Obehagligt...

Just nu i skolan jobbar jag med Hatbrott (Samhällskunskapen). Jag håller precis på att avsluta boken "No Tears For Queers" som ligger lite som underlag men framför allt som inspiration till arbetet. Dessutom, inte att glömma, har vi ju situationen i Malmö som är dagsaktuell.

Boken är skrämmande, ibland har jag fått slå ihop boken och lägga ifrån mig den ett tag innan jag återigen kan ta upp den och fortsätta läsa, bara för att det känns så obehagligt. Jag måste liksom få smälta det jag just läst innan jag kan fortsätta. För er som inte läs den, snälla gå till biblioteket och låna den. Den är skriven av Johan Hilton (numera biträdande kulturchef på Expressen) och är fem år gammal, men fortfarande väldigt aktuell.

Jag tror jag är lite för involverad i det här skolarbetet, framför allt med tanke på att jag spenderar en hel lördag till det, men det är sjukt intressant och samtidigt fruktansvärt skrämmande. Jag har tre veckor på mig innan det ska vara inlämnat och då vill jag verkligen ha gjort allt! Bland annat ska jag i veckan ringa polisen, åklagarmyndigheten, RFSL samt Kurdiska Föreningen i Gävle och försöka hitta information och människor som vill ställa upp på intervju.

Något annat som ni verkligen bör läsa hittar ni på QX;
http://www.qx.se/samhalle/15750/hang-homosexuella-uppmanar-tidning-i-uganda

Uganda är verkligen ett fruktansvärt skrämmande land...

I boken får man bland annat läsa om den skrämmande historien om Matthew Shepard, som i slutet av 90-talet blev mördad för att han raggade på fel män. Det här är en jättefin låt tillägnad honom;



Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0