Denna jävla träningshets

Nästa vecka är det vecka 44 - för alla i svenska skolan även känt som höstlov. Som lärare har vi studiedagar den veckan, själv jobbar jag måndag och tisdag. Måndag ska vi diskutera likabehandlingsplan och grejer, medan tisdagen är någon sorts "hälsodag". Denna dag ska vi lyssna på två 'inspirerande' föreläsningar kring kost, träning och hälsa - samt delta i två 60-minuters träningspass (alternativt kan man välja "kör" till ett av dessa passen, och alltså byta ut ett träningspass till ett sångpass). 
 

Fine, jag är PT, jag ÄLSKAR träning och hälsa - men fan vad jag hatar den här jävla träningshetsen! Jag stöter på det dagligen - bland mina vänner, bland kollegor i branschen, och i samhället som stort. Bortsett från att jag avskyr när folk ska tvinga andra vuxna göra saker och ting, så tycker jag också att det är galet konstigt prioriterad arbetstid! Alla kanske inte vill träna?! Men nej, någon ledning någonstans har kommit på att det är bra för de anställda att träna, och då ska de göra det. DESSUTOM 120 MINUTER PÅ EN OCH SAMMA DAG?! Varför???
 
Letade efter en bild som representerar dålig träning och träningshets, så sökte på "thinspo" på tumblr och så kom detta upp. Älskar tumblr <3
 
Det är inte bra att träna flera timmar om dagen - and that's a fact. Många i branschen börjar hata på mig när jag säger så, och jag vet inte HUR många gånger jag har haft vilda diskussioner kring det här - men det är inte bra att träna så mycket! Kroppen blir inte stark av träning - kroppen blir stark av vila efter träning. Återhämtning is key! Det är därför alla som tränar så galet mycket så småningom går sönder. Fysiskt eller psykiskt. 
 
 
Ska man dessutom uppmuntra anställda, som kanske många av dem inte tränar så mycket, till en hälsosam livsstil - bör man börja lugnt och göra så att de tycker det är roligt! Att tvinga dem till 120 minuter träning på en och samma dag, där de bara kan välja mellan tre olika träningsformer, är inte en mjukstart som uppmuntrar till fortsatt träning direkt. 
 
 
Nej, fy fan. Träning ska vara roligt och positivt. Något man vill göra för att det är roligt och det får en att må bra. Det ska inte vara något nödvändigt ont för att man är "dålig" om man inte gör det. Man behöver inte träna 24/7 och #aldrigvila för att vara värd något. Den som har roligast vinner!
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0