon!

Nä kära vänner, stryk ordet normal från eran ordbank, för om ingen är normal, så finns det heller ingen som är konstig och annorlunda. Arbeta för ett samhälle som tillåter oss alla!



Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0