Vem Är Jag?

I början av min Religionskurs som avslutades igår så fick vi i uppgift att skriva en text med den rubriken. Igår fick vi tillbaka texterna och jag tänkte att jag skulle lägga ut min här. Man skulle se hur man förändrats under den här terminen, men själv skulle jag inte göra några större förändringar i texten. Lägga till lite information kanske, och ändra menadsuppbyggnaden på vissa ställen... Hon satte inget betyg på uppgiften, däremot strök hon under saker hon tyckte var bra. Texten är skriven 21/1-10

Jag tror att både vetenskapen och kristendomen har rätt angående hur universum skapades. Vetenskapsmännen påstår att allt skapades genom "Big Bang" och religionen säger att Gud skapade liv. Själv tror jag på att Jorden kom till när "Big Bang" hände, men jag tror också på kristendomens förklaring om hur Gud skapade Adam och Eva.

Jag räknar mig själv som troende kristen. Jag tror på en högre makt, den vi kallar Gud, men om det är en man eller kvinna eller vad det nu är vet jag inte.

Min uppfattning om människor runt omkring mig är att saker som inte går att förklara vetenskapligt inte finns. Själv anser jag att allt inte behöver ha en förklaring, utan jag tror att det är Gud som gör saker och ting - mer än så behöver jag inte veta. Det gäller helt enkelt att acceptera att man inte vet och att lita på att Gud gör det för ens eget bästa.

Jag tror också att födsel och död är förutbestämt. Gud skickar ner oss till Jorden för att utföra en uppgift, och när vi är klara tar han tillbaka oss och skickar oss någon annanstans. Ibland hinner vi inte göra klart våran uppgift, men det är för att vi behövs bättre på en annan plats. Jag tror dock inte att livet är förutbestämt, men att Gud är med och styr det.

Jag anser att alla är mina medmänniskor och att vi ska hjälpa och ta hand om varandra. Vi
är alla lika mycket värda - djur som människa - och att vi vad vi än gör inte får ha i syfte att skada någon annan.

I min mening så är det fel att plåga och slakta djur, men jag är trots det inte vegeterian/vegan. Gud skapade oss till köttätare, precis som katten och lejonet, och därför bör vi jaga och äta kött för att naturen ska ha sin gång. Jag har den inställningen till livet att allt har en mening, därför finns det också en lösning till allt.

Min inställning till livet är långt ifrån positiv, men om vi hjälper varandra så kan vi ta oss igenom problem och klara höga hinder, även om vi ibland kan behöva hjälp från onaturliga krafter. En sak är i alla fall säker - hur vi än gör så kommer vi aldrig att överleva livet.


Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0