This Is America!

Livet här borta i Santa Barbara rullar på. Just nu försöker vi mest bara få dagarna att gå, i väntan på att skolan ska börja nästa vecka. Det är ju trots allt därför vi är här - för att plugga! Är sjukt taggad, lite nervös, men mest taggad. Det är ju det här jag vill! Har även försökt lista ut vad jag vill göra när jag är klar här om två år, och har kommit fram till att jag vill stanna i USA för att åtminstone ta en Bachelors Degree. Frågan är bara på vilket universitet? Till att börja med finns det 50 stater - och varje stat har x-antal tusen Universitet. Hur ska man veta?!
 
 
Med dessa funderingar promenerade jag idag iväg tilll skolans Transfer Center och fick prata med en av deras counselors. Som studievägledare, fast de jobbar bara med vad man vill göra efter SBCC, inte på SBCC. Började med att prata om de universitet som jag tittat lite extra på, men frågade honom sen även om han hade några andra tips, var på han svarade med att fråga mig vad mina krav är;
Var vill jag plugga? Vad är mina mål? Vad vill jag jobba med i framtiden? Var - i Sverige eller USA?
 
Som svensk, och van att studievägledare alltid drar ner en på jorden (Ska du verkligen inte plugga i Sverige istället, du vet att USA är väldigt dyrt? Det är kul att du drömmer stort, men vad vill du plugga då? Uppsala har bra utbildning, och är inte så långt borta, ska du inte titta på det istället? Nej men Lina, stanna i Gävle för att gå gymnasiet tycker jag!), började jag lite trevande, som Fröken Lagom, prata om mina tankar inför framtiden, mina livsplaner, vad jag drömmer om. Jag berättade om hur jag gärna skulle ta mig till östkusten för fortsatta studier, även fast jag vet att det såklart blir krångligare, så det kanske inte är så bra idé...
 
Istället för att försöka dra ner mig på jorden, tycka att jag ska välja enkla vägen, så började han ivrigt berätta om olika webbsidor där jag kunde kolla upp olika universitet. Han uppmuntrade mig, frågade vad jag ville och hakade entusiastiskt på varenda idé jag kom med. Och då mindes jag. 
 
 
Det här är ju USA - where dreams come true. Det var ju därför jag åkte hit!
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0