Kajsa Bergqvist: "Jag är lesbisk!"

Så står det överst på aftonbladets hemsida. Visserligen är det en sanning med aningens för mycket modifikation, något man vet om man läst artikeln om henne i QX, men andemeningen är densamma. Kajsa ger en intervju där hon bekräftar det alla sedan länge vetat; Hon har en flickvän. Hon gör det för att slippa alla rykten och spekulationer som florerat, och hon gör det nu för att hon är redo, och det är ett beslut som hon tagit gemensamt med sin flickvän. Så säger hon i alla fall till QX, men om jag själv får tro så är även det en sanning med modifikation.
Sanningen är den att en av Sveriges största skvallertidningar i förra veckan gick ut med namn och bild på henne, och outade henne. Nog för att hela svenska folket "vetat" i snart ett år, men det spelar ingen roll. Aldrig någonsin förut har vi haft det klimatet i Sverige att vi outar människor i tidningar, det har alltid fått vara deras eget beslut när, var och hur. Nog för att vi går mot 2012 och att vem fan man ligger med inte längre borde spela någon roll, men för många gör det det. Tidigare i år kom Anton Hysén ut, något som för i alla fall mig, och jag tror för många andra svenskar, kom som en "blixt från klar himmel". Något som jag anser vara bra då ingen har läckt något i tidningar tidigare, något som inte skall ske. Naturligtvis vet journalisterna allt om alla, men ingen ska tvingas ut, alla ska berätta när de själv känner sig redo! Punkt.
Screencap från QX januarinummer

Jag är naturligtvis superglad för Kajsas skull och rekommenderar er alla att läsa artikeln (länk ser ni längst ner i inlägget), men jag hoppas samtidigt att hon gjorde det på eget beslut och inte kände sig tvingad av tidningar och journalister. Vi har haft ett sånt fint klimat i Sverige när det gäller den här punkten, och jag vill verkligen inte att det ändras, även om jag tyvärr misstänker att det kommer en ny, liknande artikel väldigt, väldigt snart av en annan idrottskvinna. En kvinna som jag självklart inte kommer att nämna namnet på, men jag tror att alla som har en inblick i idrottsvärlden, journalistvärlden eller som bara satt sin fot på Flashback vet precis vem jag talar om. Men fortfarande, ingen ska tvingas ut!!
Avslutar detta inlägg med att säga stort grattis till Kajsa och önska henne och Kristina stort lycka till på resan in i framtiden! :)
Länkar till artiklar om ämnet;
http://www.qx.se/noje/19649/kajsa-bergqvist-berattar-i-qx-januari-om-karleken-till-flickvannen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14107440.ab
(Hade tänkt länka till expressen också, men deras site verkar ha krashat...)
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer
Postat av: 2000aldrig

2000aldrig applåderar Kajsa Bergqvist



http://bit.ly/tvbi2E

2011-12-20 @ 22:23:17
URL: http://2000aldrig.wordpress.com
Postat av: 2000aldrig

2000aldrig applåderar Kajsa Bergqvist



http://bit.ly/tvbi2E

2011-12-20 @ 22:48:32
URL: http://2000aldrig.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0