Eurovision 2013

Kunde naturligtvis inte låta bli, så här kommer en bedömning av alla 39 låtar - kortvarianten!
 
Semi 1
 
Österrike - Nja. Helt okej, men lite mainstream och gillar inte henne.
 
Estland - Synd jag inte fattar ett ord, för jag gillar melodin och hon är duktig och vacker. Estländska är ett oerhört vackert språk också, kanske hade låten inte gjort sig på engelska.
 
Slovenien - Nej, bara nej. På en nattklubb kanske, men inte i Eurovision.
 
Kroatien - Fin, unik, cool. Återigen - önskar jag fattade vad de sjöng.
 
DanmarkInför Eurovision (som förövrigt var skitkasst i år, men det kan vi ta en annan gång) tippade dessa som vinnarna, och hon verkar populär ute i Europa. Förra gången Eurovision var i Sverige (2000) vann ju danskarna med den absolut bästa Eurovsion sången någonsin (Fly on the Wings of Love). Repris i år? Nej, personligen tror jag inte det. Det är inte det att jag inte gillar det, tvärtom älskar jag det! Men det är för likt Loreens. Alldeles för många har gjort det här misstaget, att likna vad som vann året innan, och alla har de misslyckats. Sjukt vackert, jag är helt kär i Emmelie, och vilket annat år som helst hade det funkat, men inte i år. Tyvärr Danmark.
 
Ryssland - Lite cheesy, men det är ju precis i min smak. Gillar den verkligen, hoppas hon kan framföra den live också! Passar även bra med årets tema (We are one).
 
Ukraina - Could go either way. Fin låt, känns lite Disney. Beror helt på hur den är live!
 
Nederländerna - Här har ni vinnaren av Eurovision 2013! Vi ses i Nederländerna nästa år vänner :) Det tror jag verkligen, och jag hört det från flera andra också! Naturligtvis beror mycket på liveframträdandet, tydligen ska de vara klädda helt i oranget och ha fåglar på huvudet vilket ju låter... Sådär... Men Anouk är en duktig artist och jag tror det kommer bli 100% awesomeness!
 
Montenegro - KISSPAUS!!!! Spring och hämta mer chips!
 
Litauen - Har lite svårt för honom, och det påminner mig också om varför öststatsländerna alltid sjunger på sina egna språk (vad är det där för engelska egentligen?!). Men samtidigt... Det är något som gör mig intresserad. Det väcker någonting i mig. Vi får se när det blir live helt enkelt!
 
Vitryssland - Återigen, engelskan.... Men utöver det tycker jag den är lite catchig och rätt härlig. För mainstream för att gå riktigt långt, men en finalplats får de nog!
 
Moldavien - What happened to her hair?! Och att hon har en likadan klänning som Carrie Underwood hade när hon uppträdde på Grammy Awards och försöker verka unik gör mig bara arg. Låten är inte heller speciellt bra. Ett fett nej!
 
Irland - Den här var topp fyra hos Inför Eurovision, kan inte riktigt bestämma mig för om jag håller med eller inte... Dansar gärna till den i sommar, och gissar på att den kommer spelas flitigt under Pride, men i Eurovision? Återigen, lite för mainstream, den står inte ut tillräckligt, inte tillräckligt unik. Samtidigt sätter den sig på hjärnan, och det är en typisk sån låt man kommer på sig själv att sjunga i duschen. Vi får se, hänger som sagt på hur de lyckas live!
 
Cypern - Fin låt, fin video, vacker kvinna, vacker röst. Tråkig låt. Tyvärr Cypern.
 
Belgien - Den är cheesy, men ändå unik. Jag gillar den skarpt, och den sätter sig verkligen. Är den lika bra live så kan den komma i den övre halvan av resultatlistan på lördag!
 
Serbien - Helt seriöst, vad är det här? Dags för mer chips och ett toabesök!
 
 
Semi 2
 
Lettland - Jag vill liksom inte gilla den, men ändå sitter jag och dansar och sjunger med! En finalplats, men sen tar det stopp för dem.
 
San Marino - Inte mycket vet jag om det här landet, och deras låtar är vanligtvis inga som sticker ut, men de har alltid de finaste vykorten! Vet ärligt inte ens vart San Marino ligger, men som det verkar är det galet vackert. Får väl bli ett besök någon gång! Och ja, att jag skrev om deras landskap är väldigt mycket ett tecken på hur tråkig och betydelselös deras låt är även i år.
 
Makedonien - Fantastisk sångare, men galet tråkig koreografi! Jag hoppas de skärper sig tills på torsdag. annars är det tack och godnatt! Fast det blir det nog ändå för stackars Makedonien, vad är det här för skit? Synd på en sådan bra manlig röst!
 
Azerbaijan - Alltså jag ÄLSKAR ju sångaren! Galet snygg också (rätt lik Måns Zelmerlöw, tycker ni inte?)! Dessutom verkar han vara populär, om man kollar på hur många som sett youtube videon. Nästan i nivå med Danmark! Låten är rätt bra, som alltid från Azerbaijan (eftersom de utnyttjar våra kära svenska musikskapare hela tiden...). Helt klart en finalplats, och sen blir det nog topp 10 också tippar jag! Dock inte topp 3.
 
Finland - Första gången jag hörde låten HATADE jag den, men den är lite som Nicki Minaj och liknande artisters låtar - de sätter sig efter ett tag, man nynnar på den, och helt plötsligt finns den i ens Spotifylista. Sen är det klart att jag ger henne alla mina tummar upp för hennes lesbiska kyss, även om jag tycker det är synd att det alltid är straighta som tar sådana steg - men det är en HELT annan, lång, diskussion som jag får ta en annan dag. 
 
Malta - Är SÅ besviken på Malta i år! Jag har ÄLSKAT dem och deras bögiga schlager senaste åren, men det här är bara en kopia på Me and My Guitar från 2010.
 
Bulgarien - KISSPAUS!
 
Island - Citerar översta kommentaren på youtube: "I don't understand anything but I guess the story is lovely, littlebit sad. The song is beautiful, I love melody and everything in this song. Points from Finland. :)" Håller helt med! Det här är en typisk sång där det kvittar fullständigt om jag förstår något eller inte, man fattar ändå. Sååå vacker! Tyvärr ligger den på samma antal youtube visningar som de flesta andra, så verkar inte vara speciellt populär i Europa... En finalplats ska den nog kunna knipa ändå!
 
Grekland - Är överraskad att de ens får ställa upp med den här i Eurovision. What the heck Grekland? Det här är dåligt till och med för att vara er! NEXT!
 
Israel - Gääääääääääääääääääääääääsp!
 
Armenien - Alltså jag gillar ju den här jag! Men tyvärr tror jag inte den går hem i Europa.... Jag får helt enkelt knarka den på youtube istället.
 
Ungern - Dags att fylla chipsskålen igen vänner!
 
Norge - Många gillar Norge i år, och hon ligger knappt halvvägs till Danmark i antalet lyssningar, så en plats i övre halvan på lördag blir det nog. Personligen är jag inte överförtjust i den, gillar inte allt som pågår i backgrunden som gör att låten blir väldigt tillgjord. Föredrar låtar som är lite mer akustiska och naturliga.
 
Albanien - Den låter precis som en annan låt, men kan inte komma på vilken! Dålig är den i alla fall.
 
Georgien - Synd att de har så dålig engelska, för låten är vacker och åtminstone i musikvideon låter det som väldigt vackra röster. Har de slipat engelskan tills på torsdag kan de nog knipa en finalplats i alla fall!
 
Schweiz - Innan jag ens hörde låten första gången fick jag höra att de var från Frälsningsarmén, och kom till Malmö i deras fulla mundering, vilket gjorde att jag direkt fick en negativ inställning till både dem och låten. Synd på en sådan galet snygg sångare, bra låt och härlig musikvideo. Vill inte gilla låten, men gör det ändå. Helt klart en finalplats, och säkert en ganska bra sådan också.
 
Rumänien - Well, han är unik i alla fall...
 
 
Final
 
Frankrike - Nej, Frankrike. Nej.
 
Tyskland - Euuuuuuuphooooooriaaaa!!! Så jävla mycket plagiat så det finns inte. Galet besviken på både Tyskland och Cascada. Cascada hade en otrolig hit med Everytime We Touch för ett antal år sedan, en riktigt bra låt som jag tror vi alla minns. Det borde inte ha blivit mer än en one hit wonder för deras del.
 
Italien - Synd att Italien alltid envisas med att sjunga på italienska, för deras låtar är alltid riktigt bra. Samtidigt är det väl själva italienskan som är halva grejen också... Får helt enkelt börja plugga italienska! Bra låt, men den kommer inte gå speciellt långt.
 
Spanien - Väldigt mycket positivt överraskad av Spanien i år faktiskt! De brukar ha låtar som inte bara är dåliga, utan också ger mig mardrömmar. Den här, något melakoniska, melodin är liksom Islands en låt man förstår, utan att förstå. Spanien kan få sin bästa placering på länge i år!
 
Sverige - Vi ligger ungefär i nivå med Norge gällande antalet lyssningar, och jag tror vi båda kommer komma ungefär där någonstans i mitten på lördag. Det är nog tur att vi redan är final, för jag är inte helt säker att vi hade kommit dit annars. Lite mainstream, lite lätt att glömma bort. SVT och Björkman är väl glada i alla fall!
 
England - Att Bonnie Tyler ska vara med i årets Eurovision har varit snackisen i flera veckor. För att vara en sådan stor export av musik är Storbritannien rätt dåliga på Eurovision måste jag säga, och jag är aningens besviken på Bonnies låt också. Är man förknippad med låtar som The Rose och Total Eclipse of the Heart och sen framför denna... Det blir inte en större besvikelse än så. Visserligen inte en jättekass låt, men otroligt dålig för att vara Storbritanninen, och framför allt Bonnie Tyler, THE Bonnie Tyler. Trist. Dock blir det en topp 10 placering för Storbritannien ändå i år - bara för att det är Bonnie Tyler. 
 
 
Så där har ni det - årets startfält! Är grymt avundsjuk på alla som hänger i Malmö i dagarna, mina kompisar började prata redan innan förra årets mello att Sverige skulle ha Eurovision på hemmaplan 2013, bara för att jag inte var hemma för att se det. Och självklart så blev det så. Se till att skapa en hejdundrande bra show nu Sverige, så ses vi i Nederländerna nästa år!
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0