QX Gaygala 2013

Säger år efter år att nästa år, då ska jag vara på plats! Well, jag kom inte till Cirkus i Stockholm i år heller, av ganska självklara anledningar. Istället satt jag på sociologi- och spanskalektionen och uppdaterade twitter för att få alla de senaste nyheterna. Att Jonas Gardell och Torka Aldrig Tårar tog storslam var inte så oväntat, även om jag blev lite ledsen att människor som Andreas Lundstedt, Gabriel Forss, Anja Pärson och Kajsa Bergqvist bara blev förbisedda. 2012 var onekligen ett oerhört bra år för HBTQ-Sverige, men också ett tufft år för de som gjorde något bra för den. Jonas Gardell är vår drottning, och 2012s drottning. Han förtjänar verkligen varenda pris han fick. 
 
Jonas Gardell blev vinnare till årets bok.
 
Något som förvånade mig, men som samtidigt inte var speciellt överraskande, var att Anja och Filippa dök upp. Hennes snack i Sommarpratet om att "gör mig inte till en gayikon" etc., etc., påminner väldigt mycket om vad Anton Hysén sa för snart två år sedan. Och som vi alla minns tog det inte lång tid innan han började springa på både Pridefestivaler och gayklubbar. Detta gör mig lite tudelad, som HBTQ-"familjen" ofta gör, men jag är ändå glad att de beslutade sig att ta sig dit. Och att Kajsa var där gör mig också glad. Sverige behöver fler kändisflator!
 
Kajsa Bergqvist med sällskap
 
Anja Persson med sin Filippa
 
Och så har vi Uganda. Uganda, Uganda, Uganda. När vi tittar på klipp från gaygalan är det svårt att föreställa sig hur våra bröder och systrar har det i Uganda, och vilken tur vi har över att ha blivit född i "rätt" land. Vet inte vad jag ska säga, det är bara så jävla fruktansvärt. Se till att ta kampen!
 
Nygifta Jimmy Sserwadda och Lawrence Kaala tog emot QX hederspris till Ugandas HBTQ-aktivister.
 
Men... Det absolut största hände trots allt i de sista minutrarna av galan, när Kronprinsessan äntrade scenen för att dela ut priset till Årets Homo - Jonas Gardell. Hur fasen de hade lyckats hålla det hemligt är för mig ett mysterium, men det är en BIG deal att hon var på plats. Om man är republikan, eller hetero, kanske man inte ser det stora i det. Men tro mig, det är en stor deal. Efter att de i århundraden inte sagt ett ord om HBTQ-världen, dyka upp på gaygalan. Ja vänner, Kronprinsessan växte i mina ögon ikapp med hennes oerhört vackra ord. 
 
  
  
 
 
Nästa år vänner, då. Då ska jag vara på plats.
 
Puss o Kram
Lina Lilja
 
Läs mer om gaygalan 2013;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16182840.ab
http://www.qx.se/gaygalan/22919/allt-fran-qxgalan-kronprinsesschocken-minut-for-minut
http://www.qx.se/22921/arets-gaygala-ar-i-full-gang-med-tillhorande-mingel-saklart--
 
Ett samandrag från gaygalan sänds på TV4 på lördag, direkt efter Melodifestivalen, klockan 21.30.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0