Obamas Seger - En Vinst För Världens Alla HBTQ-människor

Sekunden jag fick reda på att Obama vunnit kunde jag andas ut, men fortsatte samtidigt att sitta på nålar. Nu kan jag äntligen slappna av - och le! Valet igår var historiskt på många sätt, och även om vi ännu har en lång väg att gå härifrån, så är det ett stort steg framåt, ett steg värt att fira. Igår blev, för första gången någonsin, en HBTQ-vänlig amerikansk president omvald, Wisconsin bidrar med den första öppet homosexuella senatorn, och samtliga de fyra staterna som röstade om samkönat äktenskap röstade för det, även om det var jämnt (Washingtons resultat kom precis ut). 
 
 
Har precis suttit och tittat på talen från igår (de tog sådan tid på sig att räkna rösterna igår att jag fick ge upp, åka hem och krypa i säng), och när jag såg Obamas tal rös jag av välbehag. Igår på dagen var jag oerhört förbannad, och ledsen, på världen. På engelskan diskuterar vi just nu en artikel som handlar om att brottslingar i USA, och i en del stater även de som suttit i fängelse tidigare men nu är fria, inte får rösta. Jag visste inte om det förrän för några veckor sedan, och det gör mig så fruktansvärt förbannad (kommer nog ett inlägg på det ämnet så småningom också). Dessutom så la min sociologilärare upp en artikel på sin tumblr (ja, min sociologilärare har en tumblr, genom vilken han lägger upp aktuella artiklar, klipp, eller bilder som relaterar till det vi läser om på lektionerna) en artikel från UCSB's (University of California Santa Barbara = Universitetet i grannbyn) tidning, om... Ja, läs själva;
http://www.dailynexus.com/2012-11-05/fucking-fag-homophobia-isla-vista/
 
 
Så ja, igår var jag arg och ledsen på världen. Jag är ganska ofta arg och ledsen på världen om jag ska vara ärlig. Och jag var rädd. Jag var rädd att Romney skulle vinna. Jag var orolig över det faktum att en sådan hemsk homofobi omger en - även när man flytt till södra Kalifornien. Jag var rädd över att få se mitt livs alla drömmar gå i kras. Men igår kväll, och idag, när jag såg valresultaten, när jag såg effekterna ute i världen, och när jag såg Obamas tal - då blev jag stolt. Jag blev stolt, och glad, över att vara en av jordens invånare, stoltare än jag någonsin varit, gladare än jag någonsin varit. För stegen som tagits inatt är större än något annat steg taget åt rätt håll på denna planet under hela min livstid. Jag är optimistisk när jag ser på framtiden. När jag tittade tillbaka på Obamas tal 2008 insåg jag hur mycket som förändrats under dessa fyra år, i mitt liv och i världen. Och jag är glad över utvecklingen jag ser. 
 
  
  
 
Men allra gladast blev jag när jag såg det här talet:
 
 
Ärligt så vet jag inte mycket om Baldwin. Med handen på hjärtat så ska det erkännas att jag inte ens visste att hon excisterade förrän igår. Jag kan inte ett smack om hennes åsikter och ståndpunkter, men rent symboliskt... Rent symboliskt betyder det världen för mig att hon blev invald i senaten. Det är ett oerhört stort steg för mänskligheten. 
 
 
Så har vi de fyra staterna som alla röstade för homoäktenskap. En knapp marginal i samtliga stater, men ändock. Det är stort. Lika stort är det att det samtidigt kommer uppgifter från Spanien om att det i högsta domstolen konstaterats att samkönat äktenskap är 100% förenligt med grundlagen, och från Malawi kommer det uppgifter om att poliserna fått order att inte längre arrestera folk på grund av "homosexuella handlingar". Just idag blåser det en härlig, liberal, vind genom världen, och jag kommer ta en dag och bara njuta. Vi har fortfarande en lång, lång väg att gå, men varenda litet steg är värt att fira. Idag ska jag fira, imorgon är det tillbaka till arbetet igen. Men nu vet vi i alla fall, nu är det bevisat: 
 
 
Tack.
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0