Hur man blir förälder.

Har ju som sagt följt serien Barn till varje pris? vars sista avsnitt sändes igår. Jag tycker programmet är riktigt, riktigt bra (har ni inte sett det, kolla på SVTPlay!) och har tagit upp tabubelagda saker på bra sätt. Att kvinnor åker till Danmark är ju inget nytt direkt, och inget vi reagerar speciellt starkt på längre, men däremot embryoadoption, att välja kön, att försöka skaffa ett sjunde barn och surrogatmödraskap - aningens mer komplicerat.



Jag tänkte i det här inlägget lyfta frågorna om embryoadoption och surrogatmödraskap, båda är förbjudet i Sverige. Varför? Borde vi ändra på det? Tänkte även lyfta lite tankar kring äggdonation, något som inte är i närheten så vanligt som spermadonation.

Först då, embryoadoption. Varför tillåts adoption men inte embryoadoption i Sverige idag? Vad är skillnaden? Och egentligen, borde inte embryoadoption vara bättre, för barnet? Då har det trots allt varit med sina sociala föräldrar, dem hen kommer växa upp med, sedan starten? Och om det finns nedfrysta embryon, är det bättre att slänga dem än att låta någon annan få dem, om de biologiska föräldrarna tycker det är okej? Om de inte vill ha fler barn, ska man då kasta iväg de påbörjade liven istället för att ge dem en chans? (Nu skulle vi kunna komma in på abort, men det är inget jag kommer lyfta idag)

Personligen ser jag inget fel i embryoadoption. Ska jag vara ärlig fattar jag inte alls varför det inte är tillåtet i Sverige idag! Jag förstår problemen med surrogatmödraskap och så, men jag ser absolut inte problemen i embryoadoption? Så om det finns någon som är emot detta - please kommentera så jag får några motargument!!



Sen går vi in på det här med surrogatmödraskap, där jag absolut ser problemen. Vi rika västerlänningar hyr fattiga kvinnors livmödrar, riskerar deras liv, och så vidare. Men det behöver inte vara så! Det beror helt på vad vi gör det till! Har man sett serien ser man att Andreas och John är mycket noga med att allt går rätt till, och att deras surrogatmamma Geeta mår bra. Hon vill dessutom hjälpa dem att skaffa ett syskon så småningom, och det måste väl vara ett bevis på att allt gick bra? Dessutom måste det väl hela tiden vara upp till kvinnan? Om hon sen gör det för pengarna, det kvittar väl! Det kvittar av vilken jävla anledning hon gör det, det är klart de gör det för pengarna!, men det är hennes val, och vill hon, who are we to stop her? Jag skulle personligen inte vilja vara surrogatmamma, men det handlar allra främst om att jag (i dagsläget) inte vill vara gravid - mitt barn eller inte. Jag tycker, personligen, att man borde göra en utredning på detta snarast och sedan skapa en lagändring. För jag tror att detta kan funka betydligt bättre än vad många tror!



Spermadonation är något mycket vanligt idag. I Sverige är det endast tillåtet med öppen donation, det vill säga när barnet är 18 år har hen rätten att träffa sin biologiska fader. Att donera sperma är inte speciellt svårt, det vet vi alla. Mannen går in i ett rum fullt av porr, sexiga bilder och så vidare, han njuter lite för sig själv, sprutar i en kopp och sedan är allt klart. Det är ganska behagligt att donera sperma med andra ord.

Att donera ägg är lite annorlunda (en del av nedanstående fakta har jag googlat mig till, har då använt vårdguiden som främsta källa). Kvinnan måste först ta en massa hormonsprutor, det ska göras ultraljud och när allt till sist ser bra ut så suger man ut äggen. Med hjälp av en gynekolog så klart. Denna komplicerade och inte alls lika njutfulla process gör att det är brist på äggdonatorer idag, och detta innebär också att det är svårt att få hjälp i form av en äggdonation. En del av detta kan också ha att göra med en äggdonator får vara max 36 år, medan en spermadonator kan bli godkänd ända upp till en ålder av 55 år.

Eftersom embryoadoption inte är tillåtet i Sverige idag kan man naturligtvis inte kombinera äggdonation och spermadonation, utan får bara göra en sak i taget. Det vill säga, den sociala modern eller fadern måste vara fertil. Jag tycker personligen att det borde bli lättare att bli äggdonation, det borde finnas mer information! Personligen så skulle jag mycket gärna vilja hjälpa par att bli gravida genom äggdonation. Jag vill ju inte ha mina ägg, så varför ska ingen annan få dem istället för att jag bara ska kasta bort dem? (Eller snarare så kastar ju kroppen bort dem, men ni fattar ;))



Vill ni läsa mer så hittar ni information här;
Äggdonation;
http://www.villhabarn.se/content/48-Att-bli-aggdonator-vad-innebar-det
http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Aggdonator/
http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=2_Donation&niva=6

Spermadonation;
http://www.villhabarn.se/content/68-spermadonator-skes!
http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksamheter-A-O/RMC/Verksamhetsberattelse/Spermadonation/
http://www.rfsl.se/?p=2582

Surrogatmödraskap;
http://www.surrogat.nu/
http://surrogacyindia.com/
http://www.iwannagetpregnant.com/
http://www.surrogacymumbai.com/

Här kan ni läsa chatten med deltagare från Barn till varje pris?;
http://svt.se/2.167052/1.2586078

Det är inte så jädra lätt att säga hur barn blir till, för det heter inte mamma pappa barn längre. Världen idag är så mycket större, och så väldigt annorlunda.

"Jag har lärt mig att varje barnlängtan är unik och att det bara är jag som kan bestämma var min gräns går och vad mitt pris är." ~Pia Johansson



Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0