Min Helg i San Francisco!

Jag överlevde! Och jag hade det suuuuperbra!!! Jag ber om ursäkt för frånvaron här på bloggen, men i San Francisco hade jag fullt upp och sen jag kommit hem har jag varit helt död och mest bara sovit. Men nu kommer en detaljerad beskrivning av en helg och jag lovar er alla detaljer!

Bussresa i närmare 10 timmar från Santa Barbara till San Francisco. Resan dit var riktigt jobbig då jag snabbt blev åksjuk och spydde som en gris större delen av resan... Väl i San Francisco fick jag vänta en liten stund innan en taxi kom och hämtade upp mig och körde mig till motellet. Tog mig en kort promenad för att hitta något att käka och fann en liten munk-butik som även sålde färska mackor. MUMS!! Rekommenderar den butiken varmt till alla som besöker San Fran! Återvände dit flera gånger under helgen. Ni finner den i hörnet av Chestnut och Steiner.

Att San Francisco skulle vara backigt är långt ifrån en underdrift. Herrejävlar!

Kloka ord från någon smart San Francisco-bo!

Efter en god natts sömn började jag tidigt på fredagen med en promenad ner till Fisherman's Wharf, via den delen av Lombard Street som sägs vara krokigaste vägen i världen!

Fin utsikt!

Krokig väg!
Fisherman's Wharf!

I Fisherman's Wharf hoppade jag på en Hop-On-Hop-Off buss som jag spenderade fredagen med att åka. Hoppade av vid bland annat Washington Square (mitt i Little Italy!), Golden Gate park/Haight-Ashbury, China Town, Pier 39 och Union Square! Och så fick jag åka över Golden Gate bron - mer än en gång! Åt lunch i China Town, köpte även lite te där, och hittade en jättegullig liten butik precis utanför med namnet avant-card där de sålde postcards i alla storlekar och färger! Vid Pier 39 finns det, utöver en massa roliga butiker (som "Chocolate Heaven" - faaarligt!!!), ett GÄNG sjölejon. Staden har gjort allt för att få bort djuren, men de vill stanna så nu har de gjort en turistgrej av det istället! Pier 39 var egentligen min slutdestination, jag hade åkt ett varv, men orkade inte gå hem så tog nästan ett varv till för att komma hem och passade då även på att se Union Square. Och hittade en isbana som jag skulle återvända till senare!

Ja ni fattar, jag hann med en jädra massa redan första dagen. Och ni skulle bara veta hur mycket jag lärde mig! Om gubbar som inte gillar statyer, om gator där man på fredag- och lördagkvällar kan finna sexpartners, om djur som inte får plats på Zoot och därför befinner sig i Golden Gate park, en park som är 20% större än Central Park i New York. Om parker där det finns växter från alla länder utom Bolivia, om parker där alla blommor nämnda i Shakespears pjäser finns, om broar och fängelser... Roligaste lärdomen, och något som känns oerhört typiskt San Francisco, var dock detta;

Att springa runt naken i San Francisco är just nu fullt lagligt, men man måste ha en handduk under sig om man sitter på en parkbänk (it's a law!). However, denna lagen kommer att försvinna från och med slutet av nästa månad, med tre undantag; Pridefestivalen, S&M festivalen och 10k-loppet. Japp, San Francisco har en veckas lång S&M festival i slutet på september varje år. Och ja, det kommer fortfarande vara lagligt att springa genom stan naken en gång om året. Bara i San Francisco.

Var lite frusen när jag kom hem, så gick förbi Starbucks och köpte mig något varmt, tog en lång skön dusch, och avslutade sedan kvällen tidigt!

Lördagens plan var att börja med Alcatraz, sen gå förbi Farmers Market. Well, Lina köpte ingen biljett i förväg och nu fanns det inga biljetter till Alcatraz kvar på nätet - på hela helgen! Lite naivt tänkte Lina att hon ändå promenerar ner till piren och ser om det kanske går att få tag i en biljett där nere. När jag väl kommer ner står det stora skyltar om att nästa tur det fanns biljetter till var på måndagen. Blev arg, ledsen och besviken - ville ju så himla gärna ut på Alcatraz! Vad skulle jag nu göra under dagen?! Jaja, bestämde mig för att börja med att gå till Farmers Market som låg i närheten och fundera ut något längs vägen. Efter en liten stund insåg jag att jag gick åt fel håll, och fick vända. På vägen tillbaka bestämde jag mig för att ändå gå förbi biljettfönstret och se om det inte gick att få tag i en endaste liten biljett. Då stötte jag ihop med en familj vars ena dotter inte följde med, och jag fick köpa deras ungdomsbiljett för 20 dollar! Wehoo - någon där uppe kanske vill mig väl trots allt! Var lite orolig att de skulle kolla ID och inse att jag inte var en minderårig Cassidy, men det var det ingen som gjorde och jag kom över till den spännande ön!

Började med en liten guidad tur om Alcatraz historia, och sen gick jag ljudturen inne i fängelset. En jättebra guidad tur där man får en liten bandspelare där före detta fångar och vakter berättade om hur det var! Rekommenderas varmt. Alla guidade turer och grejer på ön är gratis, det enda som kostar är båtturen tur och retur - 35 dollar för vuxen, 28 för barn. Fett värt!

Jag är verkligen supernöjd med mitt besök på Alcatraz och tyckte det var väldigt mycket värt pengarna! Ni som åker till San Francisco - ta er en tur ut dit. Väldigt intressant!! Se till att boka biljetter i tid bara...

Ser ni sjölejonet?

Besöket på Alcatraz tog längre tid än jag trott och jag hann inte med Farmers Market. Istället promenerade jag tillbaka till North Beach (Little Italy) och tog mig en sen lunch på en mysig italiens restaurang innan jag promenerade hem till motellet - förbi munkstället såklart!

Tidigt i säng, för att vara redo för sista dagen i den coola staden!! På söndagen började jag med den långa och jobbiga promenaden till Castro - gaydistriktet! Tog mig en fika innan jag mötte upp en guide och ett litet gäng turister för en guidad tur till fots genom området. San Francisco City Guides är en organisation som har gratis turer till fots i hela staden, året runt. Jag var själv tveksam till en början, det lät lite väl bra för att vara sant, men efter att ha läst hyllning efter hyllning på nätet bestämde jag mig för att själv prova. Är man i San Francisco måste man trots allt utforsta gaydistrikten, och SF City Guides var de enda som hade guidad tur där på söndagen. Så jag provade - och GUD vad nöjd jag är!! Rekommenderar dem varmt! De drivs av stadsbiblioteket, med en del sponsorer. Alla guider är lokalbor som inte får ett öre för vad de gör. Det är helt gratis, bara att dyka upp, och efter turen skickas ett kuvert runt där man får lägga en liten slant om man vill. Denna slant går INTE till guiden, utan till organisationen för att de ska kunna utveckla sina turer. Rekommenderas, rekommenderas, rekommenderas!!!

En trevlig kille vid namn Russel tog oss, ett ovanligt litet gäng på typ 10 pers, runt i området och berättade om områdets historia. Jag som trodde jag kunde mycket om både San Franciscos och HBTQ-världens historia liksom - icke sa nicke! Det fanns MASSOR kvar att lära! Allt från historia bakom arkitekturen, guldruschen, när AIDS kom, hur det kom sig att alla bögar samlades i San Francisco, varför inte lesbiska drog sig till området på samma sätt, om Harvey Milk, etc., etc. Visste ni förresten att "den HBTQ-vänligaste katolska kyrkan utanför Vatikanstaten ( ;) )" finns i Castro? Se till att ta med er ett ordentligt öppet sinne, och bra promenadskor!, till denna turen! Tyvärr inte handikappvänligt (många backar och trappor) och heller inte något för trångsynta eller lättstötta människor.

Jag var för övrigt den enda i våran lilla grupp som inte sett filmen Milk (*skäms* gissa vilken film jag ska se i helgen?), en film som kan ha varit bra att sett innan då man vandrar mycket i hans fotspår. Som tur var kunde jag en hel del om honom sedan innan ändå, och våran guide fyllde i hålen åt mig!

Som sagt, inget för lättstötta...

Det som en gång var Milks photoshop är idag en Human Rights Campaign affär där alla pengar går till kampen för HBTQ-personers rättigheter. En affär jag återvände till efter den guidade turens slut och shoppade loss i! Flera armband och ett halsband blev det!

När jag kände mig klar i Castro tog jag en taxi till Citylights bokaffär. Här får man bläddra och läsa hur mycket man vill i böckerna - utan att köpa en enda! Öppet till midnatt varje dag. Mysigt som fan! Kikade runt lite och promenerade sedan mot Union Square. Stannade till och käkade i en lunchrestaurang, och sen blev det en skridskotur mitt i centrum! ÅH så roligt det var!!!

Efter det var jag trött som fan och tog taxi tillbaka till motellet. En sista sväng förbi munkstället fick det bli innan jag däckade totalt. På måndagen hann jag se lite av insvärandet av Obama innan det blev taxi till busstationen. Jag lärde mig av torsdagens misstag och tog en åksjuketablett innan det bar av, så resan hem blev mycket behagligare!

Strax innan åtta var jag hemma igen, trött som få. Men ack så nöjd! Älskade verkligen den liberala staden, njöt av varenda minut och lärde mig massor! Jag hoppas jag en dag får chansen att återvända.