The Glass Closet

Okay, time for fucking real talk. 
 
Gick upp vid halv sju imorse för att se One Directions intervju "live" (samtidigt som det sändes i USA) med James Corden på hans show The Late Late Show. Fantastisk intervju and allt that, men det är inget jag kommer gå in på nu, och jag ska försöka hålla det här så icke-fangirligt och så straight (pun intended) och clean som möjligt. För jag är fucking arg. Håll i er.
 
Det finns en term där ute i världen med namnet The Glass Closet (disclaimer: finns också en bok med samma namn - den har ingenting med någonting att göra just här och nu, har hört att det ska vara en fantastisk bok och den finns på min att-läsa-lista). Det är en term jag hatar mer än någonting annat. På riktigt. 
 
Vet ni varför? 
 
För att the glass closet bygger på den extremt starka heteronormen i vårat samhälle. 
 
Det här är ett inlägg jag velat skriva länge, mycket med anledning av vad som händer kring Kristen Stewart just nu, och efter nattens program med James Corden och alla snack efteråt om Harrys glass closet så har jag nu lost it completely. 
 
Basically the glass closet bygger på att alla vet att man är icke-straight, men ingen pratar om det, däremot hintas det väldigt mycket om det. Man är alltså i garderoben, men alla ser och vet att man är där. Därav termen "glass closet".
 
Som med Kristen Stewart. 
 
 
 
 
 
Rapporteringen kring Kristen Stewarts och hennes flickvän Alicia är ett skämt. På riktigt. Det har blivit en meme kring the whole "gal-pal" thingy. Det här är det tydligaste beviset på the glass closet som jag tror någonsin har funnits. MY GOD!
 
Kristen är tillsammans med Alicia. Alla vet det. Men ingen pratar om det och rapporteringen kring det hela är ett skämt. De gömmer det inte, men de pratar inte om det.
 
På samma sätt är Harry Styles just nu i "the glass closet". För allmänheten började det väl med "Not that important" back in November som fick väldigt mycket press världen över (har redan pratat massor om det här, men ändock). I nattens avsnitt av James Corden (som också är en nära vän till killarna) blev det ännu tydligare. Får jag presentera bevis nummer ett:
 
 
Stillbild från ca 30 sekunder in i detta klipp:
 
 
Jag vet inte vad det ser ut som i er värld, men jag vet vad det ser ut som i min värld... Samma sak 4.25 in i detta klipp:
 
 
And that guy is straight you say...? 
 
Anyways, vad är så dåligt med the glass closet då, varför är jag så jävla arg? Well, a couple of things.
 
Först och främst så lever the glass closet på heteronormen. Det är enda anledningen till att den kan existera - att alla är straighta TILL MOTSATSEN BEVISATS! Det räcker inte med hintar, utan det måste verkligen BEVISAS. STAVAS UT. Hade Kristen gått runt sådär med en kille hade de inte reflekterat en hundradels sekund innan de började prata om hennes nya pojkvän. 
 
För det andra så får folk det att låta som att the glass closet är någonting bra?! Att leva i the glass closet är inget bättre än att leva in the dark closet so to speak. Det är oerhört kvävande - för du kan fortfarande inte prata om det. Jag gissar på att Harry antagligen har något i hans kontrakt om att han inte får prata om det, och att han därför gör allt han kan göra runt vad som står i kontraktet. Men han kan fortfarande inte prata öppet om hans attraktion och kärlek. Han kan inte prata om sina känslor. Samma sak med Kristen (och alla andra kändisar som lever såhär - trust me when I say these two ain't the only ones) - hela tiden smyger de som katten kring het gröt i intervjuer. Ingen kan prata om elefanten i rummet. 
 
ARGH vad arg sånt här gör mig! Kan vi inte bara släppa heteronormen och låta alla få leva sina liv som de vill och sluta anta saker om folk?! Kan vi sluta låta heterosexualitet vara default läge och kräva att NÅGON TATUERAR IN "GAY" I PANNAN FÖR ATT ACCEPTERA ATT PERSONEN INTE ÄR DET?!
 
Tack på förhand.
 
 
Puss o Kram
Lina Lilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0