Fredrik Sträng

Föreläsningen igår var GRYM! Den två timmar långa föreläsningen var både rolig, sorglig, hemsk, peppande, eftertänksam och framför allt lärorik. Fredrik är en rolig och energirik man som jag tyckte väldigt mycket om och han har nu även beslutat sig för att göra ett välgörenhetsprojekt i form av att bygga skolor i Nepal, spännande!



Jag skulle kunna berätta tusen olika saker som han sa som fick mig att gråta av skratt. Seriöst, jag trodde jag skulle dö! Men det tänker jag inte. Istället tänker jag berätta om när hela salen blev tyst, mörk, rädd, nästan obehaglig. Fredrik berättade om äventyret på K2, något han även skrivit en bok om, där flera män dog. De fick uppgifter om att en man ramlat och skadat sig en bit upp, så de klättrade upp dit för att försöka hjälpa till. När de kom fram insåg de dock att det var för sent, han hade redan avlidit. Hans kamrater frågade om de inte kunde hjälpa till att frakta ner kroppen till åtminstone högsta baslägret, vilket de gjorde. På vägen ner tappade en av männen fotfästet och fick repet att snurra sig kring hela gruppen och höll på att dra ner allihopa rakt ner i dödens gap. De ropade åt honom att släppa repet, släpp repet! Hade han bara huggit i ishackan eller något i berget hade han troligtvis fortfarande levt, men istället gjorde han ingenting, utan föll, rakt ut för ett stup.

Att höra någon berätta det här hade varit tungt nog, men det kommer mer. Fredrick hade glömt stänga av filmkameran som låg i fickan, vilket gjorde att allt ljud från händelsen är inspelat. De där orden ekar fortfarande i mig.
"Release the rope! Release the rope! Release the rope!! Oh, Jeasus Christ...."



Jag förstår inte hur man kan ha varit med om något sådant och kunnat gå vidare. Fruktansvärt! Dock avslutade han föreläsningen peppande, om hur man kommer över sina egna berg, massa mental styrketräning! Jag kom därifrån inte bara inspirerad, utan också motiverad. Idag har jag mejlat och pratat med en massa människor för att försöka genomföra en dröm, idé, plan som jag haft i så många månader nu, men som jag fortfarande inte genomfört. Nu ska det äntligen bli av!!

Jag lovar att ni kommer få höra allt om det där projektet så småningom, men än så länge så är allt ganska löst. Jag kan avslöja att det handlar om välgörenhet i alla fall :)

Avslutningsvis;
Får ni chansen att se Fredrik Sträng - TA DEN!!!



Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0