Fenomenet PT

Imorgon börjar år 2012s säsong av Biggest Loser Sverige att gå på tv. Ett gäng feta svenskar ska tillsammans kämpa för att nå sin målvikt, samtidigt som tusentals svenssons ska titta på deras blod, svett och tårar. Vad är det för nöje egentligen? Jag såg inte den första säsongen av Biggest Loser Sverige, men jag har däremot sett en del på den amerikanska versionen. Mamma brukar följa, i alla fall slutet på, den amerikanska versionen, varpå jag har fastnat framför det ibland också, men säsongen som just nu sänds på femman är den första som jag aktivt följt, dock bara nu slutet på den. Med detta insåg jag att det faktiskt är en ganska rolig programidé, och inte minst inspirerande. De har till sin hjälp ett antal experter och tränare, men det är alltid de själva som går ner kilona, som jobbar sig till minustecknet. Nu till rubriken.



Jag har alltid viljat jobba med en personlig tränare, och det är också något jag ska göra den dagen min ekonomi blir aningens stabilare. Personlig tränare är något som "alla" kändisar och rika har, och vissa gifter sig med dem (läs: Kronprinsessan). Sen står det i tidningen om deras nya superkropp som de med hjälp av den här metoden och den där personliga tränaren har fått till, men egentligen är vi ju tillbaka på Biggest Loser-campet; det är den med kroppen som har gjort jobbet.



Så varför skaffar man då en PT, om det ändå är en själv som gör jobbet? Varför har jag alltid drömt om att kunna ta hjälp av en PT? För att det är coolt? Delvis kanske, men framför allt för att den där personen ger det där lilla extra till det där mentala, de gånger man är redo att ge upp. De vet vad man ska göra och när man ska göra det, när man själv inte vet. Och framför allt; De tvingar en till att träna de gånger man inte orkar. Detta leder alltihopa till ett snabbare och bättre resultat, något man självklart eftersträvar, oavsett om ens mål är att gå ner i vikt, få en snyggare kropp eller bli hälsosammare.



Jag har haft hjälp av en snubbe som jobbar på idrotten ett par gånger på gymmet här, och jag kommer även ta hjälp av honom lite mer under våren, vilket blir lite som en personlig tränare. Han vet, och han pushar, skitbra! Tills vidare får jag nöja mig med honom, och min egna mentala inställning, tills dess att jag har tillräckligt med pengar för att ta hjälp av en dyr och professionell människa. Min dröm-PT är Jillian Michaels som huserar i LA (var annars?) och är känd genom, just det, Biggest Loser. Varför? Ett; Titta på hennes kropp. Jag vill ha en PT vars kropp jag vill ha, för då tränar den på ett sätt som är lämpligt för att nå mitt mål. Två; Hon blir förbannad. Har ni någon gång sett Biggest Loser så vet ni hur skrämmande förbannad hon kan bli, och det är en sådan inställning som jag behöver för att jobba maximalt. Tre; Samtidigt som hon är skrämmande förbannad emellanåt, så har hon en mental inställning som jag gillar och delar, och hon är otroligt peppande. Fyra; Hon verkar ha enorma kunskaper samt stora erfarenheter, alltid ett stort plus såklart! Summa sumarum; Henne vill jag träna med!!



Puss o Kram
Lina Lilja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0