Livet Blir Bättre - med Anton Hysén

I onsdags sändes avsnittet av Livet Blir Bättre med Anton Hysén. Det enda avsnittet i programseriens två säsonger som faktiskt håller sig till ursprungsämnet. Jag skulle kunna fortsätta gagga om vad ursprungsidén är och varför man ska hålla sig till den, men någon annan har redan gjort det så himla bra, så jag spar mig lite tid genom att helt enkelt bara länka till hennes krönika. Läs den, och fortsätt sedan läsa mitt inlägg här;
http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/elingrelsson/article12906228.ab
Anton är en sådan jädra go och glá kille, och även om jag hatar att säga det här, så är jag glad att det är just han som gjort det här. Jag är glad att det är just han som kommit ut, just han som är ensam i hela världen och just han som får vara "ansiktet utåt". Anton är en kille som är helt omöjlig att inte älska, och även om inte alla homosexuella är så, så är det bra att en sådan kille är först så att homofoberna får lite goda tankar.
Det Anton har gjort är stort, och det har jag sagt och skrivit måååånga gånger förut så jag tänker inte ta det igen, men det tre andra landslagsspelare har gjort är också stort. Liksom Henrik Lundqvist. Att så stora sportprofiler går ut och stöttar Anton i TV på bästa sändningstid är stort, och det visar att tiden går framåt. Jag gillar programmet som sändes skarpt, det bästa avsnittet av (Det) Livet Blir Bättre någonsin, men det är kanske inte så konstigt. Anton säger många bra och kloka saker som många kan känna igen sig i. Till exempel är att mobba någon i rent hat mot sig själv, och självförnekelse, väldigt vanligt, och jag är glad att man lyfter även denna delen i programmet. Liksom hur han själv är äcklad över tanken på att han skulle tända på någon i omklädningsrummet, hur han är där för att spela fotboll. Jag gillar Anton, jag gillar hur han tänker och jag gillar det han står för. Jag hoppas jag får träffa honom en dag.
Renée är super som programledare också, hon passar super när i program där känsliga ämnen tas upp. Tyvärr är sällan programmen lika bra som henne.... Men just det här avsnittet hade ett jättebra upplägg, involverade ett viktigt ämne och underbara människor. Jag är ledsen bara över att Rädda Barnen och TV3 har snott den lilla synlighet som HBTQ-ungdomarna fick, men som sagt, läs krönikan jag länkade till ovan, den är fortfarande lika aktuell.
Här kan ni se Livet Blir Bättre med Anton Hysén, om hur det är att vara den enda öppet homosexuella fotbollspelaren i hela världen.


Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0