Isabella Löwengrip och Södra Latins nya omklädningsrum

Ingen har väl missat debatten som kommit igång efter att Södra Latin i Stockholm infört ett tredje omklädningsrum för de som inte vill byta om i varken tjejernas eller killarnas. Isabella Löwengrip och hennes fästman Odd var snabbt framme med pekpinnarna, berättade om hur fel detta var. Jag har undvikt att uttala mig i frågan då jag tror de flesta redan vet var jag står, och för att så många redan sagt det så bra (läs till exempel Cimon och Immanuels inlägg). Men när jag imorse vaknade upp och läste/hörde att både Bella och Odd uttalat sig igen så kunde jag inte hålla tyst längre. Att människor som ses som förebilder för så många uttalar sig så starkt i frågor de inte kan något om är ett problem i sig, men jag ska sätta det åt sidan och istället berätta om några människor jag mött vars liv hade blivit betydligt lättare om detta extra omklädningsrum funnits i deras gymnasieskola.
 
 
Först vill jag berätta om en kvinna jag mötte när jag stod i Centerpartiets tält i Stockholm Pridepark för några år sedan. En transperson MTF (male to female - alltså en kvinna med penis) från en mellanstor svensk ort. Det var tur att hon mest bara behövde någon som lyssnade, för jag visste verkligen inte vad jag skulle säga när hon började berätta. Hon berättade om hur hon var tvungen att klä sig som en man till vardags, även fast hon inte trivdes med det, för att hennes omgivning, arbetskamrater, etc., inte tillät något annat. Hon berättade om hur hon bara minuter tidigare hamnat i bråk med några av prideparks vakter, för att de insisterade på att kalla henne "honom" och "han". Det här är alltså vakter som jobbar i pridepark! Även om jag inte känner henne kan jag med säkerhet säga att hon hade uppskattat ett tredje omklädningsrum.
 
 
Sen vill jag berätta om en nuvarande klasskompis till mig, också tjej med penis. Hon har problem varje gång hon ska gå på toa för hon vet inte vilken toalett hon ska välja. Jag har sociologi med henne, med en lärare som är relativt öppensinnad och också känner henne sedan innan, vilket gör att hon har få problem på våra lektioner, men hon har berättat om hur hon i andra klassrum, och inte minst när hon var yngre, blev kallad "han" trots att hon gång på gång sa att hon är tjej. Jag garanterar att hon hade blivit överlycklig om det fanns ett tredje omklädningsrum i hennes high school.
 
 
Jag har många fler människor jag skulle kunna berätta om, men tyvärr så måste jag lämna datorn nu och sätta fart med annat. Mitt meddelande till Bella lyder som följer: De finns där ute, många av dem, som behöver det där tredje omklädningsrummet. Och vet du inte ens skillnaden mellan sexuell läggning och könsidentitet, då ska du inte ens yttra dig i frågan till att börja med. Jag respekterar din åsikt, men snälla, läs på. Jag finner inget annat än okunskap i dina, och Odds, inlägg. 
 
 
Mitt meddelande till Södra Latin är som följer: Ni är grymma och jag stöttar er till 100%!
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0